Delftse studenten wonnen afgelopen vrijdag bij een modelzeilwedstrijd bij het Maritiem Research Instituut Nederland (Marin) in Wageningen de prijs voor de snelste boot én de innovatieprijs voor het meest vernieuwende ontwerp.
De snelste boot was van het Delftse team Chit-Chat, bestaande uit Emile Kaihatu, Rosemijn Wijnen, Max Heilig, Laura Slootweg en Marc Meijnema. Hun ontwerp had een relatief groot zeiloppervlak bestaande uit drie deelbare vleugelzeilen. Dat zorgde voor een hoge snelheid op ruimewindse koersen. De toepassing van vleugelzeilen op de aero-rig maakte het schip bovendien wendbaar bij aan de wind varen. Deze aspecten gaven de doorslag op twee wedstrijdbanen.
De innovatieprijs ging naar het eveneens Delftse team Swiebertje van Evert Bunschoten, Jan de Jong, Koen van den Ende en Willem van Schie. Ook dit team maakte slim gebruik van een dubbel aero-rig om een zo groot mogelijk voordewinds zeiloppervlak te realiseren. De jury kon verder het actieve stabilisatiegewicht waarderen. Dit werd in meerdere ontwerpen toegepast, maar dit team gebruikte het ook op de juiste manier tijdens de race. Dat dit een goede combinatie van ontwerpkeuzes was, werd bewezen door de tweede plaats in de competitie.
- Meer informatie over de wedstrijd in het voorgaande artikel.
- Alle informatie en uitslagen op website Marin
- 24 januari 2018: aanvullende reactie door Nicolaas A. van Staveren:
“Dat deden wij in onze jeugd ook op de voorwetering in Stolwijk , maar dat bouwde we uit we maakte zelf van mahonie hecht hout een kleine speed boor (1,40 lang en ik geloof een 80 cm breed en daar hingen we een 7,5 pk boord motor aan we waren begonnen met een inbouw stationaïre Bernard motor as poeli en een schoefas met drijfriemen kortom dat werkte niet ,dus alles veranderd en die buiten boord motor aan een EVINRUDE (ze kan ook 15 pk geweest zijn dat weet ik niet meer)wat ik wel weet dat ding ging gelijk in plane en was razend snel nu hadden we over de wetering een kwakeltje (een soort brug voor voetgangers die wat verhoogd was want een een schouw moest er ruim onderdoor kunnen.
Nu wij raceden met ruim 50 km/uur onder die kwakel door en hadden nog geen 10 cm speling dus het was zaak dat je je hoofd laag hield. Maar we waren het evenement van de buurt als we aan het varen waren met dat ding .
Een ander voorval we gingen een keer met onze vriendinnen de polder in met die speedboot en we voeren over de Lansing een brede watergang en zaten vol op te dicussieren met onze vriendinnen en passeerde daarbij een diepliggende mest schouw (waar kantje boord op van toepassing was ) na enige tijd keken we achterom en zagen de schipper van deze schouw tot zijn middel in het water staan en zijn schouw was gezonken door onze golf slag deze schipper zag er zo te zien erg kwaad uit ondanks het afkoelende water waar hij in stond we besloten maar geen assistentie te verlenen daar dit niet in goede aarde zou vallen.”
Do you have a question or comment about this article?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.