Education

TU’ers adviseren bij Elfstedentocht met zonneboten

De provincie Friesland wil een Elfstedentocht voor zonneboten organiseren. Ir. Joris Melkert en prof.dr. Wubbo Ockels van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zijn door de provincie als adviseurs ingehuurd.

Komende zomer zou de Elfstedentocht op zonne-energie al moeten worden gevaren. De tocht van meer dan tweehonderd kilometer moet over zes dagen worden uitgespreid, en is gericht op zoveel mogelijk deelnemers.

“We stellen daarom een maximumeis aan de afmetingen van de boot”, zegt ir. Joris Melkert. “Er moeten zoveel mogelijk deelnemers tegelijk met de boot op het water kunnen. De maximale lengte voor een éénpersoonsboot wordt zes meter en voor een tweepersoons acht meter. Ook mag de diepgang niet meer worden dan een meter.”

Het formaat moet klein zijn, omdat de deelnemers ook moeten klunen. Ze moeten de boot dus uit het water kunnen tillen.

Verder mag het vermogen van de zonnemotor niet groter zijn dan 750 Watt, iets minder dan een paardenkracht (De Nuna-zonneauto had een gemiddeld vermogen van 1600 Watt). “We hebben uitgerekend dat je daarmee gemiddeld tenminste zo’n vier kilometer per uur kunt varen”, zegt Melkert. “Uitgespreid over zes vaardagen met tien zonuren moet je dan de Elfsteden-afstand kunnen varen.”

Hoe de deelnemers de boot vormgeven mogen ze verder zelf weten. “Ze kunnen het vermogen optimaler benutten door een efficiëntere scheepsschroef te gebruiken of een scheepsromp te ontwerpen met lage weerstand”, zegt Melkert. “En ze kunnen de zonnepanelen bijvoorbeeld zo bevestigen dat ze altijd in een optimale positie naar de zon gedraaid kunnen worden.”

De wedstrijd moet zo opgezet worden dat iedereen op dezelfde dag finisht. De race krijgt dus een ander karakter als bij de zonne-auto’s in Australië, waar de laatste deelnemer soms een maand later over de finish komt. De zonneboten zijn ook meer lowbudget dan de ruim een half miljoen euro kostende zonne-auto.

De provincie Friesland wil zich middels de wedstrijd verder profileren als watersportland. Het fenomeen zonnebootrace bestaat overigens al ruim tien jaar. De wereldkampioenschappen vinden plaats in Buffalo in de VS, in de vorm van de vijfdaagse Solar Splash.

Op dit moment schrijven Melkert en Ockels een wedstrijdreglement uit. De bedoeling is dat voor de deelnemers een subsidie voor duurzame energie wordt geregeld om de boot te bouwen.

Komende zomer zou de Elfstedentocht op zonne-energie al moeten worden gevaren. De tocht van meer dan tweehonderd kilometer moet over zes dagen worden uitgespreid, en is gericht op zoveel mogelijk deelnemers.

“We stellen daarom een maximumeis aan de afmetingen van de boot”, zegt ir. Joris Melkert. “Er moeten zoveel mogelijk deelnemers tegelijk met de boot op het water kunnen. De maximale lengte voor een éénpersoonsboot wordt zes meter en voor een tweepersoons acht meter. Ook mag de diepgang niet meer worden dan een meter.”

Het formaat moet klein zijn, omdat de deelnemers ook moeten klunen. Ze moeten de boot dus uit het water kunnen tillen.

Verder mag het vermogen van de zonnemotor niet groter zijn dan 750 Watt, iets minder dan een paardenkracht (De Nuna-zonneauto had een gemiddeld vermogen van 1600 Watt). “We hebben uitgerekend dat je daarmee gemiddeld tenminste zo’n vier kilometer per uur kunt varen”, zegt Melkert. “Uitgespreid over zes vaardagen met tien zonuren moet je dan de Elfsteden-afstand kunnen varen.”

Hoe de deelnemers de boot vormgeven mogen ze verder zelf weten. “Ze kunnen het vermogen optimaler benutten door een efficiëntere scheepsschroef te gebruiken of een scheepsromp te ontwerpen met lage weerstand”, zegt Melkert. “En ze kunnen de zonnepanelen bijvoorbeeld zo bevestigen dat ze altijd in een optimale positie naar de zon gedraaid kunnen worden.”

De wedstrijd moet zo opgezet worden dat iedereen op dezelfde dag finisht. De race krijgt dus een ander karakter als bij de zonne-auto’s in Australië, waar de laatste deelnemer soms een maand later over de finish komt. De zonneboten zijn ook meer lowbudget dan de ruim een half miljoen euro kostende zonne-auto.

De provincie Friesland wil zich middels de wedstrijd verder profileren als watersportland. Het fenomeen zonnebootrace bestaat overigens al ruim tien jaar. De wereldkampioenschappen vinden plaats in Buffalo in de VS, in de vorm van de vijfdaagse Solar Splash.

Op dit moment schrijven Melkert en Ockels een wedstrijdreglement uit. De bedoeling is dat voor de deelnemers een subsidie voor duurzame energie wordt geregeld om de boot te bouwen.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.