Education

Vlucht Fossett is ‘topprestatie’ maar niet ‘revolutionair’

Na een vlucht van 67 uur stapte de Amerikaanse avonturier Steve Fossett met de handen in de lucht uit zijn GlobalFlyer. Als eerste vloog hij solo de wereld rond in een eenmotorig vliegtuig, op één tank.

“Een topprestatie”, zegt ir. Xander in ‘t Veld van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. “Maar het was geen revolutionaire vlucht. Aan de luchtvaarttechnologie heeft hij niets toegevoegd.”

In ‘t Veld wijst op de overeenkomsten tussen de GlobalFlyer en de Voyager. In december 1986 vlogen twee piloten non-stop in negen dagen rond de wereld in de Voyager. Multimiljonair Fossett bouwde voort op die technologie toen hij aan de reis van 37 duizend kilometer begon. “Het basisidee was er dus al”, aldus In ‘t Veld. “Fossett heeft de nieuwste technologie toegepast op het oude model. De Voyager had weliswaar een propelleraandrijving en de Flyer heeft een straalmotor, maar de overeenkomsten zijn overduidelijk. De constructie, kijk bijvoorbeeld naar de slanke vleugels, is vrijwel hetzelfde. Daar zit het meeste werk in. Als Fossett gas geeft en het vliegtuig klimt, dan is driekwart van het belangrijkste werk al gedaan.”

Ondanks deze kanttekeningen ziet hij Fossett wel als een ‘pionier’. “Je moet maar in zo’n vliegtuig durven zitten”, zegt In ‘t Veld, die zelf ook vlieger is. “Fossett is veel sneller geweest dan de Voyager. Dat is knap, maar niet zo opmerkelijk. De techniek is natuurlijk veel beter geworden. Je kunt het vergelijken met een nieuwe reis naar de maan, maar dan de helft van de tijd sneller. Dat is ook wereldnieuws.”

Een vergelijking met legendes als de gebroeders Wilson en Charles Lindbergh gaat In ‘t Veld te ver. “Alhoewel, Fossett weet de publiciteit ook goed te vinden.” Bij de aankomst van Fossett op het vliegveld van Salina (Kansas) stonden duizenden mensen te juichen. En vrijwel iedere krant vermeldde de vlucht. “Daar ben ik blij om, Fossett zorgt wel voor positieve publiciteit en die kunnen we momenteel goed gebruiken in de luchtvaart.”

Steve Fossett vloog in zijn eenmotorige GlobalFlyer als eerste de wereld rond, zonder bij te tanken. (Foto: Camera Press/Hollandse Hoogte)

“Een topprestatie”, zegt ir. Xander in ‘t Veld van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. “Maar het was geen revolutionaire vlucht. Aan de luchtvaarttechnologie heeft hij niets toegevoegd.”

In ‘t Veld wijst op de overeenkomsten tussen de GlobalFlyer en de Voyager. In december 1986 vlogen twee piloten non-stop in negen dagen rond de wereld in de Voyager. Multimiljonair Fossett bouwde voort op die technologie toen hij aan de reis van 37 duizend kilometer begon. “Het basisidee was er dus al”, aldus In ‘t Veld. “Fossett heeft de nieuwste technologie toegepast op het oude model. De Voyager had weliswaar een propelleraandrijving en de Flyer heeft een straalmotor, maar de overeenkomsten zijn overduidelijk. De constructie, kijk bijvoorbeeld naar de slanke vleugels, is vrijwel hetzelfde. Daar zit het meeste werk in. Als Fossett gas geeft en het vliegtuig klimt, dan is driekwart van het belangrijkste werk al gedaan.”

Ondanks deze kanttekeningen ziet hij Fossett wel als een ‘pionier’. “Je moet maar in zo’n vliegtuig durven zitten”, zegt In ‘t Veld, die zelf ook vlieger is. “Fossett is veel sneller geweest dan de Voyager. Dat is knap, maar niet zo opmerkelijk. De techniek is natuurlijk veel beter geworden. Je kunt het vergelijken met een nieuwe reis naar de maan, maar dan de helft van de tijd sneller. Dat is ook wereldnieuws.”

Een vergelijking met legendes als de gebroeders Wilson en Charles Lindbergh gaat In ‘t Veld te ver. “Alhoewel, Fossett weet de publiciteit ook goed te vinden.” Bij de aankomst van Fossett op het vliegveld van Salina (Kansas) stonden duizenden mensen te juichen. En vrijwel iedere krant vermeldde de vlucht. “Daar ben ik blij om, Fossett zorgt wel voor positieve publiciteit en die kunnen we momenteel goed gebruiken in de luchtvaart.”

Steve Fossett vloog in zijn eenmotorige GlobalFlyer als eerste de wereld rond, zonder bij te tanken. (Foto: Camera Press/Hollandse Hoogte)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.