Education

Steunpunten voorlopig ook ‘s avonds te bellen

Studenten met vragen over hun studiebeurs, hun ov-kaart of hun inloting kunnen tot half september ook ‘s avonds bellen met de Informatie Beheer Groep.

Bij de steunpunten wordt vier dagen per week tot acht uur in de avond overgewerkt. De IB-Groep wil zo de bereikbaarheidsproblemen van de laatste weken oplossen.

In augustus werd de IB-Groep verrast door een recordaantal telefoontjes. Binnen een week steeg dat aantal van veertigduizend naar een kwart miljoen; nog nooit eerder hebben zoveel mensen naar ‘Groningen’ gebeld. Daarbij is overigens óók elke indrukking van de herhaaltoets meegeteld. Dat verklaart mede de exponentiële toename van telefoontjes en het feit dat maar vijftien procent ervan tot verbinding leidde.

De grote drukte had volgens de IB-Groep meerdere oorzaken. Het aantal bellers stijgt al jaren sterk. In de zomer is er bovendien altijd een piek. Maar dit jaar was die piek extra hoog, omdat er zowel in het hoger als het voortgezet onderwijs veel regelingen veranderden. Bovendien verlangen steeds meer opleidingen van studenten een ‘vrijwillige bijdrage’, en dat leidt in Groningen tot verzoeken voor snelle tegemoetkoming in de studiekosten. Zo ontstond er deze zomer een golf vragen waar niemand op had gerekend.

Terwijl minister Ritzen vorige week nog zei dat er geen maatregelen nodig waren, ziet de IB-Groep toch genoeg reden om nu ‘met man en macht’ de achterstand in telefoontjes weg te werken. Over twee weken hoopt men dan ,,de hele zaak schoongeblazen te hebben”.

Omdat men in Groningen tegenwoordig zwaar tilt aan de klantvriendelijkheid, bestaat er overigens een reeks plannen om de bereikbaarheid te verbeteren. Een van de ideeën is, om mensen op drukke tijden hun telefoon- en stufi-nummer te laten melden, zodat ze later teruggebeld kunnen worden. Bovendien kun je met simpele vragen nu al midden in de nacht bellen naar een voice-responsecomputer van de IB-Groep. Ook denkt men dat de chipkaart voor studenten op den duur het nodige belwerk overbodig zal maken.

Hoofddirecteur C. van Eykelenburg van de IB-Groep zegt zelfs met de gedachte te spelen om in de toekomst bij nalatigheid van de IB-Groep (zoals langdurige onbereikbaarheid) mensen schadeloos te gaan stellen. Die ‘kostenpost’ zou voor de Groningse organisatie zelf een extra prikkel zijn om de bereikbaarheid te vergroten.(HOP/F.S.)

Frank Steenkamp

Studenten met vragen over hun studiebeurs, hun ov-kaart of hun inloting kunnen tot half september ook ‘s avonds bellen met de Informatie Beheer Groep. Bij de steunpunten wordt vier dagen per week tot acht uur in de avond overgewerkt. De IB-Groep wil zo de bereikbaarheidsproblemen van de laatste weken oplossen.

In augustus werd de IB-Groep verrast door een recordaantal telefoontjes. Binnen een week steeg dat aantal van veertigduizend naar een kwart miljoen; nog nooit eerder hebben zoveel mensen naar ‘Groningen’ gebeld. Daarbij is overigens óók elke indrukking van de herhaaltoets meegeteld. Dat verklaart mede de exponentiële toename van telefoontjes en het feit dat maar vijftien procent ervan tot verbinding leidde.

De grote drukte had volgens de IB-Groep meerdere oorzaken. Het aantal bellers stijgt al jaren sterk. In de zomer is er bovendien altijd een piek. Maar dit jaar was die piek extra hoog, omdat er zowel in het hoger als het voortgezet onderwijs veel regelingen veranderden. Bovendien verlangen steeds meer opleidingen van studenten een ‘vrijwillige bijdrage’, en dat leidt in Groningen tot verzoeken voor snelle tegemoetkoming in de studiekosten. Zo ontstond er deze zomer een golf vragen waar niemand op had gerekend.

Terwijl minister Ritzen vorige week nog zei dat er geen maatregelen nodig waren, ziet de IB-Groep toch genoeg reden om nu ‘met man en macht’ de achterstand in telefoontjes weg te werken. Over twee weken hoopt men dan ,,de hele zaak schoongeblazen te hebben”.

Omdat men in Groningen tegenwoordig zwaar tilt aan de klantvriendelijkheid, bestaat er overigens een reeks plannen om de bereikbaarheid te verbeteren. Een van de ideeën is, om mensen op drukke tijden hun telefoon- en stufi-nummer te laten melden, zodat ze later teruggebeld kunnen worden. Bovendien kun je met simpele vragen nu al midden in de nacht bellen naar een voice-responsecomputer van de IB-Groep. Ook denkt men dat de chipkaart voor studenten op den duur het nodige belwerk overbodig zal maken.

Hoofddirecteur C. van Eykelenburg van de IB-Groep zegt zelfs met de gedachte te spelen om in de toekomst bij nalatigheid van de IB-Groep (zoals langdurige onbereikbaarheid) mensen schadeloos te gaan stellen. Die ‘kostenpost’ zou voor de Groningse organisatie zelf een extra prikkel zijn om de bereikbaarheid te vergroten.(HOP/F.S.)

Frank Steenkamp

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.