Education

Studenten bloeien op in volle collegezaal

Massale colleges hoeven niet slecht te zijn voor het onderwijs, zolang docenten hun studenten bij de les houden met korte opdrachten, gerichte vragen en wekelijkse toetsen.

Dat blijkt uit een experiment aan de University of Washington, dat wordt beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Science.

Biologiestudenten die vanwege bezuinigingen college volgden met 700 in plaats van 345 studenten, bleken ondanks de massaliteit beter te presteren. Dat hadden ze volgens de onderzoekers te danken aan de actievere lesmethode.

Alle studenten haalden betere cijfers, maar vooral degenen met laagopgeleide ouders. Die liepen bijna de helft van hun achterstand op ‘reguliere’ studenten in. Ze zouden in het voortgezet onderwijs minder goed hebben geleerd om verworven kennis toe te passen en profiteerden daardoor meer van de discussies tijdens de collegereeks.

Deze studenten liepen hun achterstand niet helemaal in, schrijven de onderzoekers, maar de door hen gepropageerde methode is wel veel goedkoper dan de gebruikelijke kostbare ondersteuningsprogramma’s voor deze studenten.

Het bestuur verwacht in Delft 2400 tot 2500 deelnemers aan de Owee. Vorig jaar deden in totaal 2300 eerstejaars mee. Volgens een bestuurslid lopen de aanmeldingen voor de ontvangstweek nu wat harder, maar zal er voor iedere belangstellende plek blijven. Ook als ze zich pas op 16 augustus melden, dus op de dag dat de introductieweek begint.
De waarschuwingen van de GGD voor het bofvirus lijken voor de aankomend studenten geen enkele rol te spelen. Het Owee-bestuur krijgt in ieder geval geen verontruste telefoontjes van studenten of ouders.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.