Education

Stealth

Vliegtuigen, Golfoorlog, James Bond: dertig studenten elektrotechniek zijn op een lezing over stealth en de marine afgekomen. Met broodmaaltijd vooraf.

br />

Drie sprekers maken duidelijk waar het om gaat: schepen zijn verschrikkelijk kwetsbaar voor bijvoorbeeld een raketinslag. Tijdens de Falkland-oorlog bleek namelijk dat één enkele Argentijnse raket in staat was om een Brits fregat volledig uit te schakelen. En ook de Golfoorlog was voor de marine aanleiding om anders tegen schepen en hun defensieve vermogens aan te kijken.

,,Een vijfduizend-tons fregat met een single missile-hit uitschakelen mag niet gebeuren. Het gaat tenslotte om de operationele restwaarde van het schip na de aanval.” Gelukkig zegt marineman Keuning vooraf al dat het ‘geen avond voor taalpuristen wordt’. Of voor pacifisten, want een dia van een raketinslag op een marineschip wordt in de zaal met veel enthousiasme begroet. ,,Oké jongens, dit was een test van een redelijke raket.”

De tweede spreker heeft de marine ingewisseld voor onderzoeksinstituut TNO. Ir. H.J.M Heemskerk legt uit dat met de vormgeving van het schip de zichtbaarheid voor radar enorm verminderd kan worden. Net als bij vliegtuigen. Hiervoor moeten holtes en hoeken van 90 graden vermeden worden.

De Koninklijke Marine is bezig om een nieuwe klasse fregatten op die manier te ontwerpen. ,,Onzichtbare schepen zijn onmogelijk, maar we zijn wel aardig op weg.” Alle uitstekende onderdelen moeten weggewerkt worden, de flanken worden zo vlak mogelijk en het schip krijgt zelfs weer een echte verschansing.

Maar eigenlijk zijn deze aspecten interessanter voor een student maritieme techniek dan voor een groep elektrotechnici. Daarom zal de lezingencommissie ir. M.P.H. Ekkelkamp tot het laatst hebben bewaard: deze oud-marineofficier werkt nu bij Hollandse Signaal en legt met een aanstekelijk enthousiasme zijn radarapparatuur uit. Radarapparatuur die steeds belangrijker wordt. Want: ,,Wij mogen misschien niet gezien worden, we willen de vijand wel kunnen zien.”

Gelukkig heeft zijn bedrijf daar een oplossing voor. Een nieuwe radar die extreem krachtig is en in staat is om een hele reeks aan dreigingen tegelijk in de gaten te houden. En ook nog raketten naar de vijand toe kan leiden. Of het befaamde goalkeeper-kanon op een inkomende raket richt. ,,We kunnen vanuit Hengelo met dit systeem de vliegtuigen bij Charles de Gaulle zien opstijgen. Als ze boven de horizon uitkomen dan pakken we ze.”

Een goed idee. Maar misschien kan de ETV de volgende keer VN-diplomaat Kofi Anan uitnodigen om uit te leggen hoe oorlogsschade op een andere manier voorkomen kan worden. Hebben we gelijk geen stealth meer nodig.

,

Vliegtuigen, Golfoorlog, James Bond: dertig studenten elektrotechniek zijn op een lezing over stealth en de marine afgekomen. Met broodmaaltijd vooraf.

Drie sprekers maken duidelijk waar het om gaat: schepen zijn verschrikkelijk kwetsbaar voor bijvoorbeeld een raketinslag. Tijdens de Falkland-oorlog bleek namelijk dat één enkele Argentijnse raket in staat was om een Brits fregat volledig uit te schakelen. En ook de Golfoorlog was voor de marine aanleiding om anders tegen schepen en hun defensieve vermogens aan te kijken.

,,Een vijfduizend-tons fregat met een single missile-hit uitschakelen mag niet gebeuren. Het gaat tenslotte om de operationele restwaarde van het schip na de aanval.” Gelukkig zegt marineman Keuning vooraf al dat het ‘geen avond voor taalpuristen wordt’. Of voor pacifisten, want een dia van een raketinslag op een marineschip wordt in de zaal met veel enthousiasme begroet. ,,Oké jongens, dit was een test van een redelijke raket.”

De tweede spreker heeft de marine ingewisseld voor onderzoeksinstituut TNO. Ir. H.J.M Heemskerk legt uit dat met de vormgeving van het schip de zichtbaarheid voor radar enorm verminderd kan worden. Net als bij vliegtuigen. Hiervoor moeten holtes en hoeken van 90 graden vermeden worden.

