Education

Zoeken naar de nieuwe Zuckerberg

Studenten ict en media die denken dat ze Facebook-oprichter Mark Zuckerberg kunnen evenaren, mogen hun gouden idee met wat geluk presenteren aan ondernemers in het Amerikaanse Silicon Valley.

Wie een goed idee heeft kan dat tijdens verschillende selectierondes voorleggen aan Nederlandse investeerders. De student met het beste voorstel mag daarna naar Silicon Valley – de bakermat van onder meer Google en Apple – om het te bespreken met grote investeerders en bedrijven.

De wedstrijd wordt georganiseerd door Innovation Industries, een bedrijf dat media- en ict-ondernemers koppelt aan investeerders.

ISO-voorzitter Guy Hendricks promoot de wedstrijd. “Wij willen niet alleen maar klagen, maar ook laten zien dat er voor studenten heel veel mogelijkheden zijn.”

 

 

Aan wat voor ondersteuning voor verkeersleiders en machinisten denkt u?
“Iedere treinbeweging is gepland in plaats en tijd. Rijdt elke trein op tijd, dan zouden ze allemaal door moeten kunnen rijden en alleen hoeven stoppen op hun stations. Maar zijn er vertragingen, of zelfs maar vertraginkjes van één of twee minuten, dan gaan treinen elkaar in de weg zitten. Dat zou weer andere vertragingen en in zeer incidentele gevallen zelfs botsingen tot gevolg kunnen hebben. Als we voor de verkeersleiders zichtbaar kunnen maken wanneer welke trein welk stuk spoor nodig zal hebben, dan kunnen zij de machinisten instrueren.”

Doen ze dat al niet?
“Ja, maar ze kunnen nu niet zo goed vooruit kijken. Als ze dat wel kunnen, kunnen ze tegen machinisten zeggen: rij een beetje door, of juist een beetje langzamer. Zodat ze voorkomen dat ze voor een rood sein helemaal stil komen te staan. Ik ben bij verkeersleiders en machinisten gaan kijken en heb met ze gesproken. Sommigen zeggen hieraan wel behoefte te hebben. Anderen zeggen weer van niet, maar als ik ze dan uitleg wat de mogelijkheden zijn, zien sommigen daar toch wel de voordelen van in.”

Hoe ziet u de ondersteuning concreet voor zich? Is dat software?
“Dat lijkt wel het handigste, maar de concrete invulling valt buiten mijn onderzoek. Ik heb op een functioneel niveau gekeken: welk type informatie is nodig en wat is beschikbaar?”

Maar hoe gaat het nu dan verder met uw aanbevelingen? Gaat u het nog uitzoeken?
“Ik heb al een andere baan, maar Prorail heeft bij mijn promotie gezegd het nuttige kennis te vinden. Er zijn inmiddels ook al ontwikkelingen die de kant van mijn aanbevelingen opgaan. Mijn promotie werd ondersteund door Prorail.”

Wat was daarbij de achtergrond?
“Ik ben begonnen in 2005. Toen was net het idee ontstaan om het spoornetwerk intensiever te benutten. Maar hoe zorg je er dan voor dat treinen kunnen doorrijden op zulke drukke sporen?”

Zou het niet beter zijn als treinen computergestuurd zouden rijden? Hoe kunnen mensen het overzicht houden over zo’n intensieve dienstregeling als in Nederland?
“Dat vragen mensen mij vaak, en er wordt bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar meer automatisering van treinen, maar dat ligt buiten mijn vakgebied. Als je een machinist vervangt door een computer, sla je in mijn ogen wel een stap over. Zorg nu eerst dat die machinist alle informatie krijgt van de verkeersleiding, dan kan hij daarop inspelen. Een computer zul je die informatie immers ook moeten geven. De huidige machinist vergelijken met een computer is dus een oneerlijke vergelijking. Misschien zou het wel kunnen om het van A naar B rijden te automatiseren, maar lukt dat ook met de ingewikkeldere, verstoorde situaties? Voor computers is het moeilijker om daarop in te spelen.”

Reist u zelf vaak met de trein?
“Altijd. Ik heb wel een rijbewijs, maar geen auto.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.