Education

Serieus spel

Plots slaat het weer om. Net scheen de zon nog, nu regent het pijpenstelen. Door de hevige regen stroomt vuil water, vol chemicaliën, uit de goot. De toezichthouder kijkt er wanhopig naar.

Hij heeft de verstopte afvoer niet laten repareren. Nu ziet hij de gruwelijke gevolgen van zijn onoplettendheid. Medewerkers die met het vuile water in aanraking komen, moeten direct onder de chemische douche. En laat die nou net kapot zijn. Ook die is de toezichthouder vergeten te repareren. Voor zijn ogen schreeuwen zijn collega’s om hulp.

Dit is een van de scenario’s van het computerspel Shell supervisor dat aan de TU Delft is ontwikkeld. “Oliemaatschappij Shell wilde weten wat er technisch mogelijk is bij serious games” zegt ir. Daan Groen van de sectie policy, organisation, law & gaming  van de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM). “Met supervisor, een serious game van vijftien minuten waarbij de toezichthouder centraal staat, laten we dat zien.” Shell sluit daarbij aan bij andere bedrijven die ook veel zien in serious games als trainingsmiddel. De TU Delft bouwde de laatste jaren een reputatie op met serious games. Zo wordt ook dijkpatrouille, voor dijkwachters, bij TBM ontwikkeld.
Shell supervisor speelt zich af op een site waar naar olie wordt geboord. Het is al gespeeld door toezichthouders. Zij moeten mankementen, zoals kapotte chemische douche en een gat in een hek opsporen. “Ze halen niet alles direct er uit. De eerste keer kijken ze vooral veel rond. Je kunt merken dat ze op bepaalde dingen getraind zijn. Een gat in het hek zien ze vaak niet, maar iemand die geen helm draagt wijzen ze snel terecht”, zegt universitair docent ir. Ronald Poelman van de sectie systeem-engineering van TBM.
Shell supervisor is bedoeld als aftrap van een nieuw, nog te ontwikkelen computerspel voor de oliemaatschappij, waarvoor binnenkort een pilot wordt gemaakt. “De bedoeling van Shell supervisor is om te laten zien hoe een serious game werkt. We tonen ook hoe scores online bij worden houden en hoe medewerkers van hier tot aan Australië scores uitwisselen”, zegt Poelman. Poelman en Groen gaan zich met de pilot bezighouden.
De details van Shell supervisor zijn overweldigend. Groen: “We maken gebruik van de technologie van Unreal Tournament 3 voor Playstation3. Daar hebben we alles uitgehaald. De modellen, regels, wapens, karakters en auto’s gooiden we weg. De enorme hoeveelheid complexe codes die dan nog overblijven gebruikten we als basis voor ons spel.” Groen wijst op de bomen. “Zie je hoe de bladeren in de wind waaien?” Hij klikt vervolgens op de goot met water, waarin het water kabbelt. “Dat realisme is belangrijk voor de spelers. Het zorgt ervoor dat toezichthouders helemaal ondergedompeld worden in het spel. Dat is cruciaal omdat een serious game mensen traint alsof het echt gebeurt.”

De TU gaat samen met het Nikhef (Nationaal instituut voor subatomaire fysica) en enkele bedrijven werken aan nieuwe CMOS-chips. Het consortium wil hoge-resolutie-röntgendetectoren op basis van CMOS-chips verbeteren. Die detectoren kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden in de auto-industrie en in medische röntgenapparatuur. Daarvoor krijgt de groep twee miljoen euro subsidie van het ministerie van economische zaken. Het Nikhef werkt al jaren aan dergelijke chips.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.