Campus

Uit de kunst

1 Lang leve de operaLang leve de opera . Eens moest het er toch van komen: een theaterbewerking van ‘De stille kracht’ van Louis Couperus.

Om deze fenomenale roman recht te doen werden alle registers opengetrokken. Aan Linda van Dyck lag het gelukkig niet dat recensent Hein Jansen in de Volkskrant geen spaan heel liet van het stuk. Wie er naartoe wil kan zich de gang naar Theater de Veste dus besparen, al is het maar omdat het allang uitverkocht is. Dat je niet per se groots hoeft uit te pakken om het publiek groots in te pakken bewijst ‘Lang leve de opera’. Vorig seizoen was deze piepkleine musical op de tekst van Ivo de Wijs, de muziek van Joop Stokkermans en onder regie van Lodewijk de Boer de openingsvoorstelling van Theater de Veste. Ook degenen die niet van het genre houden waren eensgezind in hun lof. Lieuwe Visser en Jasperina de Jong, nog zo’n diva die weer aan de weg timmert, toonden zich in hun tegenspel en samenzang een ideaal duo.

Documentaires . De Nederlandse speelfilm mag de kinderklompen amper ontgroeid zijn, dat neemt niet weg dat onze documentaires sinds jaar en dag de hele wereld rondgaan. Deze traditie, die kan bogen op illustere voorgangers als Joris Ivens en Bert Haanstra, zet zich voort in de nieuwste lichting. Lumen vertoont deze hele maand documentaires van Nederlandse makelij. Daaronder het vernuftig gereconstrueerde ‘De slag in de Javazee’ van Niek Koppen, ‘Amsterdam, global village’ van de altijd eigenzinnige Johan van der Keuken en de veelbesproken mockumentaries ‘Lap Rouge’ en ‘Kutzooi’ van Lodewijk Crijns. Over ‘Brasilia’ van Maria Ramos zie elders op deze pagina. Verder het prachtige ‘O Amor Natural’ van Heddy Honigmann, waarin Braziliaanse bejaarden openhartig verhalen over erotiek. Evenmin ontbreekt ‘De stad was van ons’ waarin Joost Seelen terugblikt op de rise and fall van de Amsterdamse kraakbeweging.

De macht van het kapitaal . Sinds de val van de muur lijkt Karl Marx definitief van zijn sokkel gestoten. En dan te bedenken dat zijn leer tot tien jaar terug werd onderwezen aan tal van universiteiten in Oost en West. Wie uit zijn naam nu nog de revolutie predikt, solliciteert naar een opbergplaats in het gesticht. Dat laat niet overlet dat vooral zijn hoofdwerk ‘Das Kapital‘ (1867), los van de implicaties die eruit zijn getrokken, nog altijd staat als een huis. Zijn doorwrochte analyse van de kapitalistische produktiewijze – met name zijn theorie van de meerwaarde – is moeilijk te weerleggen. Nu het communisme zijn politieke lading heeft verloren, is eindelijk het moment aangebroken om zijn gedachtengoed op zijn werkelijke merites te beoordelen. Voor de tweede lezing in de Studium Generale-reeks ‘Het slijk der aarde’ zal dr. Herman van Erp, universitair hoofddocent voor sociale filosofie en ethiek aan de KUN, aanstaande dinsdagavond op Mekelweg 10 een boekje opendoen over de economisch-filosofische theorie van deze kolossale denker.

Agressie . Je hoeft geen Slavoj Zizek te heten om te constaterendat veel mensen een onderhuidse agressiebom meedragen die bij het minste of geringste kan ontploffen. Wie weleens de gelukkigeontvanger mocht zijn van een E-mailbom weet ook dat Internet het allernieuwste strijdtoneel is. Daarnaast schijnt ook racistische vuilspuiterij en seksuele intimidatie veelvuldig voor te komen. En wat te denken van een kantoorklerk die uit wraak seks-annonces op het net plaatst, ondertekend door een niets vermoedend collegaatje, die vervolgens wordt bedolven onder karrevrachten vol aanbiedingen. Onder de titel ‘Vallen er doden op de digitale snelweg?’ laat Marijke Timmerhuis aanstaande maandag in de Openbare Bibliotheek agressie op Internet zien. De brandende vraag is natuurlijk of er internationale wetgeving moet komen om de orde te handhaven. Zo ja, dan moet er wel een enorme batterij Internet-dienders worden opengetrokken. Maar komt het recht op privacy en het recht op vrije meningsuiting dan niet in het geding? Tja, om daar uit te komen moet je op zijn minst Marcel van Dam heten.


