Education

‘Wat we aanbieden is een wereldprogramma’

De eerste twaalf buitenlandse Master of Science-studenten zijn al bijna een half jaar in Delft. Volgend jaar wordt het programma uitgebreid.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar stond de TU afgelopen oktober op een onderwijsbeurs in Indonesië. Eén van de doelen was werving voor het Master of Science programma (M.Sc.) dat vorig jaar gestart is in Delft. Dit is een tweejarig Engelstalig programma voor gekwalificeerde studenten die al een Bachelor of Science (B.Sc.) of gelijkwaardig diploma hebben. De verwachting is dat zich dit jaar nog meer studenten aanmelden voor het programma dan de honderdvijftig van vorig jaar. Toen werden er uiteindelijk twaalf studenten geselecteerd, maar dat zullen er dit keer meer zijn. Naast de zes opleidingen die vorig jaar al meededen aan de ‘pilot’, zullen nu ook Bouwkunde, Werktuigbouw en Maritieme Techniek en Technische Bestuurskunde een Engelstalig programma aanbieden. De Delftse M.Sc.-opleiding zit dus in de lift.

,,Dat is geen ontwikkeling op zich. Het past in een breder internationaal kader”, meent aankomend rector prof.ir. K.F. Wakker. Samen met zijn rechterhand, M.Y. Spiekerman, is hij vanaf het begin betrokken bij de internationale aspiraties van de TU. ,,Overal ter wereld is internationalisering gaande van het onderwijs. Onderwijs is een exportproduct geworden, waarvoor de grote universiteiten grote inspanning leveren.” Spiekerman wijst op een voorbeeld dicht bij huis: de gezamenlijke internationale opleiding waarin Technische Aardwetenschappen participeert. ,,Internationalisering is niet zomaar een ideetje. Het vindt overal ter wereld plaats.”
Schaalvergroting

Delft heeft zich met dit M.Sc.-programma niet op grote aantallen studenten gericht, maar gekozen voor kwaliteit. Wakker: ,,Dit jaar hebben de voorzitter van het cvb en wij weer een bezoek gebracht aan Jakarta, Bandung en Surabaya. We hebben onder meer gesproken met de Indonesische ministers Habibie van Technologie en Wardiman van Onderwijs. Zij zien een belangrijke rol voor de TU weggelegd in het opleiden van de staf van technische universiteiten en bedrijven in Indonesië. Voorheen was dat anders. Na jaren van voorbereiding lijken onze inspanningen nu dus vruchten af te werpen.”

,,We hebben veel geleerd van het afgelopen jaar”, vervolgt Spiekerman. ,,Nu is het zaak om de kinderziekten eruit te halen en het programma te veralgemeniseren. Dit jaar doen er al negen opleidingen mee, maar het blijft nogal wat management vragen om een Engelstalig onderwijsprogramma op te zetten. Hoeveel studenten we dit jaar zullen toelaten is nog niet bekend, maar ook nu wordt er weer streng geselecteerd. Dat moet ook wel, want we beloven de buitenlandse studenten dat ze hier binnen twee jaar hun Masters-degree kunnen halen.”

Kwamen de M.Sc.-studenten vorig jaar voornamelijk uit Indonesië, dit jaar zal het gezelschap diverser zijn. Spiekerman heeft al reacties uit Mozambique gehad, maar ookuit de Filippijnen en India. ,,We richten onze inspanningen nu nog op een beperkt aantal landen”, vertelt Wakker. ,,Maar het programma staat open voor studenten uit alle landen. Met Indonesië hebben we natuurlijk al heel lang betrekkingen, en dat geldt ook voor Noorwegen. Taiwan en Zuid-Afrika staan nu ook in de belangstelling.” Wakker meent dat een goed M.Sc.-programma ook belangrijk is voor de eigen studenten. ,,Een internationale setting zorgt voor een goed studieklimaat. En ik kan mij voorstellen dat het Engelstalige programma straks ook opengesteld wordt voor Nederlandse studenten. Want wat we aanbieden is een wereldprogramma.”
Toekomstmuziek

Uiteindelijk zou de M.Sc.-opleiding zich kunnen ontwikkelen tot een graduate school. Wakker over deze toekomstmuziek: ,,Het kan zijn dat sommige buitenlandse studenten vooral in het onderwijs van de TU zijn geïnteresseerd en minder in het onderzoek dat in het vijfde studiejaar een integraal onderdeel van de ingenieursopleiding vormt. Daar kun je op inspelen door een aangepaste opleiding aan te bieden. Die leidt dan weliswaar niet op tot de ingenieurstitel, maar blijft wel de brand-name en de kwaliteit van de TU-Delft dragen. Ik sluit niet uit dat een instantie als Toptech op den duur in een dergelijke graduate school wordt ondergebracht. Life-long learning en opfrisonderwijs zijn marketing-technisch gezien op dit moment erg interessant. Een Delftse graduate school wordt een unieke opleiding, waar wellicht ook studenten van andere Nederlandse universiteiten belangstelling voor hebben.”

