Nog steeds houdt de vraag over het vliegtuig op een lopende band de gemoederen bezig, want ook deze week kwamen hierover veel reacties binnen. Bijvoorbeeld van dr.
Menno Blaauw, werkzaam bij het Reactorinstituut Delft. “De straalmotoren zetten zich af door een grote stroom lucht aan te zuigen en naar achteren weg te blazen. Het vliegtuig zet zich dus af tegen de lucht.
Als de wielen dan gaan draaien, en de lopende band gaat daar tegenin, heeft dat als enig effect dat de wielen nog harder gaan draaien. De lopende band moet dan ook weer harder gaan lopen, en al snel zal er iets kapot gaan – voordat een oneindige snelheid van de lopende band gerealiseerd wordt. Als de wielen van het vliegtuig wrijvingsloos draaien, merkt het vliegtuig helemaal niets van het al dan niet draaien van de wielen. Het zal in zijn geheel normaal versnellen en opstijgen. Het hele gebeuren is volgens mij analoog aan een vliegtuig dat probeert van een perfect wrijvingsloze ijsvlakte op te stijgen . geen enkel probleem dus. En dat ongeacht de bewegingsrichting van de lopende band.”
Mick Bouwman, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek is het met Blaauw eens. “Aangenomen wordt dat de snelheid van het vliegtuig wordt gecompenseerd door de lopende band. Maar deze kan de snelheid helemaal niet ‘compenseren’. De lopende band kan alleen een kleine rolweerstandverhoging veroorzaken. En tenzij het vliegtuig vol in de remmen gaat, is de rolweerstand van de wielen maar een kleine fractie van de stuwkracht van het vliegtuig. Het vliegtuig zal dus gewoon opstijgen, mits de lopende band net zo lang is als een normale startbaan. De invloed van de lopende band is alleen dat het vliegtuig enkele tientallen meters later opstijgt door de iets hogere wrijving gedurende de start.”
Of dit onderwerp hiermee is afgesloten, moet nog blijken.
Ondertussen wordt de vraag voor komende week gesteld door Sebastiaan Maas, medewerker aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Waarom lijkt een breedbeelduitzending op een normale televisie breder als je je hoofd negentig graden gekanteld houdt?” (TvL)
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.
Nog steeds houdt de vraag over het vliegtuig op een lopende band de gemoederen bezig, want ook deze week kwamen hierover veel reacties binnen. Bijvoorbeeld van dr. Menno Blaauw, werkzaam bij het Reactorinstituut Delft. “De straalmotoren zetten zich af door een grote stroom lucht aan te zuigen en naar achteren weg te blazen. Het vliegtuig zet zich dus af tegen de lucht.
Als de wielen dan gaan draaien, en de lopende band gaat daar tegenin, heeft dat als enig effect dat de wielen nog harder gaan draaien. De lopende band moet dan ook weer harder gaan lopen, en al snel zal er iets kapot gaan – voordat een oneindige snelheid van de lopende band gerealiseerd wordt. Als de wielen van het vliegtuig wrijvingsloos draaien, merkt het vliegtuig helemaal niets van het al dan niet draaien van de wielen. Het zal in zijn geheel normaal versnellen en opstijgen. Het hele gebeuren is volgens mij analoog aan een vliegtuig dat probeert van een perfect wrijvingsloze ijsvlakte op te stijgen . geen enkel probleem dus. En dat ongeacht de bewegingsrichting van de lopende band.”
Mick Bouwman, student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek is het met Blaauw eens. “Aangenomen wordt dat de snelheid van het vliegtuig wordt gecompenseerd door de lopende band. Maar deze kan de snelheid helemaal niet ‘compenseren’. De lopende band kan alleen een kleine rolweerstandverhoging veroorzaken. En tenzij het vliegtuig vol in de remmen gaat, is de rolweerstand van de wielen maar een kleine fractie van de stuwkracht van het vliegtuig. Het vliegtuig zal dus gewoon opstijgen, mits de lopende band net zo lang is als een normale startbaan. De invloed van de lopende band is alleen dat het vliegtuig enkele tientallen meters later opstijgt door de iets hogere wrijving gedurende de start.”
Of dit onderwerp hiermee is afgesloten, moet nog blijken.
Ondertussen wordt de vraag voor komende week gesteld door Sebastiaan Maas, medewerker aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Waarom lijkt een breedbeelduitzending op een normale televisie breder als je je hoofd negentig graden gekanteld houdt?” (TvL)
Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks voor maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden.
Comments are closed.