Behalve het chemisch afval regelt CMC-DAAS sinds 1 mei ook de afvoer van het gewone afval. Alleen valt de hoeveelheid werk wat tegen.,,Nou ja, de afvoer van het gewone afval is niet moeilijk maar je hebt met veel grotere hoeveelheden te maken”, nuanceert Gerrit van Schaik direct.
Hij is reststoffen-manager van CMC-DAAS. ,,De hoeveelheid werk die het coördineren van een miljoen kilo afval met zich meebrengt is ons niet helemaal meegevallen. Vooral de telefoontjes tussendoor – van mensen die bijvoorbeeld een container een extra keer geleegd willen hebben – kosten veel tijd. Het lukt allemaal wel, maar het is toch een andere ‘tak van sport’. Bovendien wil je het meteen goed doen en je moet je gewoon even inwerken.”
CMC-DAAS bestaat sinds 1983 en is ontstaan uit een samenvoeging van het Centraal Magazijn Chemicaliën (CMC) en de Dienst Afvoer Afval Stoffen (DAAS). Van Schaik: ,,Wij namen de gevaarlijke stoffen voor onze rekening, terwijl het Facilitair Bedrijf zorg droeg voor het reguliere kantoorafval. De afgelopen jaren zag je twee ontwikkelingen. Er ontstond een toenemende scheiding van de afvalstromen. In 1991 is het Academisch Afvalproject van start gegaan en sinds 1994 worden onder andere glas, karton en papier apart ingezameld. Aan de andere kant kreeg het FB te maken met forse bezuinigingen. Voor de afvalinzameling betekende dit dat het hoofd van de dienst schoonmaakmanagement het erbij moest doen. Het liefst in een ochtend per week. Dat ging wel, maar er is dan geen tijd voor voorlichting of het ontwikkelen van nieuwe concepten.”
Vorig jaar werd CMC-DAAS gepolst of zij ook niet geïnteresseerd waren in het kantoorafval oftewel het reststoffen-management. Van Schaik vond dat een goed idee. Het sloot uitstekend aan bij de bezigheden van de beheerseenheid. Door het verwerken van gevaarlijk afval hadden zij de nodige ervaring opgedaan op het gebied van beleid en beheer. ,,Noch het FB noch de medewerkers van CMC-DAAS lopen met karton te sjouwen. Andere bedrijven voeren dit afval af. Wij hebben veel ervaring op het gebied van prijsonderhandelingen en het stellen van randvoorwaarden.”
Registratie
Sinds 1 mei is CMC-DAAS het centrale aanspreekpunt voor alle soorten afval. Het is nu ook mogelijk een lang gekoesterde wens van de TU te vervullen: de registratie van de totale hoeveelheid afval die de TU produceert. Van Schaik: ,,Dat is eenvoudiger als je het beheer hebt over alle afvalstromen. Wel gaan wij beheerseenheden benaderen met het verzoek om ook de hoeveelheden incidenteel afval aan ons door te geven. Als er bijvoorbeeld een muur wordt gesloopt en een bedrijf wordt ingehuurd om het weg te halen, willen wij graag dat deze hoeveelheden ook aan ons worden doorgegeven.”
Het is niet moeilijk te raden wat de gedachte achter deze registratie is: de vervuiler betaalt. Al op 1 januari 1998 ishet de bedoeling dat per beheerseenheid de hoeveelheden afval afgerekend worden. Van Schaik: ,,Er zijn mensen die zeggen dat dit doorberekenen tot dumping van afval bij de buren leidt. Ik geloof dat niet zo. Wij hebben intern dezelfde discussie gehad in de periode dat er een prijskaartje werd gehangen aan het gevaarlijk afval. Tegenstanders beweerden dat grote hoeveelheden gevaarlijk afval in het riool terecht zouden komen. Dat is niet gebeurd. Medewerkers van de TU kennen hun verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu.”
Van Schaik is wel van plan een uitgebreide voorlichtingscampagne te ontwikkelen. Hierin zal ondermeer aandacht besteed worden aan de mogelijkheden om kosten te besparen en de afvalhoeveelheden te beperken. ,,Zelf vind ik het leuk dat wij de verantwoording van het reststoffen-management erbij hebben gekregen. Hierdoor hebben wij een meer gevarieerde taak gekregen en heb je contact met heel veel andere mensen aan de TU.”
