Education

Twentse zonneauto moet Nuna verslaan

De Delftse Nuna II krijgt concurrentie uit Enschede. Een groep studenten van de Universiteit Twente wil een zonneauto ontwikkelen, die moet concurreren met de snelste zonneauto van de wereld. De wagen is nog niet gebouwd, maar heeft wel al een naam: SolUTion.

De Twentse auto moet sneller worden dan de Nuna II, die vorig jaar in Australië de World Solar Challenge won. De Delftse wagen legde het drieduizend kilometer lange parcours af met een gemiddelde snelheid van 97 kilometer per uur. De Solution moet dat straks vijf kilometer per uur sneller doen.

Die winst is volgens student en voorzitter van de speciaal opgerichte stichting Solar Team UT, Michiel Lansink, op meerdere punten te behalen. “De aërodynamica kan bijvoorbeeld beter. De Nuna heeft twee wielen voor en één wiel achter. Dat kun je beter omdraaien. We denken tien procent winst te kunnen behalen.”

Maar ook de banden kunnen volgens Lansink beter, net als de remmen. Verder bekijkt het Twentse team de mogelijkheid van kantelbare oppervlakten, zodat de zonnecellen naar de zon gericht kunnen worden.

De meeste winst is volgens Lansink te behalen met de zonnecellen zelf. “Het heeft vooral met geld te maken of je je de nieuwste cellen kunt veroorloven. Delft had vorig jaar het geluk een nieuwe auto te kunnen bouwen, maar veel andere concurrenten hadden dat niet.”

Lansink hoopt dat hij de nieuwste cellen kan betalen, maar de sponsoring is net goed en wel gestart. In het najaar bekijkt de Twentse groep of er genoeg geld is binnengehaald om door te gaan met het project, waarmee in 2005 tijdens de World Solar Challenge de Nuna moet worden verslagen.

De vergelijking met de Nuna ligt overigens niet alleen voor de hand omdat deze wagen vorig jaar de snelste was. Leden van het Twentse team hebben ook in Delft het college ‘Hoe bouw ik een zonneauto’ van Wubbo Ockels gevolgd. “Toen hebben we informatie uitgewisseld en de Nuna bekeken”, vertelt Lansink.

Zijn team is ook naar Griekenland geweest om daar een zonnerace bij te wonen. “We hebben daar met iedereen gesproken en de andere teams zijn wel enthousiast over een nieuwe concurrent, zolang het een goede is.” Volgens Lansink is de sfeer onder de zonnewagenbouwers goed. “We zijn een beetje collega’s, eigenlijk”, vindt hij. En als hij ooit iets terug kan doen voor het Delftse team zal hij het zeker niet laten, zo verzekert hij.

Het Delftse Nuon Solar Team reageert intussen enthousiast op het initiatief. “Wij juichen het van harte toe dat anderen binnen Nederland een voorbeeld zijn voor jongeren”, aldus teamleider Diederik Kinds. “We hebben ze zelfs hier en daar geholpen. Maar onze allergrootste geheimen geven we natuurlijk niet prijs. We gaan wel voor de winst.” (SB)

De Twentse auto moet sneller worden dan de Nuna II, die vorig jaar in Australië de World Solar Challenge won. De Delftse wagen legde het drieduizend kilometer lange parcours af met een gemiddelde snelheid van 97 kilometer per uur. De Solution moet dat straks vijf kilometer per uur sneller doen.

Die winst is volgens student en voorzitter van de speciaal opgerichte stichting Solar Team UT, Michiel Lansink, op meerdere punten te behalen. “De aërodynamica kan bijvoorbeeld beter. De Nuna heeft twee wielen voor en één wiel achter. Dat kun je beter omdraaien. We denken tien procent winst te kunnen behalen.”

Maar ook de banden kunnen volgens Lansink beter, net als de remmen. Verder bekijkt het Twentse team de mogelijkheid van kantelbare oppervlakten, zodat de zonnecellen naar de zon gericht kunnen worden.

De meeste winst is volgens Lansink te behalen met de zonnecellen zelf. “Het heeft vooral met geld te maken of je je de nieuwste cellen kunt veroorloven. Delft had vorig jaar het geluk een nieuwe auto te kunnen bouwen, maar veel andere concurrenten hadden dat niet.”

Lansink hoopt dat hij de nieuwste cellen kan betalen, maar de sponsoring is net goed en wel gestart. In het najaar bekijkt de Twentse groep of er genoeg geld is binnengehaald om door te gaan met het project, waarmee in 2005 tijdens de World Solar Challenge de Nuna moet worden verslagen.

De vergelijking met de Nuna ligt overigens niet alleen voor de hand omdat deze wagen vorig jaar de snelste was. Leden van het Twentse team hebben ook in Delft het college ‘Hoe bouw ik een zonneauto’ van Wubbo Ockels gevolgd. “Toen hebben we informatie uitgewisseld en de Nuna bekeken”, vertelt Lansink.

Zijn team is ook naar Griekenland geweest om daar een zonnerace bij te wonen. “We hebben daar met iedereen gesproken en de andere teams zijn wel enthousiast over een nieuwe concurrent, zolang het een goede is.” Volgens Lansink is de sfeer onder de zonnewagenbouwers goed. “We zijn een beetje collega’s, eigenlijk”, vindt hij. En als hij ooit iets terug kan doen voor het Delftse team zal hij het zeker niet laten, zo verzekert hij.

Het Delftse Nuon Solar Team reageert intussen enthousiast op het initiatief. “Wij juichen het van harte toe dat anderen binnen Nederland een voorbeeld zijn voor jongeren”, aldus teamleider Diederik Kinds. “We hebben ze zelfs hier en daar geholpen. Maar onze allergrootste geheimen geven we natuurlijk niet prijs. We gaan wel voor de winst.” (SB)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.