Met de programma-reorganisatie omwille van de vijfjarige cursusduur amper achter de rug, hikken faculteiten aan tegen wéér een verandering van het curriculum: de uniforme jaarindeling.
Deze weerstand is begrijpelijk, maar toch moeten opleidingen door de zure appel heen bijten, meent een student-lid van de universiteitsraad. Een gelijke jaarindeling kan de TU immers veel voordeel bieden.
De vele veranderingen in en rondom het primaire proces aan de TU Delft brengen het onderwijs in beroering. Een aantal faculteiten heeft, ten behoeve van de kwaliteit van het onderwijs, haar curricula recentelijk gewijzigd. Momenteel worden alle programma’s weer omgegooid in verband met de vijfjarige studieduur. Nog voordat dit proces is voltooid, wordt een nieuwe regeling vanaf centraal niveau op de faculteiten afgevuurd: de uniforme jaarindeling.
De curriculumherziening naar een vijfjarig programma biedt ruimte voor zowel breedte als diepte in de opleiding. Dit is onbetwistbaar een zeer goede ontwikkeling voor de kwaliteit van het onderwijs en de bijdrage van de TU Delft aan de maatschappij. Faculteiten grijpen deze mogelijkheid van harte aan om hun programma te optimaliseren.
De kwaliteit van dit nieuwe programma komt echter in gevaar door een uniforme jaarindeling, een ‘ideologie’ van het instellingsbestuur. Het invoeren van deze regeling vergt veel extra energie. Bovendien loopt deze aanpassing aan het programma parallel met de huidige curriculumherzieningen, wat veel verwarring oplevert.
Deze bezwaren zijn reëel. Veel inspanningen – met alle goede bedoelingen – gaan door invoering van een uniforme jaarindeling mogelijk in rook op. Waarom moet die uniforme jaarindeling dan toch doorgevoerd worden? Daar is een aantal redenen voor.
De TU Delft is niet meer de toonaangevende universiteit van oudsher. Om internationaal te kunnen meedraaien, moet de universiteit zich richten op haar sterke kanten. Vooral het brede scala aan technische vakgebieden is een sterk punt. Elk specifiek vakgebied biedt veel mogelijkheden, maar een combinatie van meerdere ook.
Een uniforme jaarindeling verlaagt de drempel voor studenten om onderwijs van verschillende opleidingen te combineren. Ook het service-onderwijs is gebaat bij uniformiteit: praktisch zouden er geen problemen meer zijn voor het inkopen van onderwijs bij andere faculteiten. Inhoudelijke aanpassing van vakken hoeft vervolgens geen moeilijkheden op te leveren. Dit is een goede mogelijkheid om de kwaliteit van opleidingen te verbeteren.
Door de jaarindeling intern aan te passen, kan samenwerking tussen faculteiten gestimuleerd worden. De faculteit blijft gestoeld op zijn monodiscipline, maar verbreedt de vakgebieden door samenwerking met andere faculteiten. Daardoor kunnen bruggen geslagen worden die de TU Delft als gehele universiteit sterk maken in de concurrentie met andereinstellingen. Ook de bijdrage aan de maatschappij kan door interfacultaire samenwerking worden vergroot.
In het licht van de afnemende studentenaantallen en dalende inkomsten van de overheid is daarnaast efficiëntie noodzakelijk. Clustering is vanuit dit oogpunt een goede ontwikkeling. De facultaire samenwerking kan in dergelijke clusters tot rendabele bloei komen. De uniforme jaarindeling is niet meer dan een logische stap in de ontwikkeling van clusters. Blijft men bij verschillende jaarindelingen, dan kunnen kansen binnen clusters worden gemist.
Van de externe ontwikkelingen nu een sprongetje naar de studenten, de toekomstige ingenieurs. Een uniforme jaarindeling biedt hen alle mogelijkheden om hun opleiding uit te breiden door elders vakken te volgen. Met de opening van dergelijke paden kan de Delftenaar zich ontwikkelen tot breed onderlegd ingenieur. Een innovatieve impuls kan vrijkomen door uitwisseling van studenten van verschillende faculteiten.
Naast deze interne vormingsmogelijkheden voor studenten volgen alle Delftse studenten in de toekomst hetzelfde ‘werkpatroon’. Dit betekent dat georganiseerde activiteiten voor elke student toegankelijk zijn. Iedereen studeert in dezelfde periodes, en daar kan een stimulerende werking van uitgaan.
Op deze manieren kan een uniforme jaarindeling een positieve bijdrage leveren aan de internationale positie van de TU Delft, de dalende overheidsinkomsten en de academische vorming van studenten.
De argumenten voor uniforme jaarindeling mogen duidelijk zijn.
Waar dit verhaal echter nog steeds niet omheen kan, is de energie die wijziging van het vijfjarig programma vergt. Ook voor de mogelijke afbreuk van de kwaliteit van het huidige programma biedt het verhaal geen soelaas. Hoe dit obstakel van de onderwijskwaliteit wordt opgelost, heeft iedere faculteit zelf in de hand. Maar hoe gaat een faculteit om met de voortdurende veranderingen?
Veel ontwikkelingen trekken momenteel energie weg van de primaire processen. Ook in de toekomst zal de TU Delft zijn beleid continu moeten bijstellen door de dynamieke omgeving. Als TU Delft moeten we leven en functioneren in een dergelijke omgeving. De kunst is echter niet alleen te reageren op die omgeving maar ook te anticiperen, bijvoorbeeld door een uniforme jaarindeling.
