Debat . Stap voor stap heeft het religieuze geloof moeten wijken voor de wetenschap. Welbeschouwd is het merkwaardig dat juist tweeduizend jaar geleden geopenbaard zou zijn hoe het heelal is geschapen.
Dat neigt naar antropocentrisme. Bovendien toont de ontwikkelingsgeschiedenis van godsdiensten, dat religie’s cultureel bepaald zijn. Toch zijn er nog altijd mensen die tegen beter weten in vasthouden aan het bestaan van God. Tegenwoordig hebben ze een veilige plaats gevonden waar God zich zou verschuilen, namelijk achter de oerknal. Godsdiensten hobbelen dus achter de wetenschap aan en maken vruchtbaar gebruik van haar resultaten. In de Studium Generale-reeks ‘Beter dan God? vindt volgende week di. 24 nov. om 20.00 uur in Mekelweg 10 een debat plaats onder de titel ‘Fysica contra religie?’. Onder leiding van emeritus-hoogleraar filosofie prof. J. Doorman zal prof.dr. Gerard Nienhuis, verbonden aan de vakgroep moleculaire natuurkunde aan de RU Leiden debateren met prof.dr. Dennis Dieks van de sectie grondslagen TN aan de Universiteit van Utrecht.
Dagboek van een gek. Deze week in Theater de Veste veel muziek. Vanavond do. 19 nov. om 20.15 uur komen Denise Jannah en Marjorie Barnes naar Delft. Beiden spelen een belangrijke rol in de Amerikaanse musical ‘Ain’t Misbehavin’, gebaseerd op de hits van de jazz-legende Thomas ‘Fats’ Waller.
Liefhebbers van Bach, die behept zijn met een puristische inslag zullen ervan walgen. De Spaanse musicus en theatermaker Carles Santos, staat vr. 20 nov. om 20.15 uur in Theater de Veste, met de theatrale muziekvoorstelling ‘La Pantera Imperial’, op de muziek van Bach.
Een dag later, za. 21 nov. om 20.15 uur, laat Nits, zonder het lidwoord, in een nieuwe formatie rond Henk Hofstede en Rob Kloet, horen of ze nog steeds verantwoorde pop kunnen maken.
Vooralsnog lijkt het hoogtepunt van de week de solovoorstelling ‘Dagboek van een gek’ door Henk van Ulsen. Ruim dertig jaar geleden stond hij ook al op de planken met dit aandoenlijk verhaal van de Russische schrijver Gogol. Deze late reprise is geheel vernieuwd, en moet luister bijzetten aan het 50-jarig toneeljubileum van dit theategenie.
Itsuko Hasegawa. Volgens Itsuko Hasegawa beschouwen Japanse architecten zich te veel als kunstenaar, zonder dat ze er bij stilstaan hoe de mensen hun bouwwerken zullen gebruiken. Uiteraard opteert deze Japanse architecte zelf voor een andere werkwijze. Ze probeert een dialoog te bewerkstelligen tussen gebouw en omgeving, tussen vorm en structuur, en tussen technologie en natuur. Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) presenteert in de Balkonzaal t/m 31 jan. een overzicht van haar werk. De expositie omvat onder andere woningen, een theater, een bibliotheek en een cultureel centrum. Naast de twaalf geëxposeerde werken wordt een aantal Japanse sleutelwoorden uitgelegd die de eigenschappen van de getoonde projecten omschrijven. Op steenworpafstand van het NAi, in het Museum Boymans van Beuningen, kan het publiek ook kennismakenmet een installatie van Hasegawa. Deze heeft ze gemaakt voor de tentoonstelling ‘Pavillion du Maroc’. ,,Conceiving architecture is similar tot a poet dreaming of islands in the sea”, schreef Hasegawa, ,,of a composer creating music.”
Debat . Stap voor stap heeft het religieuze geloof moeten wijken voor de wetenschap. Welbeschouwd is het merkwaardig dat juist tweeduizend jaar geleden geopenbaard zou zijn hoe het heelal is geschapen. Dat neigt naar antropocentrisme. Bovendien toont de ontwikkelingsgeschiedenis van godsdiensten, dat religie’s cultureel bepaald zijn. Toch zijn er nog altijd mensen die tegen beter weten in vasthouden aan het bestaan van God. Tegenwoordig hebben ze een veilige plaats gevonden waar God zich zou verschuilen, namelijk achter de oerknal. Godsdiensten hobbelen dus achter de wetenschap aan en maken vruchtbaar gebruik van haar resultaten. In de Studium Generale-reeks ‘Beter dan God? vindt volgende week di. 24 nov. om 20.00 uur in Mekelweg 10 een debat plaats onder de titel ‘Fysica contra religie?’. Onder leiding van emeritus-hoogleraar filosofie prof. J. Doorman zal prof.dr. Gerard Nienhuis, verbonden aan de vakgroep moleculaire natuurkunde aan de RU Leiden debateren met prof.dr. Dennis Dieks van de sectie grondslagen TN aan de Universiteit van Utrecht.
Dagboek van een gek. Deze week in Theater de Veste veel muziek. Vanavond do. 19 nov. om 20.15 uur komen Denise Jannah en Marjorie Barnes naar Delft. Beiden spelen een belangrijke rol in de Amerikaanse musical ‘Ain’t Misbehavin’, gebaseerd op de hits van de jazz-legende Thomas ‘Fats’ Waller.
Liefhebbers van Bach, die behept zijn met een puristische inslag zullen ervan walgen. De Spaanse musicus en theatermaker Carles Santos, staat vr. 20 nov. om 20.15 uur in Theater de Veste, met de theatrale muziekvoorstelling ‘La Pantera Imperial’, op de muziek van Bach.
Een dag later, za. 21 nov. om 20.15 uur, laat Nits, zonder het lidwoord, in een nieuwe formatie rond Henk Hofstede en Rob Kloet, horen of ze nog steeds verantwoorde pop kunnen maken.
Vooralsnog lijkt het hoogtepunt van de week de solovoorstelling ‘Dagboek van een gek’ door Henk van Ulsen. Ruim dertig jaar geleden stond hij ook al op de planken met dit aandoenlijk verhaal van de Russische schrijver Gogol. Deze late reprise is geheel vernieuwd, en moet luister bijzetten aan het 50-jarig toneeljubileum van dit theategenie.
Itsuko Hasegawa. Volgens Itsuko Hasegawa beschouwen Japanse architecten zich te veel als kunstenaar, zonder dat ze er bij stilstaan hoe de mensen hun bouwwerken zullen gebruiken. Uiteraard opteert deze Japanse architecte zelf voor een andere werkwijze. Ze probeert een dialoog te bewerkstelligen tussen gebouw en omgeving, tussen vorm en structuur, en tussen technologie en natuur. Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) presenteert in de Balkonzaal t/m 31 jan. een overzicht van haar werk. De expositie omvat onder andere woningen, een theater, een bibliotheek en een cultureel centrum. Naast de twaalf geëxposeerde werken wordt een aantal Japanse sleutelwoorden uitgelegd die de eigenschappen van de getoonde projecten omschrijven. Op steenworpafstand van het NAi, in het Museum Boymans van Beuningen, kan het publiek ook kennismakenmet een installatie van Hasegawa. Deze heeft ze gemaakt voor de tentoonstelling ‘Pavillion du Maroc’. ,,Conceiving architecture is similar tot a poet dreaming of islands in the sea”, schreef Hasegawa, ,,of a composer creating music.”
Comments are closed.