Minister Ritzen opende afgelopen dinsdag de nieuwe hypersone windtunnel van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek.
De zeer hoge-snelheidstunnel is de vierde grote tunnel in het park van het hogesnelheidlaboratorium. Het is de enige tunnel in Nederland van die windsnelheden produceert tussen de zes en elf keer de geluidssnelheid.
De hypersone tunnel is 15 meter lang, maar de afmetingen van de meetkamer zijn meer relevant voor de kwaliteit van de tunnel. Die meetkamer is 35 centimeter in diameter, ,,voor dit soort snelheden vrij fors”, meent ir. W.J. Bannink van de vakgroep aërodynamica. De snelheden in de tunnel worden bereikt door lucht te laten ontsnappen uit een hogedrukvat aan de ene kant van de tunnel naar een vacuümvat aan de andere kant. Gedurende 150 milliseconde is er een dusdanig stabiele luchtstroming dat er betrouwbaar gemeten kan worden.
De tunnel wordt gebruikt voor kracht-, en warmtebelastingsonderzoek voor ruimtevaartsdoeleinden. Ruimtevaarttuigen die terugkeren in de dampkring ondergaan vergelijkbare belastingen. Behalve Delftse onderzoekers en studenten mogen ook contractonderzoekers gebruik maken van de faciliteit.
Technici van de vakgroep aërodynamica hebben de tunnel in samenwerking met personeel van de Centrale Werkplaats zelf gebouwd. Bannink: ,,De sectie hogesnelheidaerodynamica heeft de acht ton die de tunnel heeft gekost bij elkaar gespaard van derde-geldstroomprojecten.” (J.O.)
Minister Ritzen opende afgelopen dinsdag de nieuwe hypersone windtunnel van de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek. De zeer hoge-snelheidstunnel is de vierde grote tunnel in het park van het hogesnelheidlaboratorium. Het is de enige tunnel in Nederland van die windsnelheden produceert tussen de zes en elf keer de geluidssnelheid.
De hypersone tunnel is 15 meter lang, maar de afmetingen van de meetkamer zijn meer relevant voor de kwaliteit van de tunnel. Die meetkamer is 35 centimeter in diameter, ,,voor dit soort snelheden vrij fors”, meent ir. W.J. Bannink van de vakgroep aërodynamica. De snelheden in de tunnel worden bereikt door lucht te laten ontsnappen uit een hogedrukvat aan de ene kant van de tunnel naar een vacuümvat aan de andere kant. Gedurende 150 milliseconde is er een dusdanig stabiele luchtstroming dat er betrouwbaar gemeten kan worden.
De tunnel wordt gebruikt voor kracht-, en warmtebelastingsonderzoek voor ruimtevaartsdoeleinden. Ruimtevaarttuigen die terugkeren in de dampkring ondergaan vergelijkbare belastingen. Behalve Delftse onderzoekers en studenten mogen ook contractonderzoekers gebruik maken van de faciliteit.
Technici van de vakgroep aërodynamica hebben de tunnel in samenwerking met personeel van de Centrale Werkplaats zelf gebouwd. Bannink: ,,De sectie hogesnelheidaerodynamica heeft de acht ton die de tunnel heeft gekost bij elkaar gespaard van derde-geldstroomprojecten.” (J.O.)
Comments are closed.