,,Voor het testen van een Airbus A340 zijn meer dan honderd flight test engineers nodig”, vertelt prof.dr. J. Mulder enthousiast. ,,Maar er is nergens een goede opleiding voor dat beroep.’
‘
De faculteit Lucht- en Ruimtevaart doet mee aan een Europees initiatief om daar verandering in te brengen. ,,Binnen enkele jaren moet er een volwaardige postdoctorale opleiding tot qualified flight test engineer worden aangeboden”, zegt ir. M. Baarspul van de leerstoel besturing en simulatie. Samen met Mulder is hij betrokken bij het project.
Maar wat doet een flight test engineer? De ‘vliegproefingenieur’ houdt zich bezig met het certificeren van nieuwe typen vliegtuigen of onderdelen daarvan. Hij onderzoekt bijvoorbeeld hoe net geïnstalleerde motoren functioneren en of dit overeenkomt met de informatie van de fabrikant. Het gaat om het bewijs dat een vliegtuig voldoet aan veiligheids- en geluidsnormen, of aan economische eisen als brandstofverbruik. Militaire vliegtuigen dienen bovendien te voldoen aan prestatienormen zoals stijgsnelheid en bochtstralen.
Het testen van deze eigenschappen vindt plaats met vliegtuigen, uitgerust met meetapparatuur. ,,Soms worden tijdens een testvlucht wel duizend variabelen gemeten”, weten Mulder en Baarspul. Deze variabelen worden vervolgens opgeslagen op tape of verzonden naar beneden, waarna ze worden geanalyseerd.
Reisjes
Op dit moment is nergens in Europa een opleiding die gekwalificeerde mensen aflevert. ,,Tot nu toe werden flight test engineers binnen bedrijven opgeleid. Nu is er echter behoefte aan mensen die het vak al onder de knie hebben.”
De Europese Unie heeft daarom geld beschikbaar gesteld om belangrijke partijen in de vliegtuigindustrie – onder andere Saab, DASA, Cranfield University en de TU Delft – met elkaar in contact te brengen. Voorlopig resultaat: een globale opzet van het Flight Test Engineer Qualification Program.
Het programma is als volgt: In het Engelse Cranfield volgt een student een basiscursus, waarna hem een specialisatiemodule wordt aangeboden aan een andere universiteit. Mulder: ,,Wij willen twee van deze modules hier in Delft aanbieden. Vanaf volgend jaar gaan de pilot-projecten van start.”
Dus de TU kan hier veel geld mee verdienen? ,,In eerste instantie verdienen we niets. De EU betaalt alleen onze reisjes. Professor Mulder gaat bijvoorbeeld vanavond naar Zweden voor overleg,” zegt Baarspul. ,,Maar het gaat ons niet om het geld. We willen een Europese topfaculteit zijn.”
,,Voor ons is het vooral belangrijk dat ons eigen Cessna laboratoriumvliegtuig in die folder staat”, meent Mulder. ,,En als de cursus eenmaal goed loopt, verdienen we er ook wat mee.”
,,Voor het testen van een Airbus A340 zijn meer dan honderd flight test engineers nodig”, vertelt prof.dr. J. Mulder enthousiast. ,,Maar er is nergens een goede opleiding voor dat beroep.”
De faculteit Lucht- en Ruimtevaart doet mee aan een Europees initiatief om daar verandering in te brengen. ,,Binnen enkele jaren moet er een volwaardige postdoctorale opleiding tot qualified flight test engineer worden aangeboden”, zegt ir. M. Baarspul van de leerstoel besturing en simulatie. Samen met Mulder is hij betrokken bij het project.
Maar wat doet een flight test engineer? De ‘vliegproefingenieur’ houdt zich bezig met het certificeren van nieuwe typen vliegtuigen of onderdelen daarvan. Hij onderzoekt bijvoorbeeld hoe net geïnstalleerde motoren functioneren en of dit overeenkomt met de informatie van de fabrikant. Het gaat om het bewijs dat een vliegtuig voldoet aan veiligheids- en geluidsnormen, of aan economische eisen als brandstofverbruik. Militaire vliegtuigen dienen bovendien te voldoen aan prestatienormen zoals stijgsnelheid en bochtstralen.
Het testen van deze eigenschappen vindt plaats met vliegtuigen, uitgerust met meetapparatuur. ,,Soms worden tijdens een testvlucht wel duizend variabelen gemeten”, weten Mulder en Baarspul. Deze variabelen worden vervolgens opgeslagen op tape of verzonden naar beneden, waarna ze worden geanalyseerd.
Reisjes
Op dit moment is nergens in Europa een opleiding die gekwalificeerde mensen aflevert. ,,Tot nu toe werden flight test engineers binnen bedrijven opgeleid. Nu is er echter behoefte aan mensen die het vak al onder de knie hebben.”
De Europese Unie heeft daarom geld beschikbaar gesteld om belangrijke partijen in de vliegtuigindustrie – onder andere Saab, DASA, Cranfield University en de TU Delft – met elkaar in contact te brengen. Voorlopig resultaat: een globale opzet van het Flight Test Engineer Qualification Program.
Het programma is als volgt: In het Engelse Cranfield volgt een student een basiscursus, waarna hem een specialisatiemodule wordt aangeboden aan een andere universiteit. Mulder: ,,Wij willen twee van deze modules hier in Delft aanbieden. Vanaf volgend jaar gaan de pilot-projecten van start.”
Dus de TU kan hier veel geld mee verdienen? ,,In eerste instantie verdienen we niets. De EU betaalt alleen onze reisjes. Professor Mulder gaat bijvoorbeeld vanavond naar Zweden voor overleg,” zegt Baarspul. ,,Maar het gaat ons niet om het geld. We willen een Europese topfaculteit zijn.”
,,Voor ons is het vooral belangrijk dat ons eigen Cessna laboratoriumvliegtuig in die folder staat”, meent Mulder. ,,En als de cursus eenmaal goed loopt, verdienen we er ook wat mee.”
Comments are closed.