De TU heeft adequaat gereageerd op de brand bij Bouwkunde, maar zou op het hoogste niveau een brand moeten naspelen die zogenaamd slecht afloopt.
De TU reageerde snel en besluitvaardig op de brand bij Bouwkunde en werkte goed samen met de gemeente en de hulpdiensten. Toch biedt dit nog geen garanties voor de toekomst.
Dat concludeert Ernst & Young in een evaluatie die het bureau in opdracht van de TU schreef over het crisismanagement tijdens de brand. Het adviesbureau deed dat aan de hand van documentatieonderzoek en interviews met het management.
De universiteit zou op het hoogste niveau een brand moeten naspelen die zogenaamd slecht afloopt. Bij een brand met doden en gewonden moeten immers andere dingen gebeuren, waarvan de TU nog veel kan leren.
Ook adviseert Ernst & Young om een taskforce crisismanagement in te stellen om beter voorbereid te zijn op crises. De universiteit legt nu nogal de nadruk op veiligheidsincidenten en incidenten van terroristische aard (waarvoor nu Plan Pandora klaarligt), maar zou in kaart moeten brengen welk typen risico er nog meer zijn.
Volgens het adviesbureau verliep de ontruiming door bedrijfshulpverleners snel en adequaat, hoewel de ontruimingsprocedure niet voor iedereen helder was en er lange tijd onzekerheid was over het ‘echt leeg zijn’ van het gebouw. Hoewel alle belangrijke functionarissen tijdig waren ingeschakeld, was voor hen geen actuele telefoonlijst beschikbaar.
Er waren conceptdraaiboeken voor crisismanagement, maar die werden niet uit de kast getrokken. De TU handelde praktisch en had die draaiboeken blijkbaar niet nodig om juist te handelen.
Behalve Ernst & Young onderzocht ook Interseco in opdracht van de TU de brand. Interviews die Interseco hield onder de direct betrokkenen, bevestigen dat de brand ontstond doordat lekwater van een gesprongen waterleiding op de zevende verdieping in een koffieautomaat op de zesde verdieping terechtkwam. Interseco voert de getuigen anoniem op.
De waterleiding kon volgens de betrokkenen springen door slecht soldeerwerk. Dat was twee millimeter dik, waar vijftien millimeter gebruikelijk is. Een van de betrokkenen vertelt het ‘ongelofelijk te vinden dat de waterleiding op dit punt nog veertig jaar heeft standgehouden’. De reden waarom de leiding het nu niet meer hield, moet volgens een getuige worden gezocht in een plotselinge drukverhoging van het water.
Nadat de brand in de koffieautomaat was ontstaan, verspreidde die zich in luttele seconden over de zesde verdieping. Het lukte de brandweer niet om tijdig binnenin het gebouw te blussen, omdat de waterdruk nog niet hoog genoeg was na herstelwerkzaamheden.
Het COT instituut voor veiligheids- en crisismanagement concludeert in een onderzoek in opdracht van de gemeente dat de maatregelen in het gebouw die gericht waren op ontvluchting hun waarde bewezen. Hoewel het pand op het gebied van materieel aan de eisen voldeed, had het verlenen van gebruiksvergunningen beter gekund.
De gemeente en de TU presenteerden bovengenoemde rapporten op 14 januari, na het ter perse gaan van deze krant.
Comments are closed.