Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinion

Vrijheid, blijheid met nieuwe huisstijl

Een sjabloon op de TU-site laat TU-medewerkers vrijer omspringen met de huisstijl van de universiteit. Maar medewerker Ivo Bouwmans verlangt stiekem terug naar de strenge, oude huisstijl.

De laatste jaren presenteert de TU Delft zich naar buiten toe met een eenvormig beeld door het gebruik van de huisstijl voor presentaties. De TU-uitstraling mag daardoor misschien sterk en helder zijn, zo’n succes weegt niet op tegen het nadeel dat er geen ruimte is voor eigen inbreng zoals artistieke sectielogo’s, leuke lettertypen of vrolijke kleurencombinaties. Gelukkig heeft marketing en communicatie ons nu op deskundige wijze uit dit knellende keurslijf bevrijd. Op de TU-site is een sjabloon beschikbaar gekomen in de vernieuwde huisstijl. Dit sjabloon zelf is het fraaiste voorbeeld van de flexibiliteit die de gebruiker nu heeft.
Wat inspirerende mogelijkheden een rijtje:
Naast Univers (in het TU-logo) en Tahoma (bekend uit de vorige huisstijl) wordt nu, voor koppen, Bookman Old Style gebruikt. (Dat Old Style is ongetwijfeld bedoeld als relativerend contrast met de nieuwe signature line: ‘Challenge the Future’.)

Maar dat is nog niet alles wat het sjabloon aan lettertypen te bieden heeft. De titel van de presentatie onderaan iedere pagina staat in Arial. En in de toelichtingspagina’s in het sjabloon gebruikt M&C zelf bovendien nog Verdana en TimesNewRomanMS. Dat opent perspectieven voor de innovatieve lettertypegebruikers onder ons.
Ook creativiteit met beeldmerken krijgt de ruimte. Volgens de huisstijl mogen ‘voor onderdelen die zich willen profileren geen eigen logo’s worden ontwikkeld’. Maar de huisstijlwebpagina licht toe dat ‘een herkenbaar icoon’ wel is toegestaan. Zoals op deze pagina scherpzinnig wordt opgemerkt: ‘Is een icoon ook niet een soort logo?’ Inderdaad, dus logo’s mogen weer.
Wie de opmaak van de titelpagina van het sjabloon niet mooi vindt, kan in het sjabloon een nieuwe titeldia invoegen. Die heeft dan namelijk een andere opmaak dan de titeldia die al in het sjabloon aanwezig was: kies maar! (Als je in de ingevoegde titelpagina een tekst aan het zwarte blok toevoegt, wordt de tekst trouwens ook zwart, dus selecteer zelf een aardige kleur om je tekst leesbaar te maken.)

Een domper op de vrijheidsvreugde lijkt het verplichte palet van cyaan, zwart, wit en tien extra kleuren ‘die allen cyaan in zich hebben’. Dat is jammer voor het presenteren van onderzoeksresultaten, want: ‘Het gebruik van andere kleuren is niet toegestaan.’ Maar daar mogen we toch vast ook wel creatief mee omgaan? Er bestaan tenslotte nog talloze andere kleuren met cyaan erin.
Gelukkig laat M&C zelf zien dat we het nog bonter mogen maken: het blauw van de bies in het sjabloon wijkt zichtbaar af van de in de huisstijl voorgeschreven kleuren voor beeldschermgebruik. Dat geeft ook ons ongetwijfeld wat extra speelruimte.

Vergeet in de vreugde over al deze nieuwe vrijheden overigens niet om de x’jes onderaan de pagina te vervangen door het aantal dia’s in de presentatie. PowerPoint kan dit niet automatisch, dus doe dat iedere keer even zelf – of verzin een eigen leuke oplossing.
Zo blijkt uit het nieuwe sjabloon dat we alle ruimte krijgen voor eigen ontwerp. Maar hoe komt het toch dat ik nu al heimwee heb naar de stijlvolle eenvoud van het vorige sjabloon?

