Education

‘Vooruit-roeiers’ delen eerste plaats

Onder grote publieke belangstelling werd dinsdagmiddag een aantal ‘vooruitroeivaartuigen’ in de vijver van Werktuigbouw gepresenteerd. De negen ontwerpen waren het resultaat van een ontwerpwedstrijd van de faculteit Werktuigbouw en Maritieme Techniek.

De opdracht luidde: ‘Ontwikkel een roeisysteem waarbij de roeier in zijn vaarrichting kijkt’.

Een aantal ontwerpen was afgeleid van het bekende concept van dubbele kruisende kettingwielen, maar de wedstrijd leverde ook enkele noviteiten op, zoals een constructie met trekveren die op spanning worden gebracht door de roeier en waarvan de energie vrijkomt tijdens de haal. Meestal bedienden de studenten zich van doorgezaagde roeiriemen, waardoor de halende beweging wordt omgezet in een strijkende beweging van de bladen in het water. Een uitzondering hierop was de variant van de outboard-rolriggers waar enkele Laga-roeiers gebruik van maakten.

De vaartuigen werden niet zozeer op snelheid beoordeeld, als wel op de werking, wendbaarheid, eenvoud en financiële haalbaarheid. De gedeelde eerste plaats werd uiteindelijk toegekend aan K.T. van der Heiden met zijn omgebouwde surfplank en aan V. van Reeven met een radiogestuurd schaalmodel met onder andere kantelende riemen. Beiden ontvingen duizend gulden.

Onder grote publieke belangstelling werd dinsdagmiddag een aantal ‘vooruitroeivaartuigen’ in de vijver van Werktuigbouw gepresenteerd. De negen ontwerpen waren het resultaat van een ontwerpwedstrijd van de faculteit Werktuigbouw en Maritieme Techniek. De opdracht luidde: ‘Ontwikkel een roeisysteem waarbij de roeier in zijn vaarrichting kijkt’.

Een aantal ontwerpen was afgeleid van het bekende concept van dubbele kruisende kettingwielen, maar de wedstrijd leverde ook enkele noviteiten op, zoals een constructie met trekveren die op spanning worden gebracht door de roeier en waarvan de energie vrijkomt tijdens de haal. Meestal bedienden de studenten zich van doorgezaagde roeiriemen, waardoor de halende beweging wordt omgezet in een strijkende beweging van de bladen in het water. Een uitzondering hierop was de variant van de outboard-rolriggers waar enkele Laga-roeiers gebruik van maakten.

De vaartuigen werden niet zozeer op snelheid beoordeeld, als wel op de werking, wendbaarheid, eenvoud en financiële haalbaarheid. De gedeelde eerste plaats werd uiteindelijk toegekend aan K.T. van der Heiden met zijn omgebouwde surfplank en aan V. van Reeven met een radiogestuurd schaalmodel met onder andere kantelende riemen. Beiden ontvingen duizend gulden.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.