Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Faculteiten kraken course evaluation

De faculteiten hebben nog steeds forse kritiek op het systeem van cursusevaluatie dat het college van bestuur drie jaar geleden invoerde.Tijdens zijn rede bij de opening van het academisch jaar stipte collegevoorzitter De Voogd de eerste uitkomsten van de cursusevaluatie aan.

Hieraan werd voor het eerst door alle faculteiten meegewerkt, zij het gedwongen. De propedeuse van geodesie werd het meest positief beoordeeld door studenten, gevolgd door lucht- en ruimtevaart en natuurkunde. Volgens De Voogd heeft een grote meerderheid van de studenten een positief totaaloordeel over de docenten.

De faculteiten zijn daar niet gerust op. Bij invoering wilde het college de resultaten van de course evaluation niet alleen gebruiken voor het verbeteren van het curriculum, maar ook voor de beoordeling van docenten. Dit in navolging van het MIT en ETH (Zürich). De huidige evaluatie leent zich daar volgens de faculteiten niet voor.

Onderwijsadviseur Van Peppen van Technische Bestuurskunde zegt ‘zeer slechte’ ervaringen te hebben met de cursusevaluatie. ,,Veel vragen in de enquête gaan over situaties die bij ons niet bestaan”, zegt hij. ,,Studenten worden in verwarring gebracht, wat een negatieve invloed heeft op de beoordeling.” Van Peppen vindt dat er geen conclusies mogen worden getrokken uit de resultaten. Die verdwijnen bij TB dan ook direct in de prullenbak.

Net als TB had ook Informatica voor invoering van de course evaluation een goed werkend systeem van interne kwaliteitscontrole. ,,Maar we werden gedwongen om mee te werken”, klaagt dr.ir. R.J. Diependaal, studieadviseur bij Informatica. ,,We boycotten de cursusevaluatie van het college niet, maar in een vergelijkend onderzoek kwam het niet goed uit de bus. Nu weten we dus niet wat we meten.”

Die mening wordt gedeeld door onderwijsadviseur drs. H.M. Wasmus van Civiele Techniek. Zij spreekt van ‘een wild rondspringende hoeveelheid informatie waaruit in de wilde weg conclusies worden getrokken.”

Bij Bouwkunde heerst volgens H.C.J. Schoffelen ‘beperkte tevredenheid’ over de course evaluation. Hij vindt echter ook dat de enquête een ‘beperkte reikwijdte’ heeft. ,,Ondanks de invloed die wij in verband met het probleemgestuurd onderwijs hebben gehad op de vorm van de enquête, is het moeilijk om hiermee docenten te beoordelen.”

Alle faculteiten zeggen mee te willen werken aan course evaluation, maar dan wel aan een betere versie dan de huidige. Onder aanvoering van Van Peppen is er op bijna alle bestuurlijke niveau’s protest aangetekend tegen de huidige evaluatie. ,,Maar er is niet geluisterd naar onze suggesties”, zegt hij. ,,We zijn gewoon verplicht om het door te voeren.”

De faculteiten hebben nog steeds forse kritiek op het systeem van cursusevaluatie dat het college van bestuur drie jaar geleden invoerde.

Tijdens zijn rede bij de opening van het academisch jaar stipte collegevoorzitter De Voogd de eerste uitkomsten van de cursusevaluatie aan. Hieraan werd voor het eerst door alle faculteiten meegewerkt, zij het gedwongen. De propedeuse van geodesie werd het meest positief beoordeeld door studenten, gevolgd door lucht- en ruimtevaart en natuurkunde. Volgens De Voogd heeft een grote meerderheid van de studenten een positief totaaloordeel over de docenten.

De faculteiten zijn daar niet gerust op. Bij invoering wilde het college de resultaten van de course evaluation niet alleen gebruiken voor het verbeteren van het curriculum, maar ook voor de beoordeling van docenten. Dit in navolging van het MIT en ETH (Zürich). De huidige evaluatie leent zich daar volgens de faculteiten niet voor.

Onderwijsadviseur Van Peppen van Technische Bestuurskunde zegt ‘zeer slechte’ ervaringen te hebben met de cursusevaluatie. ,,Veel vragen in de enquête gaan over situaties die bij ons niet bestaan”, zegt hij. ,,Studenten worden in verwarring gebracht, wat een negatieve invloed heeft op de beoordeling.” Van Peppen vindt dat er geen conclusies mogen worden getrokken uit de resultaten. Die verdwijnen bij TB dan ook direct in de prullenbak.

Net als TB had ook Informatica voor invoering van de course evaluation een goed werkend systeem van interne kwaliteitscontrole. ,,Maar we werden gedwongen om mee te werken”, klaagt dr.ir. R.J. Diependaal, studieadviseur bij Informatica. ,,We boycotten de cursusevaluatie van het college niet, maar in een vergelijkend onderzoek kwam het niet goed uit de bus. Nu weten we dus niet wat we meten.”

Die mening wordt gedeeld door onderwijsadviseur drs. H.M. Wasmus van Civiele Techniek. Zij spreekt van ‘een wild rondspringende hoeveelheid informatie waaruit in de wilde weg conclusies worden getrokken.”

Bij Bouwkunde heerst volgens H.C.J. Schoffelen ‘beperkte tevredenheid’ over de course evaluation. Hij vindt echter ook dat de enquête een ‘beperkte reikwijdte’ heeft. ,,Ondanks de invloed die wij in verband met het probleemgestuurd onderwijs hebben gehad op de vorm van de enquête, is het moeilijk om hiermee docenten te beoordelen.”

Alle faculteiten zeggen mee te willen werken aan course evaluation, maar dan wel aan een betere versie dan de huidige. Onder aanvoering van Van Peppen is er op bijna alle bestuurlijke niveau’s protest aangetekend tegen de huidige evaluatie. ,,Maar er is niet geluisterd naar onze suggesties”, zegt hij. ,,We zijn gewoon verplicht om het door te voeren.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.