Sinterklaasliedjes als ‘De zak van Sinterklaas’ en ‘Hij komt, hij komt’ klinken toch ineens raar uit kleuterkeeltjes. Zelf loopt Sint het risico een rechtse hoek te krijgen als hij in alle onschuld zegt: “Dag jongetje, ben jij wel zoet geweest? Kom jij eens even bij Sinterklaas op schoot zitten.”
En dan het geneuzel over het feit dat de pepernoten al in september in de winkel lagen. Ze liggen élk jaar rond die tijd in de schappen, en élk jaar wordt er over gemopperd, maar het viel dit jaar extra op omdat het gewoon nog terrasjesweer was, in plaats van dat de wind door de bomen waaide. Er stond zelfs een groep boze tradi-tionalisten op die zichzelf het Anti Pepernoten Collectief noemden en pleitten voor een ‘een wet tegen het te vroeg in de schappen leggen van pepernoten’. Ongezond is dat sintsnoep ook, zo bleek in Den Haag, waar kennelijk zo veel kinderen wonen met allergieën dat men daar bij de intocht van Sint de menigte met glutenvrije pepernoten bekogelde. Ook waren er voedselpuristen die er voor pleitten om het strooigoed te vervangen door stukjes kokos, amandelen, gedroogd fruit of gojibessen. Alsof kinderen kanariepieten zijn.
Over Pieten gesproken: elk jaar willen we vuurwerk met Oud en Nieuw verbieden en Zwarte Piet afschaffen. Alleen was het dit jaar wel heel heftig, met dank aan mevrouw Verene Shepard. Meer dan twee miljoen likes voor de Pietitie, en ineens was zwarte piet het boegbeeld van Vinexwijk en ultrarechts tegelijk. Twitter stond bol van getrol en op Facebook wensten voor- en tegenstanders elkaar de meest creatieve ziekten toe. De gemeente Groningen besloot daarop Sinterklaas bij de intocht een team gewapende beveiligingspieten met kogelwerende vesten onder hun pietenpak mee te geven (een eerder aanbod van de Hells Angels om de sint te komen begeleiden was beleefd afgeslagen). De oude bisschop reageerde nuchter op al deze commotie, maar sloot niet uit dat er als compromis de komende jaren vaker bont gekleurde pieten meekomen uit Spanje. “Gekleurde pieten zien er heel vrolijk uit”, zei de goedheiligman. In de tv campagne van Wecycle heeft men daar alvast een voorschotje op genomen met een soort kruising tussen de hulk en Zwarte Piet. Getver, wat een engerd. Daar droom je nou van als je te veel pepernoten hebt gegeten.
Eigenlijk is de enige die in dit verhaal nog een beetje overeind blijft: Amerigo, het paard van sinterklaas. Totdat Marianne Thieme daar een project van maakt natuurlijk. En gelijk heeft ze. Want paarden horen natuurlijk niet op een stoomboot of het dak. Paarden horen in de gehaktballetjes van Ikea.
Comments are closed.