Een sneeuw . Deze prachtige titel, ontleend aan een gedicht van Leopold, heeft Willem Jan Otten aan een stuk gegeven over de verwerking van concentratiekamp-trauma’s.
Hij schreef het in 1983, het werd één keer opgevoerd en daarna nooit meer. Volgens sommigen is het één van de beste stukken uit de Nederlandse toneelliteratuur. En als we Hein Janssen, recensent van de Volkskrant, mogen geloven is de versie van het gezelschap Het Toneel Speelt, aanstaande woensdag in Theater de Veste, ,,de allermooiste en aangrijpendste toneelvoorstelling van dit seizoen”. Dat kan dus alleen maar tegenvallen als je er naartoe gaat. En dat doet het ook. Het toneelbeeld waarin Lou Landré met de rug naar het publiek achter een raam zit, waar buiten de sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen, is voor altijd op het netvlies gebrand. Het spel, met name van Petra Laseur en Annet Nieuwenhuijzen, is van hoog niveau. Toch heeft het stuk ook iets oubolligs, maar nu dit gezegd is valt het misschien toch weer mee.
Jos Brink . De Boekenweek wordt donderdag door de Openbare Bibliotheek opgeluisterd met een lezing van Jos Brink. Deze theaterman schrijft ook boeken en, met het oog op het thema ‘religie’, vervult daarnaast de functie van pastor. Welk een wonderlijke combinatie van talenten heeft God toch in sommige van zijn onderdanen gezaaid. De titel van zijn voordracht luidt: ‘Kerk en theater, de historie – theater komt voort uit de kerk – in het perspectief van vandaag en morgen: ontelbare tassen voor één boodschap.’ Dat is een hele mond vol, maar we weten waar hij naartoe wil. Hoewel hij met het leggen van een direct verband tussen de kerk en het theater wel erg kort door de bocht gaat. De oorsprong van het theater – de tragedie – ligt in de feesten ter ere van de Griekse godheid Dionysus. Maar toegegeven, een pastor en een theateracteur hebben soms meer gemeen dan we geneigd zijn te denken.
Nederlands Studenten Kamerkoor . Evenals het Nederlands Studenten Orkest wordt het NSK elk jaar na audities opnieuw samengesteld. Een intensieve repetitieperiode wordt vervolgens gevolgd door een concerttournee langs zes universiteitssteden. Zaterdag 15 maart staat het NSK in de Emanuëlkerk in Delft. Traditioneel zet het NSK vooral hedendaagse muziek van Nederlandse componisten op het programma. Dit jaar heeft men zich gewaagd aan ‘Sinfonia de uma noite inquita’ van Joost Kleppe, ‘Madrigal de los campesinos’ van Gustavo A. Trujillo en ‘Abdicaçao’ van Klaas de Vries. Het koor, dat sinds 1990 onder leiding staat van Daniel Reuss, zal verder ook nog ‘Songs of Ariel’ van de Zwitser Frank Martin vertolken en ‘Friede auf Erde’ van Arnold Schönberg.
Nine Plus One . Sinds vorige week is in de Entreehal van het NAi een reeks tentoonstellingen van start gegaan met werk van een tiental jonge Nederlandse architectenbureau’s. Ze hebben alle in de loop van de jaren negentig een zelfstandige praktijk opgebouwd. Het doel van deze groepstentoonstelling isinzicht te geven in de meest actuele ontwikkelingen van de hedendaagse architectuur in Nederland. Om de drie weken komt er een bureau aan de beurt. De keuze is gemaakt door Kristin Feireiss, directeur van het NAi. Gezien haar Duitse achtergrond is het interesant wie zij heeft opgenomen. De eerste, die nu loopt, is het Rotterdamse MAX.1.
Muziek tussen de middag . De ‘Johannes Passion’ van Bach is wereldberoemd. Minder vaak uitgevoerd wordt de ‘Johannes Passion’ van de Boheemse componist Johann Christoph Demantius (1567-1643). Zijn zesstemmige compositie wordt donderdag in cultureel centrum Mekelweg 10 uitgevoerd door het Kamerkoor van het Rotterdams Conservatorium dat onder leiding staat van Barend Schuurman.
Teken je droomstoel . Meer dan dertienhonderd kinderen hebben tot nu toe meegedaan aan de workshops in het Techniek Museum in het kader van de expositie ‘Een stoel om te stelen’. De kinderen konden ook hun eigen stoel tekenen. Vrijdag om 16.00 uur maakt een jury, met ondere Cees Dam en Ton Voets, bekend welke tekening als beste uit de bus is gekomen.
