‘De Voetbalfabriek’ moet uitgroeien tot een jaarlijks, niet meer weg te denken Delfts evenement. "Een happening waar jongeren en (voetbal)ouders elkaar treffen en een fraai een-tweetje tussen voetbal en theater kan plaatsvinden", aldus de organisatie.
Een broedplaats van creativiteit moet het worden, het in september 2006 geopende Lijm & Cultuur. De loop naar het complex van de voormalige lijm- en gelatinefabriek aan de Rotterdamseweg zit er alleen nog niet zo in.
“De gemeente heeft het gebied als evenemententerrein aangewezen, maar de mensen kennen het nog niet.” Dat zegt schrijver Jan van der Mast, geestelijk vader van het tweedaagse evenement ‘De Voetbalfabriek’. “Ze vinden het te ver weg, maar dat is psychologisch. Het is vlakbij de stad. Via voetbal kun je het terrein bekend maken. We hopen op gemengd publiek, veel gezinnen. Ook voor studenten is het heel interessant, omdat het een heel bijzonder voetbalprogramma is. Ik denk dat er nooit zo breed geprogrammeerd is. Er is theater, film, muziek, maar er zijn ook moderne dingen als panna-clinics en beachsoccer. Voetbal is superbelangrijk geworden in het leven, het is leuk om dat op verschillende manieren te laten zien.”
Door een mix te bieden aan (laagdrempelige) cultuur en populaire activiteiten hoopt de 46-jarige ex-bouwkundestudent op een kruisbestuiving. Het is moeilijk om voetballers te interesseren voor cultuur, erkent hij: “Pannaliefhebbers komen niet gauw naar het theater.” Hij houdt zich vast aan reacties, zoals die van de door haar zoon vergezelde moeder, na een opvoering van zijn voetbalvoorstelling ‘De bal is rond’: “Mij krijg je niet naar voetbal, hem niet naar theater, maar dit was een happening die we allebei erg leuk vonden.”
Het door Van der Mast geschreven toneelstuk vormde de aanleiding voor het evenement. Twee jaar lang toerde hij met ‘De bal is rond’ door het land, langs de kleinere zalen. Zes keer werd het stuk voor scholieren opgevoerd in het cultureel centrum van de TU. “Ik vond eigenlijk dat we er te weinig uit hebben gehaald. We hebben er veel succes mee gehad, maar het had ook binnen een groter kader kunnen worden geplaatst. Ik stelde Antoinette Wijffels, directeur van Lijm & Cultuur, voor om het stuk in het Ketelhuis op te voeren en daar wat omheen te doen. Zij heeft niets met voetbal, eigenlijk haat zij het, maar was meteen heel enthousiast. Het was een vruchtbaar een-tweetje.”
Als hoofdtrainer van de E’tjes (9- en 10-jarigen) van Concordia fascineerde het hem wat mensen allemaal roepen vanaf de kant. Ouders langs de lijn werd het thema van ‘De bal is rond’, specifieker: de projecties van ouders op hun kinderen. “Bij Concordia heb ik een tijdje opmerkingen staan noteren. Kreten als ‘Ga’a’n, als de wiedeweer, als de wiedeweer, ga’a’n!’ komen terug in het stuk.”
Naast de vertoning van het toneelstuk en van familievoetbalfilms als ‘In Oranje’ en ‘Bend it like Beckham’ wordt op het buitenterrein een ‘soccerdance clinic’ uitgevoerd van de Delftse choreografe Barbara van Gelder, gebaseerd op de bewegingen van de Wiel Coerver-oefeningen: trainingen die gericht zijn op speelsheid en techniek. Van der Mast: “Ik pas die oefeningen zelf toe op de training. Barbara’s zoon zit ook op Concordia. Als moeder heeft ze naar die bewegingen gekeken. Dat inspireerde haar.”
Het programma wordt gecompleteerd door een expositie, een quiz (‘petje-op, petje-af’), een muzikale causerie en een keepersclinic van de Delftse ex-betaald-voetbal-doelman Hans Suiker. Dat er voor de live muziek gekozen is voor een band met de naam MVV kan geen toeval zijn, al staan die letters voor Mannen Van Vermeer en heeft de Delftse groep niets te maken met de gelijknamige voetbalclub uit Maastricht. (JT)
@01 infoblokje:De Voetbalfabriek, 28 en 29 april, 13.00 – 23.00 uur. Evenemententerrein Lijm & Cultuur, Rotterdamseweg 270. Entree: € 5,00
Beeld uit de toneelvoorstelling ‘De bal is rond’, die viermaal wordt opgevoerd. (Foto: Jan van der Mast)
Een broedplaats van creativiteit moet het worden, het in september 2006 geopende Lijm & Cultuur. De loop naar het complex van de voormalige lijm- en gelatinefabriek aan de Rotterdamseweg zit er alleen nog niet zo in.
