Education

‘Advies: vier boterhammen, halve liter melk en twee plakken kaas’

Aan het begin van dit academisch jaar zijn de kantineprijzen verhoogd. De prijsverhoging is het gevolg van het stopzetten van de subsidie aan het Facilitair Bedrijf.

Voorlopig lijkt het kantinegebruik niet afgenomen door de nieuwe prijzen.


1 ,,Alles wordt duurder, dus de kantineprijzen ook” (Klik voor grotere foto)

De eerste weken van het nieuwe collegejaar trof studenten en personeel een onaangename verrassing. De lunch in de kantines is aanzienlijk duurder geworden, een nieuwe aanslag op het krappe studentenbudget. Met name de geliefde ‘vette happen’ zijn fors in prijs gestegen. Sommigen mopperen en schikken zich in hun nieuwe lot. Voor anderen wordt het toch te gortig, ze nemen weer een broodtrommel mee naar college. Is de broodtrommel weer definitief terug in het kantinebeeld?

Volgens drs. R.M.A. Rombouts, hoofd van de Restauratieve Dienst, valt het allemaal wel mee. ,,Er kan sprake zijn van een tijdelijke afname, maar het is te vroeg om al conclusies te trekken.” In zijn begroting gaat hij uit van een gelijkblijvende vraag. Voor de reden van de verhoging verwijst hij naar het college van bestuur.

Dit heeft vorig jaar besloten om de subsidie aan het Facilitair Bedrijf stop te zetten. Het universiteitsbestuur wilde hiermee de diensten onafhankelijker maken en bovendien stimuleren tot ‘ondernemerschap’. De Restauratieve Dienst, onderdeel van het Facilitair Bedrijf, kreeg een bezuiniging van 1,1 miljoen gulden te verwerken. Universiteitsraad en cvb spraken af dat de zogenaamde basisproducten (zoals brood, boter en melk) met gemiddeld tien procent in prijs zouden stijgen. De luxe-artikelen, onder andere de kroketten en broodjes hamburger, mochten meer stijgen.

Rombouts denkt met die prijsverhoging de bezuiniging geheel te kunnen compenseren. Hij is wel tevreden met de meer marktconforme aanpak van het Facilitair Bedrijf. ,,Ik hoop alleen dat het cvb die 1,1 miljoen nuttig gaat gebruiken.”
Drie gulden

Lenie van Leeuwen, kantinemedewerkster bij Technische Bestuurskunde, heeft nog geen klachten gehad over de nieuwe prijzen. Ze vindt de prijsverhogingen logisch en begrijpelijk. ,,Alles wordt duurder in het leven, dus de kantineprijzen ook.” Ze merkt ook geen verschil in de afname van producten, ,,de vraag blijft groot”. Haar adviesmaaltijd: ,,Vier boterhammen, halve liter melk en twee plakken kaas. Dan ben je voor drie gulden klaar. Als je een keer in een goede bui bent neem je nog een extra beleg, kost je een gulden meer.” Ze rekent voor dat dit vorig jaar maar veertig cent minder kostte. ,,Het valt allemaal best mee.”

Voor Truus Mussert, van de kantine van Technische Wiskunde en Informatica, komt de verhoging ook niet als een verrassing. In haar kantine heeft zij geen afname van het kantinegebruik geconstateerd en het broodtrommelgebruik valt volgens haar wel mee. Over de geplande verkorting van de openingstijden is ze minder te spreken: ,,In de toekomst zijn we alleen tijdens delunch en in de koffiekwartiertjes geopend. Het personeel kan dan nooit meer rustig gebruik maken van de kantine.” Ze geeft wel toe dat het kantinepersoneel dan efficiënter kan werken.

In het Aula Congrescentrum, het grootste bedrijfsrestaurant van de TU, heeft men ook nog niets gemerkt van een eventueel verminderd kantinegebruik. Celeste van Dijk vindt de prijsverhoging wel vervelend voor de studenten: ,,Ze zijn toch al niet zo rijk.”