Voor meer informatie over de M.Sc.-opleiding van de TU Delft: http://www.bu.tudelft.nl/ssc/english/homepage.htm

Voor het tweede achtereenvolgende jaar stond de TU afgelopen oktober op een onderwijsbeurs in Indonesië. Eén van de doelen was werving voor het Master of Science programma (M.Sc.) dat vorig jaar gestart is in Delft. Dit is een tweejarig Engelstalig programma voor gekwalificeerde studenten die al een Bachelor of Science (B.Sc.) of gelijkwaardig diploma hebben. De verwachting is dat zich dit jaar nog meer studenten aanmelden voor het programma dan de honderdvijftig van vorig jaar. Toen werden er uiteindelijk twaalf studenten geselecteerd, maar dat zullen er dit keer meer zijn. Naast de zes opleidingen die vorig jaar al meededen aan de ‘pilot’, zullen nu ook Bouwkunde, Werktuigbouw en Maritieme Techniek en Technische Bestuurskunde een Engelstalig programma aanbieden. De Delftse M.Sc.-opleiding zit dus in de lift.

,,Dat is geen ontwikkeling op zich. Het past in een breder internationaal kader”, meent aankomend rector prof.ir. K.F. Wakker. Samen met zijn rechterhand, M.Y. Spiekerman, is hij vanaf het begin betrokken bij de internationale aspiraties van de TU. ,,Overal ter wereld is internationalisering gaande van het onderwijs. Onderwijs is een exportproduct geworden, waarvoor de grote universiteiten grote inspanning leveren.” Spiekerman wijst op een voorbeeld dicht bij huis: de gezamenlijke internationale opleiding waarin Technische Aardwetenschappen participeert. ,,Internationalisering is niet zomaar een ideetje. Het vindt overal ter wereld plaats.”
Schaalvergroting

Delft heeft zich met dit M.Sc.-programma niet op grote aantallen studenten gericht, maar gekozen voor kwaliteit. Wakker: ,,Dit jaar hebben de voorzitter van het cvb en wij weer een bezoek gebracht aan Jakarta, Bandung en Surabaya. We hebben onder meer gesproken met de Indonesische ministers Habibie van Technologie en Wardiman van Onderwijs. Zij zien een belangrijke rol voor de TU weggelegd in het opleiden van de staf van technische universiteiten en bedrijven in Indonesië. Voorheen was dat anders. Na jaren van voorbereiding lijken onze inspanningen nu dus vruchten af te werpen.”

,,We hebben veel geleerd van het afgelopen jaar”, vervolgt Spiekerman. ,,Nu is het zaak om de kinderziekten eruit te halen en het programma te veralgemeniseren. Dit jaar doen er al negen opleidingen mee, maar het blijft nogal wat management vragen om een Engelstalig onderwijsprogramma op te zetten. Hoeveel studenten we dit jaar zullen toelaten is nog niet bekend, maar ook nu wordt er weer streng geselecteerd. Dat moet ook wel, want we beloven de buitenlandse studenten dat ze hier binnen twee jaar hun Masters-degree kunnen halen.”

Kwamen de M.Sc.-studenten vorig jaar voornamelijk uit Indonesië, dit jaar zal het gezelschap diverser zijn. Spiekerman heeft al reacties uit Mozambique gehad, maar ookuit de Filippijnen en India. ,,We richten onze inspanningen nu nog op een beperkt aantal landen”, vertelt Wakker. ,,Maar het programma staat open voor studenten uit alle landen. Met Indonesië hebben we natuurlijk al heel lang betrekkingen, en dat geldt ook voor Noorwegen. Taiwan en Zuid-Afrika staan nu ook in de belangstelling.” Wakker meent dat een goed M.Sc.-programma ook belangrijk is voor de eigen studenten. ,,Een internationale setting zorgt voor een goed studieklimaat. En ik kan mij voorstellen dat het Engelstalige programma straks ook opengesteld wordt voor Nederlandse studenten. Want wat we aanbieden is een wereldprogramma.”
Toekomstmuziek

Uiteindelijk zou de M.Sc.-opleiding zich kunnen ontwikkelen tot een graduate school. Wakker over deze toekomstmuziek: ,,Het kan zijn dat sommige buitenlandse studenten vooral in het onderwijs van de TU zijn geïnteresseerd en minder in het onderzoek dat in het vijfde studiejaar een integraal onderdeel van de ingenieursopleiding vormt. Daar kun je op inspelen door een aangepaste opleiding aan te bieden. Die leidt dan weliswaar niet op tot de ingenieurstitel, maar blijft wel de brand-name en de kwaliteit van de TU-Delft dragen. Ik sluit niet uit dat een instantie als Toptech op den duur in een dergelijke graduate school wordt ondergebracht. Life-long learning en opfrisonderwijs zijn marketing-technisch gezien op dit moment erg interessant. Een Delftse graduate school wordt een unieke opleiding, waar wellicht ook studenten van andere Nederlandse universiteiten belangstelling voor hebben.”

Voor meer informatie over de M.Sc.-opleiding van de TU Delft: http://www.bu.tudelft.nl/ssc/english/homepage.htm

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.