Het vertrouwen van consumenten in de koopwoningmarkt heeft een recordhoogte bereikt. De verwachting is daardoor dat er meer woningen verkocht zullen worden en de huizenprijzen zullen stijgen. “Nu is het moment voor starters om de stap te maken.”
Het hoge consumentenvertrouwen komt naar voren in de Marktindicator die TU-onderzoeksinstituut OTB ieder kwartaal opstelt voor Vereniging Eigen Huis. En zoals dat gaat volgens de regels van de economie volgen op toegenomen vertrouwen meer kooptransacties en daarna prijsstijgingen.
Volgens OTB-onderzoeker Harry Boumeester bestaat er een sterke correlatie tussen vertrouwen en het aantal transacties. “Dat laatste loopt ongeveer zeven maanden achter op dat eerste. Mensen hebben die tijd nodig om een huis uit te zoeken en uiteindelijk tot een overdracht te komen.”
Het vertrouwen is volgens Boumeester nu op een recordhoogte door twee factoren. Al langer speelt mee dat de hypotheekrente historisch laag is. Het is goedkoop om een lening af te sluiten. “Sinds het laatste jaar à anderhalf jaar veroorzaakt echter vooral de prijsstijging van koopwoningen de toename van vertrouwen”, vertelt hij. Want niet alleen leidt meer vertrouwen tot hogere prijzen. Hogere prijzen leiden ook weer tot meer vertrouwen (tot het keerpunt is bereikt).
De Marktindicator kent scores toe aan het consumentenvertrouwen, op basis van enquêtes die zich toespitsen op de algemene koopsituatie, prijsontwikkelingen en de hypotheekrente. De gemiddelde score voor het afgelopen kwartaal bedraagt 100 punten, die voor september alleen zelfs 105 punten. Dat zijn de hoogste waardes ooit sinds onderzoeksinstituut OTB in 2004 op verzoek van Vereniging Eigen Huis begon met meten.
Overigens is 100 volgens het rapport zelf een neutrale waarde, omdat deze precies tussen het nulpunt en het maximum van 200 in ligt. Volgens Boumeester blijft overeind dat de score nog nooit zo hoog en dus nog nooit zo positief is geweest als nu. “Maar inderdaad, het kan nog positiever worden. 100 staat voor ‘hoera, maar nog niet juichen’.”
Boumeester is zich ervan bewust dat zijn rapporten op hun beurt het consumentenvertrouwen beïnvloeden. Ze versterken bestaande ontwikkelingen. “Wij vinden als OTB dat we maximaal transparante informatie moeten geven. Die kan mensen bijvoorbeeld helpen bepalen wanneer ze hun huis te koop zullen zetten.”
Of wanneer ze de eerste stap op de woningmarkt zullen zetten. Uit de Marktindicator komt naar voren dat zelfs starters meer vertrouwen hebben dan ooit (van 88 naar 100 punten in drie maanden tijd). Boumeester: “Ondanks de stijging van de woningprijzen is de betaalbaarheid voor starters nog steeds goed. De hypotheekrente is immers laag. Verhalen dat zij geen hypotheek meer kunnen krijgen, vallen in werkelijkheid erg mee. Nu is voor hen het moment om de stap te maken.”
Comments are closed.