Education

Technologiedag staat in teken van TU-lustrum

De tweede Technologiedag van de TU – op zaterdag 15 november – biedt een kennismarkt, reünies op de faculteiten en enkele lezingen, met als hoogtepunt de Simon Stevin-lezing.

br />
Vorig jaar vond de Technologiedag voor het eerst plaats. De bedoeling is deze dag tot een jaarlijks evenement te maken om het contact tussen alumni, studenten en de medewerkers van de TU te verstevigen.

Een van organisatoren van de tweede Technologiedag is ir. Max van der Laan, werkzaam bij Technische Natuurkunde. ,,In 1996 stond de Technologiedag in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Delft. Dit jaar staat het lustrum van de TU centraal. Op de faculteiten worden reünies gehouden, zodat de alumni een bezoek kunnen brengen aan hun ‘oude’ faculteit. Verder is aan het eind van de dag een diner voor alumni waarbij het mogelijk is oude bekenden van andere faculteiten te ontmoeten.”

De aanpak wijkt iets af van vorig jaar. Dit jaar zijn er ‘s middags vier lezingen in plaats van één, omdat de belangstelling vorig jaar ‘overweldigend’ was. Op 15 november spreekt onder anderen drs. Tim de Boer. Als manager sales en consultancy van de PTT behandelt hij het thema ‘Deltaplan elektronische snelweg’. TNO wordt vertegenwoordigd door dr. Roel Hoekstra, account-manager ruimtevaart. Zijn lezing heeft als titel ‘Ruimtevaart ten dienste van klimaat en milieu’.

Verder spreekt ir. Francine Houben van Mecanoo Architecten, over de nieuwe TU bibliotheek die zij heeft ontworpen. Na afloop van deze lezing kunnen de gasten het gebouw bezoeken. ,,Een unieke mogelijkheid om als een van de eersten de nieuwe bibliotheek te bezichtigen”, prijst Van der Laan dit onderdeel van de Technologiedag nadrukkelijk aan.
Airbus

De kennismarkt keert dit jaar terug. Vorig jaar was de belangstelling hiervoor zo groot, dat ook dit jaar de Aula openstaat voor de presentatie van kennisintensieve bedrijven. ,,De stands waren binnen korte tijd verhuurd en we hebben zelfs bedrijven moeten teleurstellen.”

Voor de Simon Stevinlezing is dit jaar dipl.ing Jürgen Thomas uitgenodigd, senior vice-president large aircraft division van de Airbus Industrie. De Duitser Thomas is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de A3XX. Dat moet het grootste verkeersvliegtuig in de geschiedenis van de luchtvaart worden. Thomas behandelt de stand van zaken van het project en de marktverwachtingen voor deze grote – macro body – vliegtuigen. Verder neemt hij de verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse vliegtuigbouwsector onder de loep. Speciale aandacht zal hij besteden aan de aanpak van management en financiering. Hij licht toe waarom hij verwacht dat de A3XX een nauwere samenwerking in de Europese vliegtuigindustrie zal stimuleren. Tot slot zal hij spreken over de mogelijke rol voor de Nederlandse industrie en onderzoeksinstellingen in het A3XX-project.

Van der Laan: ,,Een voorbeeld daarvan wordt tentoongesteld in het Aula congrescentrum. Hier zullen delen van de romp te zien zijn, die vervaardigd zijn met het door L&R ontwikkelde materiaal GLARE. De kans bestaat dat Airbus dit materiaal voor het A3XX-project gaat gebruiken.”

Na de lezing kunnen gasten discussiëren met Thomas in de Senaatszaal. ,,De aula is te groot voor het voeren van een goede discussie”, vertelt Van der Laan. ,,In een kleinere ruimte is het makkelijker om met elkaar te praten. Daarnaast heeft niet iedereen er behoefte aan om met Thomas na te praten. De verhuizing naar de Senaatszaal moet aan de wensen van beide partijen tegemoet komen.”

Van der Laan is tevreden over het programma van de Technologiedag. Hij betreurt het daarom dat de aanmeldingen achterblijven. ,,Vorig jaar waren het er in deze periode 1100 en nu nog maar 850. Er hebben zich vooral minder studenten en medewerkers opgegeven. Mochten ze zich bedenken en alsnog willen komen, dan kan dat. Ook al hebben ze zich niet aangemeld.”

