De vaak overvolle overdekte fietsenstalling bij station Delft is D66 Delft een doorn in het oog. De partij vindt de situatie onveilig en rommelig. De gemeente en de NS gaan strakker handhaven.
Verkeerd gestalde fietsen die de stalling rommelig maken en vluchtwegen barricaderen. Treinreizigers die met fiets en al worden weggestuurd omdat de stalling vol is en daarom soms maar helemaal niet meer de trein nemen. Mensen die liefst weer honderd euro per jaar zouden betalen voor een bewaakte stalling, met gegarandeerd plek. D66 Delft wil dat er wat gebeurt aan problemen met de gratis overdekte fietsenstalling bij NS-station Delft en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders (b&w).
Zo wil D66 weten aan welke oplossingen de gemeente denkt. De partij noemt de 48-uursregel (de eerste 48 uur gratis) of een betaalde stalling als mogelijkheden. Dergelijke maatregelen kwamen ook al aan de orde na een motie van CDA, Stadsbelangen en ChristenUnie eind vorig jaar. Wethouder Lennart Harpe zei toen volgens D66 dat hij een NS-onderzoek daarnaar een half jaar na ingebruikname van de stalling (in februari 2015) met de gemeenteraad zou delen. D66 wil van b&w weten wanneer dat gaat gebeuren.
In een persbericht spreekt D66-raadslid Martine Huijsmans van ‘een situatie waar de gemeente Delft en de NS niet trots op mogen zijn’. Eerder twitterde ze al over de stalling. Zoals op 21 september: “Lange rij voor fietsenstalling van Delft CS. Fietsers mogen er niet in door 1000 fout geparkeerde fietsen! Begin van het einde?”
Een persvoorlichter van de gemeente kan nog niet ingaan op de vragen van D66, mailt hij. Wel wijst hij erop dat een oplossing in de maak is. Begin 2017 moet een tweede overdekte stalling met 2700 plekken (de huidige heeft er 5000) openen om de pijn te verlichten. De NS houden momenteel een klantenonderzoek over betaald fietsparkeren. Dat moet volgens de voorlichter zicht geven op welk ‘stallingsregime’ in de toekomst gewenst is.
In de tussentijd is er volgens hem genoeg parkeerruimte: de tijdelijke stalling boven de grond telt namelijk 3700 plekken. “De ondergrondse NS-stalling is echter zodanig aantrekkelijk (droog en dichterbij het perron) dat fietsers liever hun fiets fout stallen in de NS-stalling, dan dat ze hun fiets in de tijdelijke stalling iets verderop parkeren.”
Vandaar dat de NS en de gemeente ‘beter en strakker’ willen handhaven: om hoofdroutes en nooduitgangen vrij te houden worden verkeerd gestalde fietsen verwijderd.
Als laatste merkt de voorlichter op dat zich ‘met de start van het nieuwe collegejaar een piek voordoet in het aantal studenten dat van de stalling gebruik maakt’. “We verwachten dat de druk die hierdoor bestaat op fietsparkeerplaatsen wel wat zal gaan afnemen.”
Comments are closed.