Education

VVD: ‘baankans student moet duidelijker’

Universiteiten en hogescholen moeten aankomend studenten duidelijker inlichten over het arbeidsmarktsucces van alumni. Dat heeft VVD-fractievoorzitter Stef Blok 16 maart gezegd op de Universiteit van Amsterdam.

Hij ging met hoogleraar financiële markten Arnoud Boot in debat bij Room for Discussion, een discussiereeks van de UvA-faculteit economie. Blok wil dat studenten kunnen zien hoeveel afgestudeerden van een hogeschool of universiteit een baan in hun eigen vakgebied vonden en wat zij daarmee verdienen. Nu hebben ze volgens hem een te rooskleurig beeld van hun toekomstige baankansen.

Universiteitenvereniging VSNU reageert verbaasd op het plan. “Ik begrijp niet precies wat de VVD wil, die informatie is al beschikbaar via studiekeuze123”, zegt een woordvoerder. “En het updaten van die cijfers wordt afgestemd met het ministerie van Onderwijs.”

Maar daar klopt weinig van volgens Frank Steenkamp van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. “De cijfers op Studiekeuze 123 zijn landelijke gemiddeldes per studierichting en zijn met name bij universitaire studies sterk verouderd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen instellingen onderling. Als aankomend student kun je nu niet zien bij welke opleiding bedrijfskunde je het snelst een baan vindt en welke afgestudeerden het meest verdienen. Wat de VVD wil is dus zeker toe te juichen.”

 

 

Sinds 16 maart kunnen studenten alleen nog met hun chipkaart reizen. Sommigen kregen echter een kapotte chipkaart, de pas van iemand anders, of helemaal geen kaart. Anderen kregen wel een chippas, maar konden die niet opladen. Omdat ook de oude OV-kaart niet meer geldig was, moesten zij losse treinkaartjes kopen. Ruim vijftienhonderd studenten dienden er een klacht over in. “De groep bij wie het is misgegaan zal nog iets groter zijn”, vermoedt een woordvoerder van Rover.

Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW erkent dat “de invoering van de Studenten OV-chipkaart niet op alle fronten vlekkeloos is verlopen”. Met de vervoerbedrijven heeft ze afgesproken dat studenten die buiten hun schuld om nog niet konden reizen met een goed functionerende OV-chipkaart gemaakte kosten vergoed krijgen.

Rover is blij met de toezegging, maar vreest dat het opnieuw misgaat als na de zomer een nieuwe lichting studenten zijn OV-kaart moet krijgen. Er zijn te veel organisaties bij betrokken, stelt de reizigersvereniging. DUO, voorheen IB-groep, bepaalt wie recht heeft op een kaart. Trans Link Systems fabriceert hem en de vervoersbedrijven moeten controleren of het juiste product er wel op staat. “Daardoor gaan er dingen mis. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een jongen een OV-chipkaart krijgt opgestuurd op zijn naam, maar met de foto van een meisje.”

Ook over de klachtafhandeling zijn veel studenten ontevreden. Ze maakten hoge telefoonkosten om eindeloos in de wacht te staan bij de helpdesk. Van Bijsterveldt geeft toe dat de vervoerbedrijven een verkeerde inschatting hebben gemaakt van het aantal klachten. Daardoor was het callcenter, dat opereert vanuit Suriname, vaak onbereikbaar. De staatssecretaris belooft beterschap.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.