Ivo Bouwmans, docent en programmamanager aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

De laatste jaren presenteert de TU Delft zich naar buiten toe met een eenvormig beeld door het gebruik van de huisstijl voor presentaties. De TU-uitstraling mag daardoor misschien sterk en helder zijn, zo’n succes weegt niet op tegen het nadeel dat er geen ruimte is voor eigen inbreng zoals artistieke sectielogo’s, leuke lettertypen of vrolijke kleurencombinaties.
Gelukkig heeft de afdeling marketing en communicatie ons nu op deskundige wijze uit dit knellende keurslijf bevrijd. Op de TU-site is een sjabloon beschikbaar gekomen in de vernieuwde huisstijl. Dit sjabloon zelf is het fraaiste voorbeeld van de flexibiliteit die de gebruiker nu heeft.

Wat inspirerende mogelijkheden op een rijtje.
Naast Univers (in het TU-logo) en Tahoma (bekend uit de vorige huisstijl) wordt nu, voor koppen, Bookman Old Style gebruikt. (Dat Old Style is ongetwijfeld bedoeld als relativerend contrast met de nieuwe signature line: ‘Challenge the Future’.)
Maar dat is nog niet alles wat het sjabloon aan lettertypen te bieden heeft. De titel van de presentatie onderaan iedere pagina staat in Arial. En in de toelichtingspagina’s in het sjabloon gebruikt M&C zelf bovendien nog Verdana en TimesNewRomanMS. Dat opent perspectieven voor de innovatieve lettertypegebruikers onder ons.
Ook creativiteit met beeldmerken krijgt de ruimte. Volgens de huisstijl mogen ‘voor onderdelen die zich willen profileren geen eigen logo’s worden ontwikkeld’. Maar de huisstijlwebpagina licht toe dat ‘een herkenbaar icoon’ wel is toegestaan. Zoals op deze pagina scherpzinnig wordt opgemerkt: ‘Is een icoon ook niet een soort logo?’ Inderdaad, dus logo’s mogen weer.

Wie de opmaak van de titelpagina van het sjabloon niet mooi vindt, kan in het sjabloon een nieuwe titeldia invoegen. Die heeft dan namelijk een andere opmaak dan de titeldia die al in het sjabloon aanwezig was: kies maar! (Als je in de ingevoegde titelpagina een tekst aan het zwarte blok toevoegt, wordt de tekst trouwens ook zwart, dus selecteer zelf een aardige kleur om je tekst leesbaar te maken.)
Een domper op de vrijheidsvreugde lijkt het verplichte palet van cyaan, zwart, wit en tien extra kleuren ‘die allen cyaan in zich hebben’. Dat is jammer voor het presenteren van onderzoeksresultaten, want: ‘Het gebruik van andere kleuren is niet toegestaan.’ Maar daar mogen we toch vast ook wel creatief mee omgaan? Er bestaan tenslotte nog talloze andere kleuren met cyaan erin.
Gelukkig laat M&C zelf zien dat we het nog bonter mogen maken: het blauw van de bies in het sjabloon wijkt zichtbaar af van de in de huisstijl voorgeschreven kleuren voor beeldschermgebruik. Dat geeft ook ons ongetwijfeld wat extra speelruimte.

Vergeet in de vreugde over al deze nieuwe vrijheden overigens niet om de x’jes onderaan de pagina te vervangen door het aantal dia’s in de presentatie. PowerPoint kan dit niet automatisch, dus doe dat iedere keer even zelf – of verzin een eigen leuke oplossing.
Zo blijkt uit het nieuwe sjabloon dat we alle ruimte krijgen voor eigen ontwerp. Maar hoe komt het toch dat ik nu al heimwee heb naar de stijlvolle eenvoud van het vorige sjabloon?

Ivo Bouwmans, docent en programmamanager aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.