Campus

Uit de kunst

Koornbeurs . Vanavond 19 feb. treden in de Koornbeurs vanaf 22.00 uur drie beginnende lokale bandjes op. In het kader van Supertrio zullen Merengue (funk), Silent Rain (Power Metal) en Crosswise (Metal) een poging wagen om de zaal plat te spelen.

Volgende week di. 24 feb. zal het er ongetwijfeld niet minder heftig aan toe gaan. Ditmaal geen power metal, maar verbal power in de vorm van een forumdiscussie met als thema ‘Hoogste tijd van een jongerenbeleid’. Voor de jongeren valt er in Delft bar weinig te beleven. De alom aanwezige non-activity haalde vorige week zelfs de kolommen van Vrij Nederland. Tijdens de avond zullen enkele Delftse politici met de aanwezigen discussiëren over uitgaan in Delft, over jongerenhuisvesting, de integratie tussen studenten en Delftse jongeren en zoiets als een betere fietsenstalling bij het station. Kunnen jongeren niet meer lopen tegenwoordig! De forumdiscussie begint om 21.00 uur.

Studium Generale . De komende weken staan er in Cultureel Centrum Mekelweg 10 heel wat lezingen op stapel. De meest prikkelende wordt deze middag, do. 19 feb. om 12.45 uur gehouden in de subfaculteit Civiele Techniek – voor de snelle vogels die dat nog halen. De psycholoog Hans Ossebaard, werkzaam bij het Centrum voor verslavingsonderzoek aan de Universiteit van Utrecht, geeft de voordracht ‘De digitale roes’. Hij zal ingaan op het toenemende gebruik van digitale of electronische drugs.

Als onderdeel van het programma Ethiek & Beroep gaat Michel Piers, werkzaam bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium te Amsterdam, ma. 23 feb. om 16.00 uur in op het werk van de ingenieur. Zijn lezing draagt de titel: ‘De slag om Schiphol. Ingenieurs als rekenslaven of nationaal geweten’.

Een dag later, di. 24 feb. om 20.00 uur, volgt de tweede ronde in de cyclus ‘Leven in een Technotoop’. Er zijn twee sprekers uitgenodigd, te weten de filosoof en jurist Marianne Cornelisse en Wouter van Eck, docent aan de KUB en bestuurslid van de Vereniging Milieudefensie. ‘Hebben eiken en honden ambities? Milieu-ethiek tussen antropocentrisme en ecocentrisme’, is de titel van deze avond.

Een week later, di. 3 mrt. om 20.00 uur, komen in dezelfde cyclus schrijver Willem van Toorn en Frans Evers, directeur van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten, naar de Mekelweg. Beide zullen spreken over ‘De maakbare natuur’.

Nederlands Studenten Kamerkoor . Voor de 24ste keer is dit jaar het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK) gevormd. Het koor neemt eenbijzondere plaats in binnen de Nederlandse koorwereld, vooral omdat het zich met name richt op hedendaagse Nederlandse koormuziek. Door de hoge moeilijkheidsgraad van veel stukken wordt er veel van de zangers geëist. Na een repetitieweek in St. Michielsgestel, geeft het NSK de laatste week van februari en de eerste week van maart een aantal concerten in diverse universiteitssteden. Delft is de eerste stad die het NSK aandoet, za. 28 feb. om 20.15 uur in de Waalse Kerk, Oude Delft 181.

Het koor, dat dit jaar onder leiding staat van Truike van der Poel, heeft zes werken op het programma staan. Als vanouds zitten daar twee opdrachtcomposities bij. Op basis van in het Engels vertaalde teksten van een 12de eeuws Perzisch dichter, componeerde Richard Sims het vijfdelige ‘Quintessence’. De andere première is van de hand van Cynthie de Jong. Op een ironische tekst van Rabelais schreef zij ‘Le Pelerinage’.

Daarbij wordt ‘Anthem’ van Strawinsky uitgevoerd, een twaalf-toons-compositie op basis van een gedicht van T.S. Eliot. Men zingt ‘Mnemosyne I’ van Henri Pousseur, op een gedicht van Hölderlin. Verder ‘Ciel, air et vents…’ van Rudolf Escher, op teksten van Pierre de Ronsard en tot slot ‘Orpheus behind the wire’ van Hans Werner Henze, een openlijk politiek stuk dat ageert tegen het Argentijse onderdrukking van kunstenaars.