De Koninklijke Marine is bezig om een nieuwe klasse fregatten op die manier te ontwerpen. ,,Onzichtbare schepen zijn onmogelijk, maar we zijn wel aardig op weg.” Alle uitstekende onderdelen moeten weggewerkt worden, de flanken worden zo vlak mogelijk en het schip krijgt zelfs weer een echte verschansing.

Maar eigenlijk zijn deze aspecten interessanter voor een student maritieme techniek dan voor een groep elektrotechnici. Daarom zal de lezingencommissie ir. M.P.H. Ekkelkamp tot het laatst hebben bewaard: deze oud-marineofficier werkt nu bij Hollandse Signaal en legt met een aanstekelijk enthousiasme zijn radarapparatuur uit. Radarapparatuur die steeds belangrijker wordt. Want: ,,Wij mogen misschien niet gezien worden, we willen de vijand wel kunnen zien.”

Gelukkig heeft zijn bedrijf daar een oplossing voor. Een nieuwe radar die extreem krachtig is en in staat is om een hele reeks aan dreigingen tegelijk in de gaten te houden. En ook nog raketten naar de vijand toe kan leiden. Of het befaamde goalkeeper-kanon op een inkomende raket richt. ,,We kunnen vanuit Hengelo met dit systeem de vliegtuigen bij Charles de Gaulle zien opstijgen. Als ze boven de horizon uitkomen dan pakken we ze.”

Een goed idee. Maar misschien kan de ETV de volgende keer VN-diplomaat Kofi Anan uitnodigen om uit te leggen hoe oorlogsschade op een andere manier voorkomen kan worden. Hebben we gelijk geen stealth meer nodig.

Vliegtuigen, Golfoorlog, James Bond: dertig studenten elektrotechniek zijn op een lezing over stealth en de marine afgekomen. Met broodmaaltijd vooraf.

Drie sprekers maken duidelijk waar het om gaat: schepen zijn verschrikkelijk kwetsbaar voor bijvoorbeeld een raketinslag. Tijdens de Falkland-oorlog bleek namelijk dat één enkele Argentijnse raket in staat was om een Brits fregat volledig uit te schakelen. En ook de Golfoorlog was voor de marine aanleiding om anders tegen schepen en hun defensieve vermogens aan te kijken.

,,Een vijfduizend-tons fregat met een single missile-hit uitschakelen mag niet gebeuren. Het gaat tenslotte om de operationele restwaarde van het schip na de aanval.” Gelukkig zegt marineman Keuning vooraf al dat het ‘geen avond voor taalpuristen wordt’. Of voor pacifisten, want een dia van een raketinslag op een marineschip wordt in de zaal met veel enthousiasme begroet. ,,Oké jongens, dit was een test van een redelijke raket.”

De tweede spreker heeft de marine ingewisseld voor onderzoeksinstituut TNO. Ir. H.J.M Heemskerk legt uit dat met de vormgeving van het schip de zichtbaarheid voor radar enorm verminderd kan worden. Net als bij vliegtuigen. Hiervoor moeten holtes en hoeken van 90 graden vermeden worden.

De Koninklijke Marine is bezig om een nieuwe klasse fregatten op die manier te ontwerpen. ,,Onzichtbare schepen zijn onmogelijk, maar we zijn wel aardig op weg.” Alle uitstekende onderdelen moeten weggewerkt worden, de flanken worden zo vlak mogelijk en het schip krijgt zelfs weer een echte verschansing.

Maar eigenlijk zijn deze aspecten interessanter voor een student maritieme techniek dan voor een groep elektrotechnici. Daarom zal de lezingencommissie ir. M.P.H. Ekkelkamp tot het laatst hebben bewaard: deze oud-marineofficier werkt nu bij Hollandse Signaal en legt met een aanstekelijk enthousiasme zijn radarapparatuur uit. Radarapparatuur die steeds belangrijker wordt. Want: ,,Wij mogen misschien niet gezien worden, we willen de vijand wel kunnen zien.”

Gelukkig heeft zijn bedrijf daar een oplossing voor. Een nieuwe radar die extreem krachtig is en in staat is om een hele reeks aan dreigingen tegelijk in de gaten te houden. En ook nog raketten naar de vijand toe kan leiden. Of het befaamde goalkeeper-kanon op een inkomende raket richt. ,,We kunnen vanuit Hengelo met dit systeem de vliegtuigen bij Charles de Gaulle zien opstijgen. Als ze boven de horizon uitkomen dan pakken we ze.”

Een goed idee. Maar misschien kan de ETV de volgende keer VN-diplomaat Kofi Anan uitnodigen om uit te leggen hoe oorlogsschade op een andere manier voorkomen kan worden. Hebben we gelijk geen stealth meer nodig.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.