Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Education

​Tweede Kamer wil lerarenopleidingen veranderen

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat hogescholen en universiteiten ‘vakoverstijgende’ lerarenopleidingen gaan ontwikkelen. Die zouden studenten beter voorbereiden op het ‘moderne beroep van leraar’.

“Lerarenopleidingen moeten nadenken over hun rol in het onderwijs van de toekomst”, zegt PvdA-Kamerlid Loes Ypma, die in haar motie de regering oproept te werken aan nieuwe lerarenopleidingen.

De roep om vakoverstijgende opleidingen betekent niet dat kennis van het vak er straks niet meer toe doet, haast ze zich te zeggen. “Ik begrijp goed hoe belangrijk dat is. Maar het één sluit het ander niet uit.”

Het wordt wat haar betreft makkelijker om tijdens één opleiding verschillende bevoegdheden te behalen, bijvoorbeeld voor Nederlands en Engels of voor wiskunde en natuurkunde.

Troepen

“De intentie van deze motie is goed, maar zoals wel vaker hebben politici weinig zicht op hoe studenten kiezen”, reageert Dick de Wolff, directeur van de educatieve faculteit van de Hogeschool Utrecht en voorzitter van het adviescollege van de Vereniging Hogescholen. “Op dit moment denk ik dat er weinig studenten voor zo’n opleiding zouden gaan. Simpelweg omdat er vanuit het werkveld weinig behoefte aan is.”

“We moeten het onderwijs vernieuwen, daar ben ik het helemaal mee eens”, gaat hij verder. “Maar denk dan eerst na over wát je kinderen zou willen leren. Daar zijn we nu net weer mee begonnen. Deze motie loopt wel erg ver op de troepen vooruit.”

Bovendien heeft het hbo, waar de meeste leraren worden opgeleid, de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verstevigen van de kennis van afgestudeerden. De Wolff: “Aan de ene kant moet de kwaliteit beter. Maar als er een probleem is, bijvoorbeeld omdat er een lerarentekort ontstaat, doet die kwaliteit er dan ineens niet meer toe?”

Pabo

Met de motie pleit de Tweede Kamer verder voor echte academische pabo’s. De huidige ‘academische pabo’ is namelijk een combinatietraject van een hbo-bachelor (de pabo) en een wo-opleiding als pedagogische wetenschappen of onderwijskunde. “Een echte wo-bachelor zal de aantrekkelijkheid voor sommige groepen vergroten”, aldus Ypma. Overigens werkt de Radboud Universiteit al aan zo’n opleiding.

Ook het idee dat leraren verschillende vakken kunnen geven, komt niet uit de lucht vallen. Met subsidies probeert de overheid al om zittende leraren bij te scholen en de Hogeschool Utrecht heeft speciale trajecten voor studenten die twee bevoegdheden tegelijkertijd willen behalen. Die opleiding duurt wel vijf in plaats van de gebruikelijke vier jaar.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.