Een sneeuw . Deze prachtige titel, ontleend aan een gedicht van Leopold, heeft Willem Jan Otten aan een stuk gegeven over de verwerking van concentratiekamp-trauma’s. Hij schreef het in 1983, het werd één keer opgevoerd en daarna nooit meer. Volgens sommigen is het één van de beste stukken uit de Nederlandse toneelliteratuur. En als we Hein Janssen, recensent van de Volkskrant, mogen geloven is de versie van het gezelschap Het Toneel Speelt, aanstaande woensdag in Theater de Veste, ,,de allermooiste en aangrijpendste toneelvoorstelling van dit seizoen”. Dat kan dus alleen maar tegenvallen als je er naartoe gaat. En dat doet het ook. Het toneelbeeld waarin Lou Landré met de rug naar het publiek achter een raam zit, waar buiten de sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelen, is voor altijd op het netvlies gebrand. Het spel, met name van Petra Laseur en Annet Nieuwenhuijzen, is van hoog niveau. Toch heeft het stuk ook iets oubolligs, maar nu dit gezegd is valt het misschien toch weer mee.
Jos Brink . De Boekenweek wordt donderdag door de Openbare Bibliotheek opgeluisterd met een lezing van Jos Brink. Deze theaterman schrijft ook boeken en, met het oog op het thema ‘religie’, vervult daarnaast de functie van pastor. Welk een wonderlijke combinatie van talenten heeft God toch in sommige van zijn onderdanen gezaaid. De titel van zijn voordracht luidt: ‘Kerk en theater, de historie – theater komt voort uit de kerk – in het perspectief van vandaag en morgen: ontelbare tassen voor één boodschap.’ Dat is een hele mond vol, maar we weten waar hij naartoe wil. Hoewel hij met het leggen van een direct verband tussen de kerk en het theater wel erg kort door de bocht gaat. De oorsprong van het theater – de tragedie – ligt in de feesten ter ere van de Griekse godheid Dionysus. Maar toegegeven, een pastor en een theateracteur hebben soms meer gemeen dan we geneigd zijn te denken.
Nederlands Studenten Kamerkoor . Evenals het Nederlands Studenten Orkest wordt het NSK elk jaar na audities opnieuw samengesteld. Een intensieve repetitieperiode wordt vervolgens gevolgd door een concerttournee langs zes universiteitssteden. Zaterdag 15 maart staat het NSK in de Emanuëlkerk in Delft. Traditioneel zet het NSK vooral hedendaagse muziek van Nederlandse componisten op het programma. Dit jaar heeft men zich gewaagd aan ‘Sinfonia de uma noite inquita’ van Joost Kleppe, ‘Madrigal de los campesinos’ van Gustavo A. Trujillo en ‘Abdicaçao’ van Klaas de Vries. Het koor, dat sinds 1990 onder leiding staat van Daniel Reuss, zal verder ook nog ‘Songs of Ariel’ van de Zwitser Frank Martin vertolken en ‘Friede auf Erde’ van Arnold Schönberg.
Nine Plus One . Sinds vorige week is in de Entreehal van het NAi een reeks tentoonstellingen van start gegaan met werk van een tiental jonge Nederlandse architectenbureau’s. Ze hebben alle in de loop van de jaren negentig een zelfstandige praktijk opgebouwd. Het doel van deze groepstentoonstelling isinzicht te geven in de meest actuele ontwikkelingen van de hedendaagse architectuur in Nederland. Om de drie weken komt er een bureau aan de beurt. De keuze is gemaakt door Kristin Feireiss, directeur van het NAi. Gezien haar Duitse achtergrond is het interesant wie zij heeft opgenomen. De eerste, die nu loopt, is het Rotterdamse MAX.1.
Muziek tussen de middag . De ‘Johannes Passion’ van Bach is wereldberoemd. Minder vaak uitgevoerd wordt de ‘Johannes Passion’ van de Boheemse componist Johann Christoph Demantius (1567-1643). Zijn zesstemmige compositie wordt donderdag in cultureel centrum Mekelweg 10 uitgevoerd door het Kamerkoor van het Rotterdams Conservatorium dat onder leiding staat van Barend Schuurman.
Teken je droomstoel . Meer dan dertienhonderd kinderen hebben tot nu toe meegedaan aan de workshops in het Techniek Museum in het kader van de expositie ‘Een stoel om te stelen’. De kinderen konden ook hun eigen stoel tekenen. Vrijdag om 16.00 uur maakt een jury, met ondere Cees Dam en Ton Voets, bekend welke tekening als beste uit de bus is gekomen.
Comments are closed.