“De gemeente heeft het gebied als evenemententerrein aangewezen, maar de mensen kennen het nog niet.” Dat zegt schrijver Jan van der Mast, geestelijk vader van het tweedaagse evenement ‘De Voetbalfabriek’. “Ze vinden het te ver weg, maar dat is psychologisch. Het is vlakbij de stad. Via voetbal kun je het terrein bekend maken. We hopen op gemengd publiek, veel gezinnen. Ook voor studenten is het heel interessant, omdat het een heel bijzonder voetbalprogramma is. Ik denk dat er nooit zo breed geprogrammeerd is. Er is theater, film, muziek, maar er zijn ook moderne dingen als panna-clinics en beachsoccer. Voetbal is superbelangrijk geworden in het leven, het is leuk om dat op verschillende manieren te laten zien.”
Door een mix te bieden aan (laagdrempelige) cultuur en populaire activiteiten hoopt de 46-jarige ex-bouwkundestudent op een kruisbestuiving. Het is moeilijk om voetballers te interesseren voor cultuur, erkent hij: “Pannaliefhebbers komen niet gauw naar het theater.” Hij houdt zich vast aan reacties, zoals die van de door haar zoon vergezelde moeder, na een opvoering van zijn voetbalvoorstelling ‘De bal is rond’: “Mij krijg je niet naar voetbal, hem niet naar theater, maar dit was een happening die we allebei erg leuk vonden.”
Het door Van der Mast geschreven toneelstuk vormde de aanleiding voor het evenement. Twee jaar lang toerde hij met ‘De bal is rond’ door het land, langs de kleinere zalen. Zes keer werd het stuk voor scholieren opgevoerd in het cultureel centrum van de TU. “Ik vond eigenlijk dat we er te weinig uit hebben gehaald. We hebben er veel succes mee gehad, maar het had ook binnen een groter kader kunnen worden geplaatst. Ik stelde Antoinette Wijffels, directeur van Lijm & Cultuur, voor om het stuk in het Ketelhuis op te voeren en daar wat omheen te doen. Zij heeft niets met voetbal, eigenlijk haat zij het, maar was meteen heel enthousiast. Het was een vruchtbaar een-tweetje.”
Als hoofdtrainer van de E’tjes (9- en 10-jarigen) van Concordia fascineerde het hem wat mensen allemaal roepen vanaf de kant. Ouders langs de lijn werd het thema van ‘De bal is rond’, specifieker: de projecties van ouders op hun kinderen. “Bij Concordia heb ik een tijdje opmerkingen staan noteren. Kreten als ‘Ga’a’n, als de wiedeweer, als de wiedeweer, ga’a’n!’ komen terug in het stuk.”
Naast de vertoning van het toneelstuk en van familievoetbalfilms als ‘In Oranje’ en ‘Bend it like Beckham’ wordt op het buitenterrein een ‘soccerdance clinic’ uitgevoerd van de Delftse choreografe Barbara van Gelder, gebaseerd op de bewegingen van de Wiel Coerver-oefeningen: trainingen die gericht zijn op speelsheid en techniek. Van der Mast: “Ik pas die oefeningen zelf toe op de training. Barbara’s zoon zit ook op Concordia. Als moeder heeft ze naar die bewegingen gekeken. Dat inspireerde haar.”
Het programma wordt gecompleteerd door een expositie, een quiz (‘petje-op, petje-af’), een muzikale causerie en een keepersclinic van de Delftse ex-betaald-voetbal-doelman Hans Suiker. Dat er voor de live muziek gekozen is voor een band met de naam MVV kan geen toeval zijn, al staan die letters voor Mannen Van Vermeer en heeft de Delftse groep niets te maken met de gelijknamige voetbalclub uit Maastricht. (JT)
@01 infoblokje:De Voetbalfabriek, 28 en 29 april, 13.00 – 23.00 uur. Evenemententerrein Lijm & Cultuur, Rotterdamseweg 270. Entree: € 5,00
Beeld uit de toneelvoorstelling ‘De bal is rond’, die viermaal wordt opgevoerd. (Foto: Jan van der Mast)
Comments are closed.