Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

Veel problemen met DUO en Studielink

Bij drie op de tien studenten gaat wel eens iets mis bij het doorgeven van een verhuizing, het aanvragen van studiefinanciering of het vervangen van een defecte ov-kaart. En die problemen blijken niet snel op te lossen.


Dat meldt actualiteitenrubriek EenVandaag op grond van een peiling onder tweeduizend studenten. Bijna één op de acht studenten is wel eens tijdelijk studiefinanciering misgelopen, bijvoorbeeld doordat het adres in de gemeentelijke basisadministratie niet overeenkwam met de gegevens in de systemen van de Dienst Uitvoering Onderwijs.


Studenten moeten zelf zorgen dat hun gegevens kloppen, maar volgens EenVandaag is het niet gemakkelijk om eventuele administratieve fouten op te lossen. Studenten klagen bijvoorbeeld dat DUO bij twijfel brieven stuurt naar het oude adres van de student, en niet naar het nieuwe, waardoor ze niet op tijd merken dat er iets mis is.


Eén op de zeven studenten moet wel eens opdraaien voor reiskosten terwijl hun ov-chipkaart die had moeten dekken, bijvoorbeeld doordat een defecte kaart pas na weken of maanden wordt vervangen.


Volgens zo’n vier op de tien studenten zijn de websites van DUO (die doorverwijst naar de oude IB-Groep website) en Studielink slecht. Via die sites moeten studenten hun gegevens beheren en wijzigingen doorgeven. Bijna tachtig procent van de studenten zou zijn zaken het liefst bij één centraal studentenloket regelen.


LSVb-voorzitter Pascal ten Have is niet verrast over de klachten, maar zegt geschrokken te zijn door het aantal studenten dat problemen ondervindt.


Voor de peiling ondervroeg EenVandaag studenten in haar jongerenpanel en leden van LSVb en ISO over hun ervaringen met Studielink en DUO.

Vanmorgen was het de beurt aan de abonnees van de Volkskrant. Zij werden op de achterpagina geconfronteerd met de beelden en ambities van de meiden. Naast beauty & brains dus ook meiden & marketing.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.