Education

Adverteren in krant heeft weinig effect

De TU verhoogt het technologiebudget met ruim drie ton, om de personeelsadvertenties voor de DIOC’s in NRC en Volkskrant te bekostigen. Maar het rendement van de werving valt tegen.

/strong>
Werving

Dit najaar verschenen de vacatures waarin aio’s en postdocs worden gevraagd voor negen van de twaalf onderzoekprogramma’s. De programmaleiders zijn ‘niet enthousiast’ over het resultaat: er komen wel reacties binnen, maar daaronder bevinden zich weinig geschikte kandidaten.

Personeelsadvertenties van een halve pagina in de twee landelijke dagbladen kosten samen veertigduizend gulden; in totaal is een half miljoen uitgetrokken voor ‘werving en publiciteit’. Dat wordt betaald uit het centrale budget voor de Delftse Interfacultaire Onderzoekscentra (DIOC’s), waarin de speerpunten van het Delftse onderzoek zijn ondergebracht.

Als het college van bestuur niet had aangeboden om de personeelsadvertenties te betalen, was er voor het programma Intelligent molecular diagnostic systems geen vacature in de krant verschenen, aldus programmaleider prof.dr. I.T. Young. ,,De kosten staan niet in verhouding met wat het oplevert.” Voor het bedrag van een advertentie kun je een jaar een aio betalen. Young trachtte via de vacature in de krant één aio te werven, en dat is niet gelukt. ,,Maar op basis van één advertentie kun je nog geen conclusie trekken. Tot nu toe is mijn ervaring: soms tref je het, en soms niet.”

,,Het rendement is relatief laag”, zegt ook prof.dr.ir. H.G. Stassen van Minimally invasive surgery. ,,Er zijn veel sollicitanten, maar slechts tien procent voldoet. Wij hebben tien plaatsen open, waarvan we er hopelijk drie of vier gevuld krijgen.”

Het tekort aan aio’s is ‘niets nieuws’, stelt Stassen echter. En een oplossing – hogere salarissen – is er ook niet voor. ,,Je kunt toch niet concurreren met de industrie.” Voor zijn DIOC betekent het dat er op 1 april minder mensen aan de slag gaan dan gehoopt. ,,Het duurt een jaar langer voordat alles goed op gang komt.”
Buitenland

Prof.dr.ir. C.F. Hendriks (Ecological city) wil van bijgestelde doelen niet weten. Driekwart van de mensen is al in huis, en kan niet verder als de vijf open plekken vacant blijven. ,,Als ik niet genoeg aio’s vind, zal ik mensen van ingenieursbureaus inhuren.” De wervingsprocedure bij de DIOC loopt nog. ,,Maar ik heb gehoord dat er op twee functies helemaal geen reactie is gekomen.”

Het programma Observation of the shallow subsurface rekruteerde drie aio’s uit de Volkskrant/NRC-actie. ,,Binnen Nederland is het wat tegengevallen”, meent programmaleider prof.ir. C.P.J.W. van Kruijsdijk, ,,maar je moet verder kijken. Dan valt het wel mee.” Advertenties in buitenlandse bladen (onder meer Science) leverden nog eens drie aio’s op. Rest nog drie open plekken.

,,Je bent wel verplicht om een advertentie in de krant te zetten, maar het is verschrikkelijk kostbaar”, reageert prof.dr.ir. P.H.L. Bovy (Seamless multimodal mobility). ‘Fluistercampagnes’, het via-via-circuit, zijn volgens hem een stuk effectiever. ,,Maar dat heeft het college niet zo graag, uit het oogpunt van de rechtvaardigheid.” Werklozen bijvoorbeeld, moeten ook een eerlijke kans krijgen. Ook Bovy werft in het buitenland, onder meer via e-mail en Internet. Er blijkt veel belangstelling vanuit China en India, ,,maar het is erg moeilijk om op afstand de kwalificaties te beoordelen.”

Hoewel de reacties bij prof. Priemus van Freight transport evenmin binnenstromen, ziet hij wel degelijk het – bredere – nut van de advertenties. ,,Je moet niet vergeten dat de advertenties ook dienen om de boodschap over te brengen dat de TU aan de weg timmert.” Normaal staan vacatures vaak geïsoleerd in de krant. Bij de DIOC’s worden meerdere mensen tegelijk gevraagd voor een samenhangend programma. ,,Daaraan zou je kunnen zien: ‘Goh, de TU is systematisch bezig’. Ik klaag dus niet over dit medium.”

