Campus

Waarom? Daarom!

Vorige week stelden eerstejaars technische wiskunde Wander Wadman en Steven ten Have de vraag: “Waarom rijden Nederlandse automobilisten altijd zoveel mogelijk op de rechterbaan? Zo wordt de rechterkant van de weg toch overbodig druk?”Allereerste reactie van elke Delftenaar: “Omdat dat moet, toch?” Ja, precies.

Dat moet in Nederland. Het staat zelfs in de wet, weet Koen Vermeer, faculteit Technische Natuurwetenschappen en géén student: “Lid 1 van artikel 3 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990): ‘Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden’.” Maar een vraag zou niet in Waarom? Daarom! staan als we er geen verklaring voor willen weten.

Bas Reintjes, derdejaars technische natuurkunde: “De reden achter de wet is mij niet helemaal duidelijk, maar als we het in een semi-technisch jasje willen stoppen kan ik wel iets bedenken: als elke automobilist zoveel mogelijk rechts houdt, krijgt de verkeersafwikkeling iets van een nette gelaagde stroming en draagt het bij aan een rustiger verkeersbeeld. Als een auto wil inhalen, haalt hij altijd links in. Vergelijk dit met de Verenigde Staten waar het ‘keep your lane‘ is; auto’s die je zowel links als rechts inhalen, maar die niet plotseling van baan wisselen. Er is vast voor allebei iets te zeggen en heeft denk ik met name met het totale aantal rijbanen te maken.”

Een boete voor het overtreden van de wet kost je overigens 95 euro, aldus Vermeer.

Reto Wegmann, student informatica, stelt deze week de vraag: “Maakt een vliegtuig gebruik van een contactsleutel? Kleine Cessnaatjes wel, maar grote ook? En een onderzeeër?”

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!

Vorige week stelden eerstejaars technische wiskunde Wander Wadman en Steven ten Have de vraag: “Waarom rijden Nederlandse automobilisten altijd zoveel mogelijk op de rechterbaan? Zo wordt de rechterkant van de weg toch overbodig druk?”

Allereerste reactie van elke Delftenaar: “Omdat dat moet, toch?” Ja, precies. Dat moet in Nederland. Het staat zelfs in de wet, weet Koen Vermeer, faculteit Technische Natuurwetenschappen en géén student: “Lid 1 van artikel 3 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990): ‘Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden’.” Maar een vraag zou niet in Waarom? Daarom! staan als we er geen verklaring voor willen weten.

Bas Reintjes, derdejaars technische natuurkunde: “De reden achter de wet is mij niet helemaal duidelijk, maar als we het in een semi-technisch jasje willen stoppen kan ik wel iets bedenken: als elke automobilist zoveel mogelijk rechts houdt, krijgt de verkeersafwikkeling iets van een nette gelaagde stroming en draagt het bij aan een rustiger verkeersbeeld. Als een auto wil inhalen, haalt hij altijd links in. Vergelijk dit met de Verenigde Staten waar het ‘keep your lane‘ is; auto’s die je zowel links als rechts inhalen, maar die niet plotseling van baan wisselen. Er is vast voor allebei iets te zeggen en heeft denk ik met name met het totale aantal rijbanen te maken.”

Een boete voor het overtreden van de wet kost je overigens 95 euro, aldus Vermeer.

Reto Wegmann, student informatica, stelt deze week de vraag: “Maakt een vliegtuig gebruik van een contactsleutel? Kleine Cessnaatjes wel, maar grote ook? En een onderzeeër?”

Reacties of nieuwe vragen kun je wekelijks vóór maandag 16.00 uur mailen naar: waarom_daarom@yahoo.com. Maximaal vijftig woorden, en vergeet je naam, studie en studiejaar niet te vermelden!

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.