Occo Roelofsen

Aan het begin van dit academisch jaar zijn de kantineprijzen verhoogd. De prijsverhoging is het gevolg van het stopzetten van de subsidie aan het Facilitair Bedrijf. Voorlopig lijkt het kantinegebruik niet afgenomen door de nieuwe prijzen.


1 ,,Alles wordt duurder, dus de kantineprijzen ook” (Klik voor grotere foto)

De eerste weken van het nieuwe collegejaar trof studenten en personeel een onaangename verrassing. De lunch in de kantines is aanzienlijk duurder geworden, een nieuwe aanslag op het krappe studentenbudget. Met name de geliefde ‘vette happen’ zijn fors in prijs gestegen. Sommigen mopperen en schikken zich in hun nieuwe lot. Voor anderen wordt het toch te gortig, ze nemen weer een broodtrommel mee naar college. Is de broodtrommel weer definitief terug in het kantinebeeld?

Volgens drs. R.M.A. Rombouts, hoofd van de Restauratieve Dienst, valt het allemaal wel mee. ,,Er kan sprake zijn van een tijdelijke afname, maar het is te vroeg om al conclusies te trekken.” In zijn begroting gaat hij uit van een gelijkblijvende vraag. Voor de reden van de verhoging verwijst hij naar het college van bestuur.

Dit heeft vorig jaar besloten om de subsidie aan het Facilitair Bedrijf stop te zetten. Het universiteitsbestuur wilde hiermee de diensten onafhankelijker maken en bovendien stimuleren tot ‘ondernemerschap’. De Restauratieve Dienst, onderdeel van het Facilitair Bedrijf, kreeg een bezuiniging van 1,1 miljoen gulden te verwerken. Universiteitsraad en cvb spraken af dat de zogenaamde basisproducten (zoals brood, boter en melk) met gemiddeld tien procent in prijs zouden stijgen. De luxe-artikelen, onder andere de kroketten en broodjes hamburger, mochten meer stijgen.

Rombouts denkt met die prijsverhoging de bezuiniging geheel te kunnen compenseren. Hij is wel tevreden met de meer marktconforme aanpak van het Facilitair Bedrijf. ,,Ik hoop alleen dat het cvb die 1,1 miljoen nuttig gaat gebruiken.”
Drie gulden

Lenie van Leeuwen, kantinemedewerkster bij Technische Bestuurskunde, heeft nog geen klachten gehad over de nieuwe prijzen. Ze vindt de prijsverhogingen logisch en begrijpelijk. ,,Alles wordt duurder in het leven, dus de kantineprijzen ook.” Ze merkt ook geen verschil in de afname van producten, ,,de vraag blijft groot”. Haar adviesmaaltijd: ,,Vier boterhammen, halve liter melk en twee plakken kaas. Dan ben je voor drie gulden klaar. Als je een keer in een goede bui bent neem je nog een extra beleg, kost je een gulden meer.” Ze rekent voor dat dit vorig jaar maar veertig cent minder kostte. ,,Het valt allemaal best mee.”

Voor Truus Mussert, van de kantine van Technische Wiskunde en Informatica, komt de verhoging ook niet als een verrassing. In haar kantine heeft zij geen afname van het kantinegebruik geconstateerd en het broodtrommelgebruik valt volgens haar wel mee. Over de geplande verkorting van de openingstijden is ze minder te spreken: ,,In de toekomst zijn we alleen tijdens delunch en in de koffiekwartiertjes geopend. Het personeel kan dan nooit meer rustig gebruik maken van de kantine.” Ze geeft wel toe dat het kantinepersoneel dan efficiënter kan werken.

In het Aula Congrescentrum, het grootste bedrijfsrestaurant van de TU, heeft men ook nog niets gemerkt van een eventueel verminderd kantinegebruik. Celeste van Dijk vindt de prijsverhoging wel vervelend voor de studenten: ,,Ze zijn toch al niet zo rijk.”

Occo Roelofsen

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.