Het eerste deel van een vijfdelige TU-promotiefilm is afgelopen maandag in première gegaan.Tijdens de opening van het academisch jaar in de aula werd de film ‘Water en de TU Delft’ voor het eerst in het openbaar vertoond.
In dit eerste deel komen verschillende onderzoeksgebieden met betrekking tot water aan de orde. In een stormvloed aan beelden komen onder andere civiele werken (de Deltawerken), sedimentatie van zand, werken aan rivieren, de kiel van schepen, navigeersystemen via satellieten, en logistiek in de havens aan de orde. Met snel gesneden shots en luide muziek zijn deze onderwerpen tot een dynamisch geheel gesmeed.
Productiecoördinatrice L. Kruif: ,,Deze op het oog tamelijk saaie thema%s zijn door ons productieteam in de vorm van een spannend jongensboek gegoten. Wij wilden de TU van het stoffige imago afhelpen. Techniek is toch meestal nogal droge kost en daarom hebben we gekozen voor een wat vlottere aanpak.%%
De waardering voor deze aanpak viel duidelijk op te merken onder het publiek. De Britse gastspreker Sir Ronald Oxburgh opende zijn toespraak met: ,,De film die u net gezien heeft, kan geen betere introductie zijn van wat ik u nu ga vertellen.”
Bij een voorvertoning voor enkele onderzoekers en hoogleraren kwamen onverwachte reacties los. Zo zei ir. P.G. Sistermans van Civiele Techniek na de voorstelling: ,,Ik wist niet dat mijn onderzoek zo spannend was. Ik ga snel weer terug naar mijn lab.%%
De Engelstalige promotiefilms vormen een vijfluik waarin de elementen Water, Aarde, Lucht, Vuur en de Mens aan bod komen. Ieder deel van ongeveer tien minuten behandelt een onderzoeksthema met een brede maatschappelijke betekenis en geeft een beeld van dat onderzoek aan de TU.
De promo heeft tot doel de TU-naam te ‘branden%, dat wil zeggen: de TU-naam nationaal en internationaal neerzetten door techniek zichtbaar te maken in het dagelijks leven. ,,De weg waar je op rijdt, de brug waar je overheen gaat, de kraan waar je uit drinkt. Achter bijna alles wat je dagelijks gebruikt zit wel een ingenieur van de TU%%, aldus Kruif.
Voor de realisatie van het vijfluik heeft de TU een half miljoen neergeteld. Met dit bedrag kon het productieteam op locatie filmen in landen als Singapore, India en Frans Guinea.
Het is de bedoeling om alle vijf films klaar te hebben op de diesviering in januari 2000. Bijgaand verschijnt er dan een boekje dat de verschillende onderzoeksgebieden verder toelicht. Uiteindelijk zal de TU zichzelf met het vijfluik promoten, onder meer op congressen en beurzen. Hoogleraren kunnen dan een deelfilm vertonen die aansluit bij hun onderzoeksgebied.
Het eerste deel van een vijfdelige TU-promotiefilm is afgelopen maandag in première gegaan.
Tijdens de opening van het academisch jaar in de aula werd de film ‘Water en de TU Delft’ voor het eerst in het openbaar vertoond. In dit eerste deel komen verschillende onderzoeksgebieden met betrekking tot water aan de orde. In een stormvloed aan beelden komen onder andere civiele werken (de Deltawerken), sedimentatie van zand, werken aan rivieren, de kiel van schepen, navigeersystemen via satellieten, en logistiek in de havens aan de orde. Met snel gesneden shots en luide muziek zijn deze onderwerpen tot een dynamisch geheel gesmeed.
Productiecoördinatrice L. Kruif: ,,Deze op het oog tamelijk saaie thema%s zijn door ons productieteam in de vorm van een spannend jongensboek gegoten. Wij wilden de TU van het stoffige imago afhelpen. Techniek is toch meestal nogal droge kost en daarom hebben we gekozen voor een wat vlottere aanpak.%%
De waardering voor deze aanpak viel duidelijk op te merken onder het publiek. De Britse gastspreker Sir Ronald Oxburgh opende zijn toespraak met: ,,De film die u net gezien heeft, kan geen betere introductie zijn van wat ik u nu ga vertellen.”
Bij een voorvertoning voor enkele onderzoekers en hoogleraren kwamen onverwachte reacties los. Zo zei ir. P.G. Sistermans van Civiele Techniek na de voorstelling: ,,Ik wist niet dat mijn onderzoek zo spannend was. Ik ga snel weer terug naar mijn lab.%%
De Engelstalige promotiefilms vormen een vijfluik waarin de elementen Water, Aarde, Lucht, Vuur en de Mens aan bod komen. Ieder deel van ongeveer tien minuten behandelt een onderzoeksthema met een brede maatschappelijke betekenis en geeft een beeld van dat onderzoek aan de TU.
De promo heeft tot doel de TU-naam te ‘branden%, dat wil zeggen: de TU-naam nationaal en internationaal neerzetten door techniek zichtbaar te maken in het dagelijks leven. ,,De weg waar je op rijdt, de brug waar je overheen gaat, de kraan waar je uit drinkt. Achter bijna alles wat je dagelijks gebruikt zit wel een ingenieur van de TU%%, aldus Kruif.
Voor de realisatie van het vijfluik heeft de TU een half miljoen neergeteld. Met dit bedrag kon het productieteam op locatie filmen in landen als Singapore, India en Frans Guinea.
Het is de bedoeling om alle vijf films klaar te hebben op de diesviering in januari 2000. Bijgaand verschijnt er dan een boekje dat de verschillende onderzoeksgebieden verder toelicht. Uiteindelijk zal de TU zichzelf met het vijfluik promoten, onder meer op congressen en beurzen. Hoogleraren kunnen dan een deelfilm vertonen die aansluit bij hun onderzoeksgebied.
Comments are closed.