Koornbeurs . Vanavond 19 feb. treden in de Koornbeurs vanaf 22.00 uur drie beginnende lokale bandjes op. In het kader van Supertrio zullen Merengue (funk), Silent Rain (Power Metal) en Crosswise (Metal) een poging wagen om de zaal plat te spelen. Volgende week di. 24 feb. zal het er ongetwijfeld niet minder heftig aan toe gaan. Ditmaal geen power metal, maar verbal power in de vorm van een forumdiscussie met als thema ‘Hoogste tijd van een jongerenbeleid’. Voor de jongeren valt er in Delft bar weinig te beleven. De alom aanwezige non-activity haalde vorige week zelfs de kolommen van Vrij Nederland. Tijdens de avond zullen enkele Delftse politici met de aanwezigen discussiëren over uitgaan in Delft, over jongerenhuisvesting, de integratie tussen studenten en Delftse jongeren en zoiets als een betere fietsenstalling bij het station. Kunnen jongeren niet meer lopen tegenwoordig! De forumdiscussie begint om 21.00 uur.

Studium Generale . De komende weken staan er in Cultureel Centrum Mekelweg 10 heel wat lezingen op stapel. De meest prikkelende wordt deze middag, do. 19 feb. om 12.45 uur gehouden in de subfaculteit Civiele Techniek – voor de snelle vogels die dat nog halen. De psycholoog Hans Ossebaard, werkzaam bij het Centrum voor verslavingsonderzoek aan de Universiteit van Utrecht, geeft de voordracht ‘De digitale roes’. Hij zal ingaan op het toenemende gebruik van digitale of electronische drugs.

Als onderdeel van het programma Ethiek & Beroep gaat Michel Piers, werkzaam bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium te Amsterdam, ma. 23 feb. om 16.00 uur in op het werk van de ingenieur. Zijn lezing draagt de titel: ‘De slag om Schiphol. Ingenieurs als rekenslaven of nationaal geweten’.

Een dag later, di. 24 feb. om 20.00 uur, volgt de tweede ronde in de cyclus ‘Leven in een Technotoop’. Er zijn twee sprekers uitgenodigd, te weten de filosoof en jurist Marianne Cornelisse en Wouter van Eck, docent aan de KUB en bestuurslid van de Vereniging Milieudefensie. ‘Hebben eiken en honden ambities? Milieu-ethiek tussen antropocentrisme en ecocentrisme’, is de titel van deze avond.

Een week later, di. 3 mrt. om 20.00 uur, komen in dezelfde cyclus schrijver Willem van Toorn en Frans Evers, directeur van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten, naar de Mekelweg. Beide zullen spreken over ‘De maakbare natuur’.

Nederlands Studenten Kamerkoor . Voor de 24ste keer is dit jaar het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK) gevormd. Het koor neemt eenbijzondere plaats in binnen de Nederlandse koorwereld, vooral omdat het zich met name richt op hedendaagse Nederlandse koormuziek. Door de hoge moeilijkheidsgraad van veel stukken wordt er veel van de zangers geëist. Na een repetitieweek in St. Michielsgestel, geeft het NSK de laatste week van februari en de eerste week van maart een aantal concerten in diverse universiteitssteden. Delft is de eerste stad die het NSK aandoet, za. 28 feb. om 20.15 uur in de Waalse Kerk, Oude Delft 181.

Het koor, dat dit jaar onder leiding staat van Truike van der Poel, heeft zes werken op het programma staan. Als vanouds zitten daar twee opdrachtcomposities bij. Op basis van in het Engels vertaalde teksten van een 12de eeuws Perzisch dichter, componeerde Richard Sims het vijfdelige ‘Quintessence’. De andere première is van de hand van Cynthie de Jong. Op een ironische tekst van Rabelais schreef zij ‘Le Pelerinage’.

Daarbij wordt ‘Anthem’ van Strawinsky uitgevoerd, een twaalf-toons-compositie op basis van een gedicht van T.S. Eliot. Men zingt ‘Mnemosyne I’ van Henri Pousseur, op een gedicht van Hölderlin. Verder ‘Ciel, air et vents…’ van Rudolf Escher, op teksten van Pierre de Ronsard en tot slot ‘Orpheus behind the wire’ van Hans Werner Henze, een openlijk politiek stuk dat ageert tegen het Argentijse onderdrukking van kunstenaars.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.