Met de programma-reorganisatie omwille van de vijfjarige cursusduur amper achter de rug, hikken faculteiten aan tegen wéér een verandering van het curriculum: de uniforme jaarindeling. Deze weerstand is begrijpelijk, maar toch moeten opleidingen door de zure appel heen bijten, meent een student-lid van de universiteitsraad. Een gelijke jaarindeling kan de TU immers veel voordeel bieden.
De vele veranderingen in en rondom het primaire proces aan de TU Delft brengen het onderwijs in beroering. Een aantal faculteiten heeft, ten behoeve van de kwaliteit van het onderwijs, haar curricula recentelijk gewijzigd. Momenteel worden alle programma’s weer omgegooid in verband met de vijfjarige studieduur. Nog voordat dit proces is voltooid, wordt een nieuwe regeling vanaf centraal niveau op de faculteiten afgevuurd: de uniforme jaarindeling.
De curriculumherziening naar een vijfjarig programma biedt ruimte voor zowel breedte als diepte in de opleiding. Dit is onbetwistbaar een zeer goede ontwikkeling voor de kwaliteit van het onderwijs en de bijdrage van de TU Delft aan de maatschappij. Faculteiten grijpen deze mogelijkheid van harte aan om hun programma te optimaliseren.
De kwaliteit van dit nieuwe programma komt echter in gevaar door een uniforme jaarindeling, een ‘ideologie’ van het instellingsbestuur. Het invoeren van deze regeling vergt veel extra energie. Bovendien loopt deze aanpassing aan het programma parallel met de huidige curriculumherzieningen, wat veel verwarring oplevert.
Deze bezwaren zijn reëel. Veel inspanningen – met alle goede bedoelingen – gaan door invoering van een uniforme jaarindeling mogelijk in rook op. Waarom moet die uniforme jaarindeling dan toch doorgevoerd worden? Daar is een aantal redenen voor.
De TU Delft is niet meer de toonaangevende universiteit van oudsher. Om internationaal te kunnen meedraaien, moet de universiteit zich richten op haar sterke kanten. Vooral het brede scala aan technische vakgebieden is een sterk punt. Elk specifiek vakgebied biedt veel mogelijkheden, maar een combinatie van meerdere ook.
Een uniforme jaarindeling verlaagt de drempel voor studenten om onderwijs van verschillende opleidingen te combineren. Ook het service-onderwijs is gebaat bij uniformiteit: praktisch zouden er geen problemen meer zijn voor het inkopen van onderwijs bij andere faculteiten. Inhoudelijke aanpassing van vakken hoeft vervolgens geen moeilijkheden op te leveren. Dit is een goede mogelijkheid om de kwaliteit van opleidingen te verbeteren.
Door de jaarindeling intern aan te passen, kan samenwerking tussen faculteiten gestimuleerd worden. De faculteit blijft gestoeld op zijn monodiscipline, maar verbreedt de vakgebieden door samenwerking met andere faculteiten. Daardoor kunnen bruggen geslagen worden die de TU Delft als gehele universiteit sterk maken in de concurrentie met andereinstellingen. Ook de bijdrage aan de maatschappij kan door interfacultaire samenwerking worden vergroot.
In het licht van de afnemende studentenaantallen en dalende inkomsten van de overheid is daarnaast efficiëntie noodzakelijk. Clustering is vanuit dit oogpunt een goede ontwikkeling. De facultaire samenwerking kan in dergelijke clusters tot rendabele bloei komen. De uniforme jaarindeling is niet meer dan een logische stap in de ontwikkeling van clusters. Blijft men bij verschillende jaarindelingen, dan kunnen kansen binnen clusters worden gemist.
Van de externe ontwikkelingen nu een sprongetje naar de studenten, de toekomstige ingenieurs. Een uniforme jaarindeling biedt hen alle mogelijkheden om hun opleiding uit te breiden door elders vakken te volgen. Met de opening van dergelijke paden kan de Delftenaar zich ontwikkelen tot breed onderlegd ingenieur. Een innovatieve impuls kan vrijkomen door uitwisseling van studenten van verschillende faculteiten.
Naast deze interne vormingsmogelijkheden voor studenten volgen alle Delftse studenten in de toekomst hetzelfde ‘werkpatroon’. Dit betekent dat georganiseerde activiteiten voor elke student toegankelijk zijn. Iedereen studeert in dezelfde periodes, en daar kan een stimulerende werking van uitgaan.
Op deze manieren kan een uniforme jaarindeling een positieve bijdrage leveren aan de internationale positie van de TU Delft, de dalende overheidsinkomsten en de academische vorming van studenten.
De argumenten voor uniforme jaarindeling mogen duidelijk zijn.
Waar dit verhaal echter nog steeds niet omheen kan, is de energie die wijziging van het vijfjarig programma vergt. Ook voor de mogelijke afbreuk van de kwaliteit van het huidige programma biedt het verhaal geen soelaas. Hoe dit obstakel van de onderwijskwaliteit wordt opgelost, heeft iedere faculteit zelf in de hand. Maar hoe gaat een faculteit om met de voortdurende veranderingen?
Veel ontwikkelingen trekken momenteel energie weg van de primaire processen. Ook in de toekomst zal de TU Delft zijn beleid continu moeten bijstellen door de dynamieke omgeving. Als TU Delft moeten we leven en functioneren in een dergelijke omgeving. De kunst is echter niet alleen te reageren op die omgeving maar ook te anticiperen, bijvoorbeeld door een uniforme jaarindeling.
Comments are closed.