Education

TU-er blijkt toponderzoeker op het gebied van ‘branding’

Hoe breng je een nieuw product op de markt? Wat is de beste lanceringsstrategie? En wat levert co-branding op, zoals Phillips en Douwe Egberts deden met de Senseo? Prof.dr. Erik Jan Hultink van de afdeling product innovatie management (IO) weet het antwoord op al deze vragen als geen ander.


Onderzoekers van de Chinese Xi’an Jiaotong Universiteit zijn nagegaan wie er de afgelopen twintig jaar het meest heeft gepubliceerd in de  leidende wetenschappelijk tijdschriften over productontwikkeling. Met 22 titels op zijn naam eindigde Hultink op de derde plaats. Het artikel van de Chinezen met de ranglijst werd eind januari gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Product Innovation Management.


In de top tien staan zeven Amerikaanse wetenschappers en één Chinese onderzoeker. Hultink is samen met Christoph Loch van INSEAD (Frankrijk) de enige Europeaan in de top tien.  


De TU als geheel doet het ook goed; het staat op de tiende plek in een ranglijst voor universiteiten.

Het winnende team bestond uit Lizet Bloo (TBM), Nadine van Minderhout (CiTG), Rianne Langenberg (EWI), Femke de Korte (TBM), Zoë Lagerweij (EWI) en Daphne Nederstigt (Bk).

Mobiele telefoon
Tot nu toe registreerde Plan Nederland de kinderen met formulieren op papier. Het TU-team heeft een opzet bedacht om dat via de mobiele telefoon te laten verlopen. Op de telefoon is een digitaal formulier in te vullen. De gegevens kunnen door een verbinding met de database van Plan Nederland meteen worden gecontroleerd. Fouten kunnen zo worden gecorrigeerd en onvolledige informatie kan worden aangevuld.

Jury
Volgens de was de oplossing van het winnende team de meest volledige en overweldigend goed. Plan-medewerker en jurylid Mwape Mulumbi verwoordde het als: “They really blew us away by ticking al the boxes while at the same time achieving an amazing level of detail.” Zo is hun oplossing goed aangepast aan de lokale situatie in Zambia, toont het winnende plan dat is geleerd van eerdere ict-initiatieven en zijn de financiële en gebruiksgevolgen van het voorstel voor Plan duidelijk en goed onderbouwd met cijfers.

Geld en reis
Met hun overwinning verdienden de studentes voor hun studievereniging S.T.V.B. Curius 2500 euro plus een reis naar Zambia. De reis is bedoeld om de bedachte oplossing ter plekke te verfijnen. De Battle of the Best Bèta is een initiatief van Accenture en Plan Nederland waaraan 160 bètastudenten deelnamen.

In de finale streden acht teams van zes personen om de overwinning; vier teams waren afkomstig van de TU Delft. De finaleteams plaatsten zich in november en december via voorrondes in Delft, Utrecht, Eindhoven en Enschede. Bloo, Minderhout en Langenberg wonnen eind november vorig jaar de voorronde in Delft.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.