Pech achtervolgt het Solar Boat Team. Vorige week liep de boot schade op bij een test en vannacht vatten de accu’s vlam. Toch houdt het team de moed erin: “Met teamwork komen we er wel uit.”
‘Heel heftig’, zo noemt exposure manager Paul Schellekens van het TU Delft Solar Boat Team de brand vannacht in de Dreamhall. “Er was rook ontstaan in de fire containment container waarin wij onze accu’s opslaan. De brandweer was snel ter plekke om de container te blussen en we zijn heel blij dat er geen schade is aan de boot. Iedereen is ongedeerd.”
Na wat extra onderzoek vandaag blijkt dat een van de accu’s in de container, een oudere uit 2012, te heet is geworden. Daardoor is in de container brand ontstaan. “Die is beperkt gebleven tot de container”, zegt Schellekens later. “Het blussysteem in de container heeft goed gewerkt. Onze energy box, zo noemen wij de accu voor de boot, zat redelijk ver van die oude accu in diezelfde container. Toch is er wel degelijk schade ontstaan. Onderdelen zoals cellen zijn beschadigd. Het leek heftiger dan het was.”
Of er sprake was van kortsluiting is volgens Schellekens onduidelijk. “De accu uit 2012 is kapot, daar valt niets meer uit te halen. Lithium-ion cellen zijn licht ontvlambaar, dat is bekend. Daarom moet je ze in zo’n container opslaan. Ik ben blij dat we die veiligheidsmaatregelen hadden getroffen. De oorzaak is niet meer te vinden.”
De accu uit 2012 is kapot, die voor de boot heeft schade opgelopen. (Foto: Paul Schellekens)
Het team moet keihard aan de slag om een nieuwe accu te maken, want aanstaande vrijdag volgt in Purmerend de tweede wedstrijd voor de Solar Sport One Competitie. Dat is het ‘WK voor solarboten’, bestaande uit vier wedstrijden in Nederland en een laatste in Monaco op 13 en 14 juli. Probleem is dat de reserveaccu van het team in dezelfde, uitgebrande container zat. Er is al contact opgenomen met leveranciers. “Met teamwork komen we er wel uit”, zegt Schellekens nuchter.
Schade bij test
Op maandag 11 juni liep de boot in natuurgebied De Vlietlanden schade op tijdens een test voor het nieuwe stuursysteem dat dit keer zowel op de voor- als de achterzijde van de boot zit. De boot vliegt op draagvleugels die met verticale profielen aan de boot zijn verbonden. De achterste stut kreeg bij vijftig kilometer per uur echter zo veel kracht te verwerken, dat die negentig graden draaide en er een scheur in de romp ontstond.
Het gevolg was dat water de boot inliep en de elektromotor aantastte. “Daarna is de draagvleugel veertig meter diep gezonken”, zegt Schellekens. “Een duikteam heeft er nog naar gezocht, maar die kon op die diepte maar maximaal vier minuten duiken. Ze hebben de vleugel niet kunnen vinden. De schade is vrij hoog, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het nieuwe stuursysteem is innovatief en innovatie moet je testen.”
Sindsdien heeft het team dag en nacht gewerkt voor de race. Een poging om het eigen wereldsnelheidsrecord te verbreken op dinsdag 12 juni werd al eerder uitgesteld naar afgelopen maandag, maar de boot was nog in reparatie. “Gelukkig hebben we door de brand geen extra schade opgelopen. Ik heb vertrouwen in het plan dat we hebben opgesteld. In totaal zijn we met 24 studenten, dus we kunnen wel wat bereiken. Hij zou op tijd klaar moeten kunnen zijn.”
Do you have a question or comment about this article?
c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl
Comments are closed.