1 Lang leve de opera

Lang leve de opera . Eens moest het er toch van komen: een theaterbewerking van ‘De stille kracht’ van Louis Couperus. Om deze fenomenale roman recht te doen werden alle registers opengetrokken. Aan Linda van Dyck lag het gelukkig niet dat recensent Hein Jansen in de Volkskrant geen spaan heel liet van het stuk. Wie er naartoe wil kan zich de gang naar Theater de Veste dus besparen, al is het maar omdat het allang uitverkocht is. Dat je niet per se groots hoeft uit te pakken om het publiek groots in te pakken bewijst ‘Lang leve de opera’. Vorig seizoen was deze piepkleine musical op de tekst van Ivo de Wijs, de muziek van Joop Stokkermans en onder regie van Lodewijk de Boer de openingsvoorstelling van Theater de Veste. Ook degenen die niet van het genre houden waren eensgezind in hun lof. Lieuwe Visser en Jasperina de Jong, nog zo’n diva die weer aan de weg timmert, toonden zich in hun tegenspel en samenzang een ideaal duo.

Documentaires . De Nederlandse speelfilm mag de kinderklompen amper ontgroeid zijn, dat neemt niet weg dat onze documentaires sinds jaar en dag de hele wereld rondgaan. Deze traditie, die kan bogen op illustere voorgangers als Joris Ivens en Bert Haanstra, zet zich voort in de nieuwste lichting. Lumen vertoont deze hele maand documentaires van Nederlandse makelij. Daaronder het vernuftig gereconstrueerde ‘De slag in de Javazee’ van Niek Koppen, ‘Amsterdam, global village’ van de altijd eigenzinnige Johan van der Keuken en de veelbesproken mockumentaries ‘Lap Rouge’ en ‘Kutzooi’ van Lodewijk Crijns. Over ‘Brasilia’ van Maria Ramos zie elders op deze pagina. Verder het prachtige ‘O Amor Natural’ van Heddy Honigmann, waarin Braziliaanse bejaarden openhartig verhalen over erotiek. Evenmin ontbreekt ‘De stad was van ons’ waarin Joost Seelen terugblikt op de rise and fall van de Amsterdamse kraakbeweging.

De macht van het kapitaal . Sinds de val van de muur lijkt Karl Marx definitief van zijn sokkel gestoten. En dan te bedenken dat zijn leer tot tien jaar terug werd onderwezen aan tal van universiteiten in Oost en West. Wie uit zijn naam nu nog de revolutie predikt, solliciteert naar een opbergplaats in het gesticht. Dat laat niet overlet dat vooral zijn hoofdwerk ‘Das Kapital‘ (1867), los van de implicaties die eruit zijn getrokken, nog altijd staat als een huis. Zijn doorwrochte analyse van de kapitalistische produktiewijze – met name zijn theorie van de meerwaarde – is moeilijk te weerleggen. Nu het communisme zijn politieke lading heeft verloren, is eindelijk het moment aangebroken om zijn gedachtengoed op zijn werkelijke merites te beoordelen. Voor de tweede lezing in de Studium Generale-reeks ‘Het slijk der aarde’ zal dr. Herman van Erp, universitair hoofddocent voor sociale filosofie en ethiek aan de KUN, aanstaande dinsdagavond op Mekelweg 10 een boekje opendoen over de economisch-filosofische theorie van deze kolossale denker.

Agressie . Je hoeft geen Slavoj Zizek te heten om te constaterendat veel mensen een onderhuidse agressiebom meedragen die bij het minste of geringste kan ontploffen. Wie weleens de gelukkigeontvanger mocht zijn van een E-mailbom weet ook dat Internet het allernieuwste strijdtoneel is. Daarnaast schijnt ook racistische vuilspuiterij en seksuele intimidatie veelvuldig voor te komen. En wat te denken van een kantoorklerk die uit wraak seks-annonces op het net plaatst, ondertekend door een niets vermoedend collegaatje, die vervolgens wordt bedolven onder karrevrachten vol aanbiedingen. Onder de titel ‘Vallen er doden op de digitale snelweg?’ laat Marijke Timmerhuis aanstaande maandag in de Openbare Bibliotheek agressie op Internet zien. De brandende vraag is natuurlijk of er internationale wetgeving moet komen om de orde te handhaven. Zo ja, dan moet er wel een enorme batterij Internet-dienders worden opengetrokken. Maar komt het recht op privacy en het recht op vrije meningsuiting dan niet in het geding? Tja, om daar uit te komen moet je op zijn minst Marcel van Dam heten.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.