Education

TU wil weten wat beter kan

Het is de TU Delft een doorn in het oog dat zij bij de Nationale Studenten Enquête op een aantal punten niet goed scoort. De universiteit wil van studenten horen waar het aan ligt.


Bij de jaarlijkse Nationale Studenten Enquête beoordelen studenten hun eigen universiteit op zeventien thema’s in een schaal van nul tot vijf. Afgelopen jaar behaalde de TU in tien thema’s een score boven 3.5 en in zeven thema’s een score tussen 3.0 en 3.5. In negen gevallen was de score iets lager dan vorig jaar.


Thema’s waarop de TU lager scoort dan andere universiteiten zijn: wetenschappelijke vaardigheden (3.6), docenten (3.6), studielast (3.1), groepsgrootte (3.7), stage en opleiding (3.1) en studieomgeving (3.8).


Meer specifieke onderdelen waarop de TU niet goed scoort zijn:

• Het tijdig bekend maken van toetsen en beoordelingen. De universiteit ziet als mogelijke oplossing: nakijktermijnen monitoren.

• De mate waarin de studiepunten overeenkomen met de studielast. Oplossing: het project studiesucces.

• Voorbereiding op stage door de opleiding. De universiteit wil best practices delen.

• Informatie over de uitkomsten van de onderwijsevaluaties. Mogelijke oplossing: facultaire berichtgeving via de website.


De universiteit wil graag horen of dit overeenkomt met het beeld van de studentenraad (sr) en wat bij bijvoorbeeld de beoordeling van docenten de belangrijkste rol speelt. Is een nakijktermijn van vier weken te lang? Wordt die vaak niet gehaald? Is de nakijktermijn voor projecten en verslagen te lang? Ligt het aan de communicatie van de docent naar de student?


Het cijfer voor docenten ligt gevoelig. Een 3.60 is weliswaar geen onvoldoende, maar het universitair gemiddelde ligt op 3.71. Collegelid Anka Mulder zei tijdens een overleg met de sr dat er de afgelopen jaren juist veel is geïnvesteerd in docenten. Het aantal didactische trainingen is geïntensiveerd, alle docenten worden op hun vaardigheden beoordeeld in hun R&O-gesprek en er is een Engelse taaltoets geweest. “Dat heeft niet geleid tot een stijging van de studenttevredenheid. Of zijn jullie gewoon kritisch?”


De sr beaamde dat Delftse studenten te boek staan als kritisch, maar vroeg zich af of er ook naar de vraagstelling wordt gekeken. Als voorbeeld noemde een sr-lid vragen over stages. “Stages kunnen hier niet in de bachelor, terwijl het bij andere opleidingen verplicht is. Je kunt dan beter vragen hoe het gaat met stages.”


Onderdelen waarop de TU vaak hoger scoort dan andere universiteiten zijn: voorbereiding op de beroepsloopbaan (3.3) en huisvesting (3.0). Deze 3.0 is meteen ook het laagste cijfer dat studenten aan de TU uitdelen, maar kanttekening hierbij is dat dit cijfer de afgelopen drie jaar met 0.2 punten steeg. Een minder goed cijfer ten opzichte van vorig jaar kregen het thema handicap (3.2 voorheen: 3.3) en wetenschappelijke vaardigheden (3.6 voorheen: 3.7)


De scores per faculteit zijn vrij stabiel. 3mE en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek staan onder druk: scores die voorheen stegen voor algemene en wetenschappelijke vaardigheden, daalden dit jaar. Een verklaring is wellicht de toestroom van studenten.


Studenten zijn het meest tevreden over de faculteiten Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (3.66) en Techniek, Bestuur en Management (3.60), en het meest kritisch over Industrieel Ontwerpen (3.43) en Bouwkunde (3.24). Opmerkelijk genoeg leveren de laatste twee faculteiten wel het hoogste aantal positieve bindend studieadviezen.


Voor medewerkers zijn de scores na inloggen te vinden op het intranet.  

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.