Campus

Van sukkel tot sekssymbool

Ze staan op de covers van tijdschriften, winnen Oscars en Grammy’s, eten aan de beste tafels van de beste restaurants en krijgen de mooiste vrouwen. Nerds zijn hot.

Dat beweert tenminste de schrijver van het boek ‘Geek Chic. The ultimate guide to geek culture’, Neil Feineman. Hij weet: “Na jaren en jaren van beledigingen en spot en van nooit een meisje krijgen, zijn geeks eindelijk, onweerlegbaar en bewijsbaar chic.”

Want, wat deden de twee oprichters van Google anders op de cover van Newsweek en hoe kon filmregisseur Quentin Tarantino anders zo ongekend populair worden? Zijn leven bestaat voor het grootste deel uit films kijken, met een pizza op schoot.

Volgens Feineman zijn geeks veel zichtbaarder dan ze waren in de jaren zestig en zeventig, toen ze zich verstopten in hun kamers of in wetenschappelijke clubjes.

Nu zijn zij degenen die de technologie beheersen die de moderne wereld bepaalt. Zij weten als geen andere groep hoe computers werken. En computers voeren steeds meer de boventoon in hippe industrieën als die van de film, de muziek en de games.

Geeks zijn machtig, met andere woorden, en dat maakt ze aantrekkelijk. Feineman vindt het daarom tijd dat de wereld alles te weten komt over de nerd-cultuur. Welke muziek hebben geeks voortgebracht, welk eten en drinken past bij ze, welke films kijken ze, welke stripboeken lezen ze, waar kijken ze naar op tv en wat dragen ze?

Om met dat laatste te beginnen, is hét geek-icoon volgens Feineman natuurlijk de bril. De schrijver heeft ook zachte lenzen opgenomen in zijn boek, omdat dat toch een uitvinding van formaat is voor nerds die er cooler uit willen zien. Feineman constateert alleen dat de meeste van hen deze verleiding weerstaan en trouw blijven aan brillen, eventueel bij elkaar gehouden met plakband.

In ‘Geek Chic’ trekt een hele karavaan geeks voorbij, als Bill Gates, Prince, de Beastie Boys en computerhackers als Dennis Ritchie en Ken Thompson. Maar ook wetenschappelijke geeks avant la lettre als Aristoteles, Archimedes, Galileo Galilei, Einstein en Edison.

Vrouwen en minderheden ontbreken vrijwel helemaal of totaal in ‘Geek Chic’, Feineman onderkent dat zelf in zijn inleiding. Maar hij heeft, zo schrijft hij, redenen om aan te nemen dat deze twee groepen in opkomst zijn binnen de geek-cultuur. Immers: internet is dé geek-arena en iedereen kan zich de taal die daar wordt gesproken zelf eigen maken. Om vervolgens de verworven krachten te meten met de grote jongens. (SB)

‘Geek Chic. The ultimate guide to geek culture’, Neil Feineman. (BIS Publishers), ISBN 90 63690940, 160 pagina’s, prijs € 24,50.

Dat beweert tenminste de schrijver van het boek ‘Geek Chic. The ultimate guide to geek culture’, Neil Feineman. Hij weet: “Na jaren en jaren van beledigingen en spot en van nooit een meisje krijgen, zijn geeks eindelijk, onweerlegbaar en bewijsbaar chic.”

Want, wat deden de twee oprichters van Google anders op de cover van Newsweek en hoe kon filmregisseur Quentin Tarantino anders zo ongekend populair worden? Zijn leven bestaat voor het grootste deel uit films kijken, met een pizza op schoot.

Volgens Feineman zijn geeks veel zichtbaarder dan ze waren in de jaren zestig en zeventig, toen ze zich verstopten in hun kamers of in wetenschappelijke clubjes.

Nu zijn zij degenen die de technologie beheersen die de moderne wereld bepaalt. Zij weten als geen andere groep hoe computers werken. En computers voeren steeds meer de boventoon in hippe industrieën als die van de film, de muziek en de games.

Geeks zijn machtig, met andere woorden, en dat maakt ze aantrekkelijk. Feineman vindt het daarom tijd dat de wereld alles te weten komt over de nerd-cultuur. Welke muziek hebben geeks voortgebracht, welk eten en drinken past bij ze, welke films kijken ze, welke stripboeken lezen ze, waar kijken ze naar op tv en wat dragen ze?

Om met dat laatste te beginnen, is hét geek-icoon volgens Feineman natuurlijk de bril. De schrijver heeft ook zachte lenzen opgenomen in zijn boek, omdat dat toch een uitvinding van formaat is voor nerds die er cooler uit willen zien. Feineman constateert alleen dat de meeste van hen deze verleiding weerstaan en trouw blijven aan brillen, eventueel bij elkaar gehouden met plakband.

In ‘Geek Chic’ trekt een hele karavaan geeks voorbij, als Bill Gates, Prince, de Beastie Boys en computerhackers als Dennis Ritchie en Ken Thompson. Maar ook wetenschappelijke geeks avant la lettre als Aristoteles, Archimedes, Galileo Galilei, Einstein en Edison.

Vrouwen en minderheden ontbreken vrijwel helemaal of totaal in ‘Geek Chic’, Feineman onderkent dat zelf in zijn inleiding. Maar hij heeft, zo schrijft hij, redenen om aan te nemen dat deze twee groepen in opkomst zijn binnen de geek-cultuur. Immers: internet is dé geek-arena en iedereen kan zich de taal die daar wordt gesproken zelf eigen maken. Om vervolgens de verworven krachten te meten met de grote jongens. (SB)

‘Geek Chic. The ultimate guide to geek culture’, Neil Feineman. (BIS Publishers), ISBN 90 63690940, 160 pagina’s, prijs € 24,50.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.