Education

Uitblinkende docenten

Wie is de beste docent van de TU Delft? Op 13 november wordt bekend wie er met de eervolle titel vandoor gaat.
Elk jaar kiezen de studenten van alle acht faculteiten hun favoriete docent, door mee te doen aan een enquête die hun studievereniging organiseert.

Uit deze acht genomineerden kiest een jury tijdens de laatste ronde de winnaar. De Beste Docent 2014 ontvangt duizend euro en mag daarnaast vijfduizend euro besteden aan onderwijsvernieuwing.

Sander Minnoye
Sander Minnoye

Sander Minnoye

Industrieel Ontwerpen
“Ik probeer altijd zoveel mogelijk voorbeelden uit het dagelijks leven te geven. Studenten leren makkelijker als ze weten waar iets over gaat; als je echte producten en toepassingen gebruikt. Anders wordt het bij mechanica al snel te abstract. Daarnaast probeer ik open te zijn en niet te veel te verplichten. Ik vind dat studenten moeten komen omdat ze het vak leuk vinden, niet omdat ze hun punten moeten halen. Het is mooi om met deze nominatie te merken dat mijn studenten de vrijheid waarderen die ze krijgen.”

Servaas Storm
Servaas Storm

Servaas Storm

Techniek, Bestuur en Management
“Veel studenten klagen over colleges waarin een spreker in 45 minuten zo’n vijftig PowerPoint-slides voorleest. Omdat ik geen PowerPoint gebruik, maar alles ter plekke verwoord en uitwerk op het bord, is elk college nieuw. Door deze manier van doceren kan ik live en stap voor stap laten zien hoe je een economisch vraagstuk op gestructureerde wijze kan benaderen en analyseren. Ik ga in op de actualiteit en laat me leiden door de vragen en opmerkingen van de studenten. Die interactie is ontzettend belangrijk.”

David Abbink
David Abbink

David Abbink

3mE
“Mijn enthousiasme is, denk ik, wat de studenten het meest aan mijn lessen waarderen. Ik vind mijn vakgebied enorm interessant en dat probeer ik over te dragen. Ik ben zelf nog redelijk jong en ik weet ook nog heel goed wat ik zelf als student saai en juist leuk vond. Ik probeer dat te gebruiken om de stof helder uit te leggen. Ik bespreek niet alleen droge sommen, maar ik leg ook uit wat je er in het dagelijks leven aan hebt. Dan wordt het tastbaar.”

Marcel Bilow
Marcel Bilow

Marcel Bilow

Bouwkunde
“Ik voel me eigenlijk helemaal geen docent. Ik probeer gewoon mijn fascinatie en nieuwsgierigheid voor techniek over te dragen op mijn studenten. In de mastercursus Bucky Lab begeleid ik ze om van een concept een werkend prototype te maken. Ik werk met een hands-on approach. Ga maar gewoon proberen, dan komt er altijd wel iets uit. En zelfs als er niet uit komt wat je had verwacht dan kun je daar weer van leren. Je moet gewoon durven de uitdaging aan te gaan.” 

Andrei Metrikine
Andrei Metrikine

Andrei Metrikine

Civiele Techniek en Geowetenschappen
“Ik hou van wat ik doe en ik denk dat de studenten dat ook merken. Interactie en het tussendoor stellen van vragen vormen belangrijke elementen in mijn colleges. Ik spreek tijdens de lessen met de studenten en probeer me te verdiepen in hun gedachten. Mensen kunnen zich eigenlijk niet zo lang concentreren. Door vragen te stellen en af en toe een grapje te maken, blijven de studenten beter gefocust. Tijdens de colleges merk ik dat studenten mijn methodes fijn vinden.”

Alexandru Iosup
Alexandru Iosup

Alexandru Iosup

Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica
“Ik gebruik een onderwijsmethode die ‘gamification’ heet. In het kort betekent dit dat sociale gamingtechnieken worden toegepast in de lessen. Studenten kunnen bijvoorbeeld punten of brownies verdienen en dat motiveert hen om uit te zoeken wat ze leuk vinden en waar hun krachten liggenDoor het spelelement spreekt de cursus studenten van verschillende niveaus en met verschillende persoonlijkheden aan. Ze volgen eigenlijk een gepersonaliseerde cursus.”

Jack Pronk
Jack Pronk

Jack Pronk

Technische Natuurwetenschappen
“Onderwijs geven vind ik gewoon ontzettend leuk en ik doe het met heel veel plezier. Ik denk dat het plezier dat ik in lesgeven heb studenten inspireert. Wat daarbij voor mij heel erg belangrijk is, is het menselijke contact. Dat kan in de collegezaal zijn of een een-op-een overleg met een masterstudent over wat voor hem of haar de beste keuze is qua loopbaan of studie. Daar steek ik veel tijd in. Dat mijn studenten mij genomineerd hebben, vind ik dan ook eigenlijk nog mooier dan een wetenschappelijke publicatie.” 

Max Mulder
Max Mulder

Max Mulder

Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
“Instrumentation and signals is nogal abstract en wiskundig, maar ik vind het belangrijk dat het leuk is om te volgen. Ik probeer mijn enthousiasme over te brengen door bijvoorbeeld over mijn eigen ervaringen te vertellen. Toen ik zelf het vak volgde, vond ik het ook lastig, maar tegelijk besefte ik: dit is iets heel bijzonders; een andere kijk op de wereld. Ik stop dan ook niet met uitleggen totdat mijn studenten het doorhebben. Als ze dat aha-moment nog niet hebben gehad, benader ik het op een andere manier.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.