Hoe kun je studenten vertegenwoordigen? Facultaire studentenraden kregen een training van bureau TAQT. Lees de tips in deze zomerserie. Vandaag deel 1: beïnvloeden.
“In elk uur college stoppen docenten wel twee tot drie uur voorbereiding. Studenten maar vijf of nul minuten. Is dat redelijk? Docenten maken filmpjes van vijf minuten over wat er gebeurt bij colleges, maar studenten bekijken die niet.” Tijdens zijn welkomstwoord bij de training voor nieuwe facultaire studentenraden vertelt collegevoorzitter Tim van der Hagen dat de TU veel verwacht van docenten. De zaal is op slag stil.
Van der Hagen gaat door en begint over het onderwerp ‘avondcolleges’. De TU zal die verdubbelen van drie naar zes procent van het totaal aantal colleges. “Alle universiteiten doen het. Het scheelt ons veel geld als we dat doen”, zeg hij. Er zouden natuurlijk ook colleges in het weekend kunnen worden gegeven… Vanuit de zaal komt niet zo veel reactie, maar hé: het is nog vroeg.
Beïnvloeden
Wat Van der Hagen hier doet, is onderwerpen droppen, zegt Maarten Poorter van bureau TAQT later. “De zaal reageerde niet erg en dan denkt Van der Hagen waarschijnlijk dat avondcolleges wel kunnen. Dat is beïnvloeden.” En als het dan ook nog gaat over weekendcolleges, denkt iedereen waarschijnlijk: ‘O, nee! Dan liever in de avonduren.’ Dat is tactiek: van erg naar erger.”
Van der Hagen begint het debat meteen al in zijn welkomstwoord en gebruikt dit om het denken van de nieuwe bestuurders te beïnvloeden, merkt Poorter op. “Wees je daar van bewust. Wat vindt je achterban eigenlijk van meer avondcolleges? Waarschijnlijk niet leuk. En ja, het is afhankelijk van de frequentie natuurlijk. Studenten zien de voordelen niet, maar wat als bijvoorbeeld de tuition fee zou dalen? En klopt het wel dat studenten minder dan vijf minuten besteden aan het voorbereiden van de les? Anticipeer op dit soort opmerkingen, kijk naar de ruimte om te discussiëren en vooral: kom met eigen oplossingen.”
Comments are closed.