De tweede Technologiedag van de TU – op zaterdag 15 november – biedt een kennismarkt, reünies op de faculteiten en enkele lezingen, met als hoogtepunt de Simon Stevin-lezing.

Vorig jaar vond de Technologiedag voor het eerst plaats. De bedoeling is deze dag tot een jaarlijks evenement te maken om het contact tussen alumni, studenten en de medewerkers van de TU te verstevigen.

Een van organisatoren van de tweede Technologiedag is ir. Max van der Laan, werkzaam bij Technische Natuurkunde. ,,In 1996 stond de Technologiedag in het teken van het 750-jarig bestaan van de stad Delft. Dit jaar staat het lustrum van de TU centraal. Op de faculteiten worden reünies gehouden, zodat de alumni een bezoek kunnen brengen aan hun ‘oude’ faculteit. Verder is aan het eind van de dag een diner voor alumni waarbij het mogelijk is oude bekenden van andere faculteiten te ontmoeten.”

De aanpak wijkt iets af van vorig jaar. Dit jaar zijn er ‘s middags vier lezingen in plaats van één, omdat de belangstelling vorig jaar ‘overweldigend’ was. Op 15 november spreekt onder anderen drs. Tim de Boer. Als manager sales en consultancy van de PTT behandelt hij het thema ‘Deltaplan elektronische snelweg’. TNO wordt vertegenwoordigd door dr. Roel Hoekstra, account-manager ruimtevaart. Zijn lezing heeft als titel ‘Ruimtevaart ten dienste van klimaat en milieu’.

Verder spreekt ir. Francine Houben van Mecanoo Architecten, over de nieuwe TU bibliotheek die zij heeft ontworpen. Na afloop van deze lezing kunnen de gasten het gebouw bezoeken. ,,Een unieke mogelijkheid om als een van de eersten de nieuwe bibliotheek te bezichtigen”, prijst Van der Laan dit onderdeel van de Technologiedag nadrukkelijk aan.
Airbus

De kennismarkt keert dit jaar terug. Vorig jaar was de belangstelling hiervoor zo groot, dat ook dit jaar de Aula openstaat voor de presentatie van kennisintensieve bedrijven. ,,De stands waren binnen korte tijd verhuurd en we hebben zelfs bedrijven moeten teleurstellen.”

Voor de Simon Stevinlezing is dit jaar dipl.ing Jürgen Thomas uitgenodigd, senior vice-president large aircraft division van de Airbus Industrie. De Duitser Thomas is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de A3XX. Dat moet het grootste verkeersvliegtuig in de geschiedenis van de luchtvaart worden. Thomas behandelt de stand van zaken van het project en de marktverwachtingen voor deze grote – macro body – vliegtuigen. Verder neemt hij de verschillen tussen de Europese en de Amerikaanse vliegtuigbouwsector onder de loep. Speciale aandacht zal hij besteden aan de aanpak van management en financiering. Hij licht toe waarom hij verwacht dat de A3XX een nauwere samenwerking in de Europese vliegtuigindustrie zal stimuleren. Tot slot zal hij spreken over de mogelijke rol voor de Nederlandse industrie en onderzoeksinstellingen in het A3XX-project.

Van der Laan: ,,Een voorbeeld daarvan wordt tentoongesteld in het Aula congrescentrum. Hier zullen delen van de romp te zien zijn, die vervaardigd zijn met het door L&R ontwikkelde materiaal GLARE. De kans bestaat dat Airbus dit materiaal voor het A3XX-project gaat gebruiken.”

Na de lezing kunnen gasten discussiëren met Thomas in de Senaatszaal. ,,De aula is te groot voor het voeren van een goede discussie”, vertelt Van der Laan. ,,In een kleinere ruimte is het makkelijker om met elkaar te praten. Daarnaast heeft niet iedereen er behoefte aan om met Thomas na te praten. De verhuizing naar de Senaatszaal moet aan de wensen van beide partijen tegemoet komen.”

Van der Laan is tevreden over het programma van de Technologiedag. Hij betreurt het daarom dat de aanmeldingen achterblijven. ,,Vorig jaar waren het er in deze periode 1100 en nu nog maar 850. Er hebben zich vooral minder studenten en medewerkers opgegeven. Mochten ze zich bedenken en alsnog willen komen, dan kan dat. Ook al hebben ze zich niet aangemeld.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.