Campus

Vrolijk jammen op een jazzy Winterland

All I want for Christmas is… een lekker knalfeest waarop je nu eens écht goed kunt dansen. Wat een mazzel: de TU houdt een gratis kerstknalfeest, met niemand minder dan Wicked Jazz Sounds als eregast.

“We hebben er zin in!” Phil Horneman, dj en voorman van Wicked Jazz Sounds, heeft met bijna dertig jaar ervaring heel wat feestjes gezien. Van grote festivals als Mysteryland, North Sea Jazz, Lowlands en Extrema Outdoor, tot zalen over de hele wereld – plus de vaste zondagavond van Wicked Jazz Sounds in de Amsterdamse Sugar Factory. Een ‘Jazzy Winterland Xmas Gala’ in het Sportcafé van de TU zou dus peanuts moeten zijn voor de muzikant. Onzin, vindt hij. “Muziek maken is áltijd een uitdaging. Het is eindeloos; grenzeloos. Zolang je je maar blijft ontwikkelen. We willen onszelf altijd opnieuw blijven uitvinden.” Bovendien: Wicked Jazz Sounds heeft dankzij zijn vaste clubavond – én het feit dat ze vijf jaar de vaste slotact waren van de introductieweek van de UvA – een flinke studentenachterban. “Dus: we maken er een feestje van!”
Horneman neemt voor zijn drie uur durende optreden in het Sportcafé een zangeres, saxofonist en percussionist mee. Een samenstelling die per optreden verschilt. “De basis van onze shows is de dj, daar-omheen spelen live muzikanten. We hebben een pool met dj’s en een pool met muzikanten, en we bekijken per avond wat de leukste combi is.” Een soort collectief, eigenlijk”, zegt Horneman. Met niet de minste leden, ook, onder wie bassist Lucas Dols van Room Eleven.

“We improviseren veel”, zegt Horneman. “De muzikanten weten van tevoren nooit wat de dj draait. Dat is de jazz in Wicked Jazz Sounds.” Tijdens de vaste avond in de Sugar Factory, afgelopen zondag, doken opeens vier extra vocalisten op. “Vriendinnen van onze zangeres, zo bleek. Hartstikke leuk. We
houden geen open jams, maar er is veel mogelijk. Vrijdag neem ik een percussionist mee, dus het zou zomaar kunnen dat ik besluit om mijn muziek vijf minuten uit te zetten. Mogen zij spelen.” En ja, natuurlijk gaat er dan weleens iets mis. “Maar dat overkomt grote jazzmuzikanten ook.”

Jazz is trouwens een ruim begrip voor de band. Op het repertoire staan funk-, soul- en r&b-klassiekers van vroeger en nu, tot onbekend werk – en allemaal met een ‘touch of’ dance. “Gewoon vrolijk jammen”, volgens Horneman. Niet zo gek dus dat Wicked Jazz Sounds in bijna dertien jaar tijd is uitgegroeid tot zijn huidige formaat. “Dat we zouden optreden in New York, of met Boris in een helikopter langs de Bevrijdingsfestivals zouden vliegen op 5 mei, hadden we nooit durven dromen”, zegt Horneman. Hij bedacht de naam Wicked Jazz Sounds, toen hij in 1998 een gelijknamige, kleinschalige radioshow begon. Samen met organisator Manne van der Zee bouwde hij het concept uit tot zijn huidige formaat. “Nou, zoiets doe je niet in je eentje hoor”, relativeert Horneman, “dat doe je samen.”

Het ging hard: “Tijdens Kerstmis 2001 hadden we het idee, in mei 2002 groeide het uit tot een feestje en een halfjaar later hadden we onze vaste clubavond.” Met bijbehorende radioshows op Radio 6 en KX Radio, overigens.
“Ja, natuurlijk zijn we trots”, zegt hij. “I live music. I breathe music. It’s in my vains.” 

Jazzy Winterland Xmas Gala met Wicked Jazz Sounds, op vrijdag 10 december vanaf 21.30 uur in het Sportcafé. Toegang gratis. www.wickedjazzsounds.com

Duurde de verwerking van facturen toen gemiddeld 59 dagen, nu is dat gemiddeld 30 dagen. Uitbetaling van declaraties versnelde van gemiddeld 47 naar 23 dagen.
Door verdere digitalisering zal de betaling van declaraties nog verder versnellen tot twintig dagen. Dat komt doordat medewerkers hun declaraties straks niet meer per post, maar digitaal sturen naar het shared service centre van de dienst finance & control (F&C). Dat zegt manager Fred Rens van F&C. “Het aantal declaraties dat nu binnen de afgesproken tijd wordt betaald, is gestegen.”

Begin vorig jaar gaven medewerkers de dienstverlening van F&C nog een mager zesje. Hoewel declaraties en facturen volgens Rens toen al sneller werden uitbetaald had ‘de klant’ dat gevoel niet. “Door diverse oorzaken waren er toen relatief veel mensen die hun declaratie niet tijdig uitbetaald kregen”, zegt Rens. “Dat ging rondzingen.”
Projecten onder de noemer Opmaat moesten verbetering brengen en lijken nu voor F&C vruchten af te werpen. Zo geeft F&C nu beter aan in hoeveel tijd zij zaken afhandelt.

Ook zijn er nu in faculteiten contactpersonen voor mensen met vragen en staat er nu wel een naam onder e-mails van F&C waar die voorheen ontbrak. Verder zijn er ‘verbeterteams’ ingesteld die F&C adviseren over persoonlijker dienstverlening, telkens terugkerende problemen en betere service.
Klanten merken dat, blijkt uit een telefonische rondgang. “Als declaraties en facturen eenmaal in het systeem Basware zitten, gaat het goed”, zegt Evelyne Esveld, hoofd corporate communicatie. “Als ik een week geen facturen goedkeur, ligt het oponthoud aan mij.”

Voor dat laatste is discipline nodig, merkt Hans de Bruijn, sectieleider bij beleid, organisatie, recht en gaming. Net als anderen moest hij eerst aan Basware wennen. Nu kan hij precies zien waar declaraties blijven. “Die enkele keer dat er wat blijft hangen, is F&C zeer behulpzaam.”
Tijdschrijven is volgens De Bruijn een hoofdstuk apart. “Je financiële resultaat is extreem gevoelig voor de discipline waarmee je tijd schrijft.” Een cursusje financieel management voor nieuwe sectieleiders en afdelingsvoorzitters zou wat hem betreft dan ook aan te bevelen zijn.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.