De TU verhoogt het technologiebudget met ruim drie ton, om de personeelsadvertenties voor de DIOC’s in NRC en Volkskrant te bekostigen. Maar het rendement van de werving valt tegen.
Werving

Dit najaar verschenen de vacatures waarin aio’s en postdocs worden gevraagd voor negen van de twaalf onderzoekprogramma’s. De programmaleiders zijn ‘niet enthousiast’ over het resultaat: er komen wel reacties binnen, maar daaronder bevinden zich weinig geschikte kandidaten.

Personeelsadvertenties van een halve pagina in de twee landelijke dagbladen kosten samen veertigduizend gulden; in totaal is een half miljoen uitgetrokken voor ‘werving en publiciteit’. Dat wordt betaald uit het centrale budget voor de Delftse Interfacultaire Onderzoekscentra (DIOC’s), waarin de speerpunten van het Delftse onderzoek zijn ondergebracht.

Als het college van bestuur niet had aangeboden om de personeelsadvertenties te betalen, was er voor het programma Intelligent molecular diagnostic systems geen vacature in de krant verschenen, aldus programmaleider prof.dr. I.T. Young. ,,De kosten staan niet in verhouding met wat het oplevert.” Voor het bedrag van een advertentie kun je een jaar een aio betalen. Young trachtte via de vacature in de krant één aio te werven, en dat is niet gelukt. ,,Maar op basis van één advertentie kun je nog geen conclusie trekken. Tot nu toe is mijn ervaring: soms tref je het, en soms niet.”

,,Het rendement is relatief laag”, zegt ook prof.dr.ir. H.G. Stassen van Minimally invasive surgery. ,,Er zijn veel sollicitanten, maar slechts tien procent voldoet. Wij hebben tien plaatsen open, waarvan we er hopelijk drie of vier gevuld krijgen.”

Het tekort aan aio’s is ‘niets nieuws’, stelt Stassen echter. En een oplossing – hogere salarissen – is er ook niet voor. ,,Je kunt toch niet concurreren met de industrie.” Voor zijn DIOC betekent het dat er op 1 april minder mensen aan de slag gaan dan gehoopt. ,,Het duurt een jaar langer voordat alles goed op gang komt.”
Buitenland

Prof.dr.ir. C.F. Hendriks (Ecological city) wil van bijgestelde doelen niet weten. Driekwart van de mensen is al in huis, en kan niet verder als de vijf open plekken vacant blijven. ,,Als ik niet genoeg aio’s vind, zal ik mensen van ingenieursbureaus inhuren.” De wervingsprocedure bij de DIOC loopt nog. ,,Maar ik heb gehoord dat er op twee functies helemaal geen reactie is gekomen.”

Het programma Observation of the shallow subsurface rekruteerde drie aio’s uit de Volkskrant/NRC-actie. ,,Binnen Nederland is het wat tegengevallen”, meent programmaleider prof.ir. C.P.J.W. van Kruijsdijk, ,,maar je moet verder kijken. Dan valt het wel mee.” Advertenties in buitenlandse bladen (onder meer Science) leverden nog eens drie aio’s op. Rest nog drie open plekken.

,,Je bent wel verplicht om een advertentie in de krant te zetten, maar het is verschrikkelijk kostbaar”, reageert prof.dr.ir. P.H.L. Bovy (Seamless multimodal mobility). ‘Fluistercampagnes’, het via-via-circuit, zijn volgens hem een stuk effectiever. ,,Maar dat heeft het college niet zo graag, uit het oogpunt van de rechtvaardigheid.” Werklozen bijvoorbeeld, moeten ook een eerlijke kans krijgen. Ook Bovy werft in het buitenland, onder meer via e-mail en Internet. Er blijkt veel belangstelling vanuit China en India, ,,maar het is erg moeilijk om op afstand de kwalificaties te beoordelen.”

Hoewel de reacties bij prof. Priemus van Freight transport evenmin binnenstromen, ziet hij wel degelijk het – bredere – nut van de advertenties. ,,Je moet niet vergeten dat de advertenties ook dienen om de boodschap over te brengen dat de TU aan de weg timmert.” Normaal staan vacatures vaak geïsoleerd in de krant. Bij de DIOC’s worden meerdere mensen tegelijk gevraagd voor een samenhangend programma. ,,Daaraan zou je kunnen zien: ‘Goh, de TU is systematisch bezig’. Ik klaag dus niet over dit medium.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.