Education

Zaken doen is meer dan informeren

Organisaties moeten niet zozeer moeten kijken hoe hun informatiestromen lopen, maar zich eerder richten op de inhoud van hun zakelijke communicatie.

Communicatie is meer dan informatie-overdracht. Hoe komt informatie over? Op welke manier worden opdrachten gegeven? Als die processen blootliggen kan een organisatie werken aan hogere efficiëntie en effectiviteit.

Gezondheidsfilosoof drs. Victor van Reijswoud spitte een grote hoeveelheid literatuur door en ontwikkelde een model voor de communicatiemogelijkheden van zakelijke transacties. Afgelopen dinsdag promoveerde hij daarop aan de faculteit Technische Wiskunde en Informatica.

Een voorbeeld van een analyse van een simpele zakelijke transactie is het kopen van een brood. De klant zegt: ,,Mag ik een grof volkoren?” Dat is een verzoek. De bakker bevestigt: ,,Ja dat kan.” Klant: ,,Hoeveel kost dat?” Hij vraagt om informatie. Bakker: ,,Twee zestig alstublieft.” De bakker verstrekt informatie.

Met zijn model maakte Van Reijswoud diagrammen waarmee hij de communicatiestructuur van een organisatie inzichtelijk maakt: ,,Als nu bijvoorbeeld blijkt dat er binnen een afdeling relatief veel discussie plaatsvindt, dan kan een meta-discussie aangaan om te bekijken hoe de communicatie efficiënter en effectiever kan.”

Met het model wordt ook duidelijk in hoeverre binnen een bedrijf van machtsverhoudingen gebruik wordt gemaakt of juist van consensus. Uit twee veldstudies bij een business organisatie en een bureaucratische organisatie constateert hij dat beide meer gericht zijn op consensus.

In het algemeen ziet Van Reijswoud dat transacties in het begin onduidelijkheid geven: waar gaat het verzoek precies over en wat wordt er bedoeld? Ook vindt er discussie plaats of de waarheid van het verzoek: kan dat wel wat je vraagt? Van Reijswoud hoopt met zijn communicatiemodel de consultancy-wereld in te kunnen: ,,Het zou goed passen in de huidige sfeer van business proces redesign.” (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Organisaties moeten niet zozeer moeten kijken hoe hun informatiestromen lopen, maar zich eerder richten op de inhoud van hun zakelijke communicatie. Communicatie is meer dan informatie-overdracht. Hoe komt informatie over? Op welke manier worden opdrachten gegeven? Als die processen blootliggen kan een organisatie werken aan hogere efficiëntie en effectiviteit.

Gezondheidsfilosoof drs. Victor van Reijswoud spitte een grote hoeveelheid literatuur door en ontwikkelde een model voor de communicatiemogelijkheden van zakelijke transacties. Afgelopen dinsdag promoveerde hij daarop aan de faculteit Technische Wiskunde en Informatica.

Een voorbeeld van een analyse van een simpele zakelijke transactie is het kopen van een brood. De klant zegt: ,,Mag ik een grof volkoren?” Dat is een verzoek. De bakker bevestigt: ,,Ja dat kan.” Klant: ,,Hoeveel kost dat?” Hij vraagt om informatie. Bakker: ,,Twee zestig alstublieft.” De bakker verstrekt informatie.

Met zijn model maakte Van Reijswoud diagrammen waarmee hij de communicatiestructuur van een organisatie inzichtelijk maakt: ,,Als nu bijvoorbeeld blijkt dat er binnen een afdeling relatief veel discussie plaatsvindt, dan kan een meta-discussie aangaan om te bekijken hoe de communicatie efficiënter en effectiever kan.”

Met het model wordt ook duidelijk in hoeverre binnen een bedrijf van machtsverhoudingen gebruik wordt gemaakt of juist van consensus. Uit twee veldstudies bij een business organisatie en een bureaucratische organisatie constateert hij dat beide meer gericht zijn op consensus.

In het algemeen ziet Van Reijswoud dat transacties in het begin onduidelijkheid geven: waar gaat het verzoek precies over en wat wordt er bedoeld? Ook vindt er discussie plaats of de waarheid van het verzoek: kan dat wel wat je vraagt? Van Reijswoud hoopt met zijn communicatiemodel de consultancy-wereld in te kunnen: ,,Het zou goed passen in de huidige sfeer van business proces redesign.” (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.