Behalve het chemisch afval regelt CMC-DAAS sinds 1 mei ook de afvoer van het gewone afval. Alleen valt de hoeveelheid werk wat tegen.
,,Nou ja, de afvoer van het gewone afval is niet moeilijk maar je hebt met veel grotere hoeveelheden te maken”, nuanceert Gerrit van Schaik direct. Hij is reststoffen-manager van CMC-DAAS. ,,De hoeveelheid werk die het coördineren van een miljoen kilo afval met zich meebrengt is ons niet helemaal meegevallen. Vooral de telefoontjes tussendoor – van mensen die bijvoorbeeld een container een extra keer geleegd willen hebben – kosten veel tijd. Het lukt allemaal wel, maar het is toch een andere ‘tak van sport’. Bovendien wil je het meteen goed doen en je moet je gewoon even inwerken.”
CMC-DAAS bestaat sinds 1983 en is ontstaan uit een samenvoeging van het Centraal Magazijn Chemicaliën (CMC) en de Dienst Afvoer Afval Stoffen (DAAS). Van Schaik: ,,Wij namen de gevaarlijke stoffen voor onze rekening, terwijl het Facilitair Bedrijf zorg droeg voor het reguliere kantoorafval. De afgelopen jaren zag je twee ontwikkelingen. Er ontstond een toenemende scheiding van de afvalstromen. In 1991 is het Academisch Afvalproject van start gegaan en sinds 1994 worden onder andere glas, karton en papier apart ingezameld. Aan de andere kant kreeg het FB te maken met forse bezuinigingen. Voor de afvalinzameling betekende dit dat het hoofd van de dienst schoonmaakmanagement het erbij moest doen. Het liefst in een ochtend per week. Dat ging wel, maar er is dan geen tijd voor voorlichting of het ontwikkelen van nieuwe concepten.”
Vorig jaar werd CMC-DAAS gepolst of zij ook niet geïnteresseerd waren in het kantoorafval oftewel het reststoffen-management. Van Schaik vond dat een goed idee. Het sloot uitstekend aan bij de bezigheden van de beheerseenheid. Door het verwerken van gevaarlijk afval hadden zij de nodige ervaring opgedaan op het gebied van beleid en beheer. ,,Noch het FB noch de medewerkers van CMC-DAAS lopen met karton te sjouwen. Andere bedrijven voeren dit afval af. Wij hebben veel ervaring op het gebied van prijsonderhandelingen en het stellen van randvoorwaarden.”
Registratie
Sinds 1 mei is CMC-DAAS het centrale aanspreekpunt voor alle soorten afval. Het is nu ook mogelijk een lang gekoesterde wens van de TU te vervullen: de registratie van de totale hoeveelheid afval die de TU produceert. Van Schaik: ,,Dat is eenvoudiger als je het beheer hebt over alle afvalstromen. Wel gaan wij beheerseenheden benaderen met het verzoek om ook de hoeveelheden incidenteel afval aan ons door te geven. Als er bijvoorbeeld een muur wordt gesloopt en een bedrijf wordt ingehuurd om het weg te halen, willen wij graag dat deze hoeveelheden ook aan ons worden doorgegeven.”
Het is niet moeilijk te raden wat de gedachte achter deze registratie is: de vervuiler betaalt. Al op 1 januari 1998 ishet de bedoeling dat per beheerseenheid de hoeveelheden afval afgerekend worden. Van Schaik: ,,Er zijn mensen die zeggen dat dit doorberekenen tot dumping van afval bij de buren leidt. Ik geloof dat niet zo. Wij hebben intern dezelfde discussie gehad in de periode dat er een prijskaartje werd gehangen aan het gevaarlijk afval. Tegenstanders beweerden dat grote hoeveelheden gevaarlijk afval in het riool terecht zouden komen. Dat is niet gebeurd. Medewerkers van de TU kennen hun verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu.”
Van Schaik is wel van plan een uitgebreide voorlichtingscampagne te ontwikkelen. Hierin zal ondermeer aandacht besteed worden aan de mogelijkheden om kosten te besparen en de afvalhoeveelheden te beperken. ,,Zelf vind ik het leuk dat wij de verantwoording van het reststoffen-management erbij hebben gekregen. Hierdoor hebben wij een meer gevarieerde taak gekregen en heb je contact met heel veel andere mensen aan de TU.”

Comments are closed.