Education

Veel kritiek op financien

Secretaresses krijgen steeds meer werk op hun bureau gedumpt, declaraties raken zoek, calls worden onbevredigend opgelost en medewerkers moeten te veel zelf achter problemen aangaan. Dat zijn veelgenoemde klachten op de tweede OOD-hoorzitting.

De ondernemingsraad vroeg medewerkers vorige week donderdag wat zij sinds de reorganisatie van de ondersteunende diensten (OOD) goed en minder goed vinden gaan. De tientallen medewerkers die kwamen opdagen, hadden vooral veel kritiek op de dienst Finance & Control (F&C). Klachten betroffen zoekgeraakte en niet uitbetaalde declaraties, het gemis van de mogelijkheid tot betalingen online of per creditcard en een gebrek aan informatie over declaratieformulieren.

Medewerkers horen soms niets meer na bestellingen en krijgen geen informatie als betalingen niet lukken. ‘En als er al terugkoppeling is als iets niet lukt, dan komt dat neer op: Gaat u er zelf maar achteraan’, noteerde een medewerker.

Bij de successen van F&C schreef iemand cynisch: ‘Al na een jaar mijn declaraties ontvangen’. Een ander had al na een dag een bestelling in huis en was juist zeer tevreden over het systeem BasWare, waarmee facturen elektronisch worden gescand.

Ook op de dienst Personeel & Organisatie (P&O) hadden mensen veel commentaar, hoewel die soms tegenstrijdig was. Zo noteerde iemand dat P&O niet reageerde op vragen of mails, terwijl een ander lovend was over snelle reacties op vragen en mails.

Het verlofregistratiesysteem TIM geeft ‘goed inzicht’ in het verlof, maar veranderingen moeten sneller (‘binnen een maand’) worden doorgevoerd.

Een medewerker had het gevoel dat P&O-adviseurs ‘niets’ meer doen en zichzelf overbodig maken. ‘Ieder contact gaat per mail, je zou ook wel eens iemand persoonlijk willen spreken’, schreef een bezoeker. Ook noteerde een medewerker het gevoel te hebben dat elke afdeling haar eigen personeelsbeleid voert.

De meningen over servicepunten waren verdeeld en varieerden van ‘snel en to the point’ tot ‘doorgeefluiken die vertragend werken en niets toevoegen’.

Vanuit secretariaten kwam veel kritiek op de reorganisatie. Secretaresses vinden dat zij zaken als beoordelingsgesprekken niet zouden moeten regelen en bijhouden. Ze voelen zich een doorgeefluik en vergaarbak voor al het werk dat niet meer door andere diensten wordt gedaan en melden dat ze tussen twee vuren staan. ‘Zestig procent van de tijd zijn we brandjes aan het blussen’. En hoewel ze meer werk krijgen, krijgen ze niet meer salaris of opleiding.

De hoorzitting zelf leverde ook enige discussie op. Zo vroeg iemand zich af of de evaluatie wel representatief was ‘vanwege de lage opkomst’. Daarop reageerde een ander: ‘Wees blij dat die mensen nog komen! Heel veel medewerkers denken al: laat ook maar.’ Waarna een ander weer noteerde: ‘Dat klopt: we horen wel mooie verhalen, maar sinds de OOD is er een boel verslechterd.’

De ondernemingsraad vroeg medewerkers vorige week donderdag wat zij sinds de reorganisatie van de ondersteunende diensten (OOD) goed en minder goed vinden gaan. De tientallen medewerkers die kwamen opdagen, hadden vooral veel kritiek op de dienst Finance & Control (F&C). Klachten betroffen zoekgeraakte en niet uitbetaalde declaraties, het gemis van de mogelijkheid tot betalingen online of per creditcard en een gebrek aan informatie over declaratieformulieren.

Medewerkers horen soms niets meer na bestellingen en krijgen geen informatie als betalingen niet lukken. ‘En als er al terugkoppeling is als iets niet lukt, dan komt dat neer op: Gaat u er zelf maar achteraan’, noteerde een medewerker.

Bij de successen van F&C schreef iemand cynisch: ‘Al na een jaar mijn declaraties ontvangen’. Een ander had al na een dag een bestelling in huis en was juist zeer tevreden over het systeem BasWare, waarmee facturen elektronisch worden gescand.

Ook op de dienst Personeel & Organisatie (P&O) hadden mensen veel commentaar, hoewel die soms tegenstrijdig was. Zo noteerde iemand dat P&O niet reageerde op vragen of mails, terwijl een ander lovend was over snelle reacties op vragen en mails.

Het verlofregistratiesysteem TIM geeft ‘goed inzicht’ in het verlof, maar veranderingen moeten sneller (‘binnen een maand’) worden doorgevoerd.

Een medewerker had het gevoel dat P&O-adviseurs ‘niets’ meer doen en zichzelf overbodig maken. ‘Ieder contact gaat per mail, je zou ook wel eens iemand persoonlijk willen spreken’, schreef een bezoeker. Ook noteerde een medewerker het gevoel te hebben dat elke afdeling haar eigen personeelsbeleid voert.

De meningen over servicepunten waren verdeeld en varieerden van ‘snel en to the point’ tot ‘doorgeefluiken die vertragend werken en niets toevoegen’.

Vanuit secretariaten kwam veel kritiek op de reorganisatie. Secretaresses vinden dat zij zaken als beoordelingsgesprekken niet zouden moeten regelen en bijhouden. Ze voelen zich een doorgeefluik en vergaarbak voor al het werk dat niet meer door andere diensten wordt gedaan en melden dat ze tussen twee vuren staan. ‘Zestig procent van de tijd zijn we brandjes aan het blussen’. En hoewel ze meer werk krijgen, krijgen ze niet meer salaris of opleiding.

De hoorzitting zelf leverde ook enige discussie op. Zo vroeg iemand zich af of de evaluatie wel representatief was ‘vanwege de lage opkomst’. Daarop reageerde een ander: ‘Wees blij dat die mensen nog komen! Heel veel medewerkers denken al: laat ook maar.’ Waarna een ander weer noteerde: ‘Dat klopt: we horen wel mooie verhalen, maar sinds de OOD is er een boel verslechterd.’

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.