Vandaag (vrijdag) vertrekt een bus met tien Delftse zeilteams naar Wageningen om deel te nemen aan de jaarlijkse modelzeilwedstrijd. Die is lastiger dan ooit.
In totaal doen er dertien teams mee aan de jaarlijkse ontwerp- en zeilwedstrijd in het grote bassin van Marin in Wageningen. Tien teams hebben aan de TU Delft de minor zeiljachten gevolgd, drie volgden het vak aan het Rotterdam Mainport Institute RMI.
Er zal gezeild worden op een ruimwindse koers, voor de wind en kruisend tegen de wind. De drie snelste teams krijgen een medaille. Daarnaast deelt de jury prijzen uit voor het ontwerp met de hoogste impact en voor het meest innovatieve concept.
Alles wat vorig jaar hoge ogen gooide is nu verboden
De voorschriften zijn streng dit jaar, bij de achtste editie van de wedstrijd. Alles wat vorig jaar hoge ogen gooide is nu verboden. Catamarans mogen niet meer, alleen mono-hulls. En ook vederlichte ontwerpen zijn uitgesloten. Het minimale gewicht van de één-meter lange boten is vier kilogram.
Volgens Jasper den Ouden, die samen met dr.ir. Lex Keuning de Delftse teams begeleidt, is vooral winst te behalen uit het minimaliseren van de weerstand. Maar de minimale breedte van 25 centimeter helpt daar niet bij.
De ontwerpen die hij heeft gezien ontlopen elkaar qua snelheid niet veel. Dus zal er veel afhangen van de stuurmanskunst. Bij de vier oefendagen viel hem op dat “sommige teams hun boot goed onder controle hadden”. Sommige, dus niet alle.
Er staat dus veel op het spel. De ontwerpen zijn optimaal gemaakt binnen de randvoorwaarden, maar dat is de helft van het werk. De rest is sport, en dus onvoorspelbaar.
Do you have a question or comment about this article?
j.w.wassink@tudelft.nl
Comments are closed.