Education

Scholieren begrijpen TU-posters niet

De postercampagne ‘Verbeter je techniek’ die de TU Delft ter promotie van de afgelopen voorlichtingsdagen heeft gehouden, is niet bij alle scholieren even goed aangeslagen.

Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek van Bureau Brandsters in opdracht van de directie marketing en communicatie. Centrale vraag was hoe de scholieren de afgelopen voorlichtingsdagen hebben ervaren. Brandsters sprak 43 scholieren (28 jongens en 15 meisjes van rond de 17 jaar) die op de Delftse voorlichtingsdagen zijn geweest.

De ondervraagden vonden de posters over het algemeen grappig, maar irrelevant. De poster waarop een dj achter een draaitafel stond, begrepen ze niet. Ook van de poster waarop een jongen op een skateboard te zien is, was de scholieren niet duidelijk wat de link was met techniek. “Waar slaat het op?”, zou één van de scholieren volgens Brandsters gevraagd hebben.

De poster waarop een jongen probeert de bh-sluiting van een meisje open te maken, vonden de ondervraagden ‘een beetje flauw’. Brandsters concludeert daaruit dat de TU niet moet proberen hipper te zijn dan de scholieren zelf.

De poster met de bh-sluiting stuitte al eerder op kritische kanttekeningen. TBM-docente Adrienne van den Bogaard startte onlangs een discussie over de onderwijskwaliteit aan de TU, waarbij deze poster als directe aanleiding fungeerde. Vorige week zei ze nog in een interview dat ze het ‘pervers’ vindt onderwijs te verkopen met blote vrouwen.

In reactie zegt Michel Kok van de directie Marketing en Communicatie dat het concept ‘Verbeter je techniek’ blijft bestaan. “Het zou wel erg paniekvoetbal zijn als we dit nu meteen overboord gooien.” Volgens hem moet een dergelijk concept zich ontwikkelen en groeien. “Daarom doen we ook onderzoek onder scholieren. Waar we wél naar moeten kijken, zo blijkt uit het onderzoek, is naar de beeldkeuze, bijvoorbeeld het technisch gehalte ervan. Maar we houden ook zeker ruimte om soms iets met een knipoog te doen.”

Volgens Brandsters hebben de ondervraagde scholieren aan de afgelopen voorlichtingsdagen over het algemeen een positief gevoel overgehouden. Ze vonden het ‘chaotisch, maar gezellig’, zo blijkt, met veel te veel voorlichtingsmateriaal.

Brandsters raadt de TU voor de toekomst een andere manier van programmeren aan, die is afgekeken van festivals als Lowlands of Pinkpop: een ‘zap-festival’ zoals het marketingbureau het noemt. Daarbij kunnen actieve bezoekers zelf hun dag samenstellen aan de hand van een overzichtelijk programma, met strakke tijden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld van vijf opleidingen achter elkaar de workshops volgen en introductiepraatjes en rondleidingen overslaan.

Voor passieve bezoekers – het merendeel van de scholieren, aldus Brandsters – blijft tegelijkertijd de mogelijk bij één of twee opleidingen te gaan kijken en daar het hele programma mee te vullen.

Pagina 4: ‘Briljante poster’

Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek van Bureau Brandsters in opdracht van de directie marketing en communicatie. Centrale vraag was hoe de scholieren de afgelopen voorlichtingsdagen hebben ervaren. Brandsters sprak 43 scholieren (28 jongens en 15 meisjes van rond de 17 jaar) die op de Delftse voorlichtingsdagen zijn geweest.

De ondervraagden vonden de posters over het algemeen grappig, maar irrelevant. De poster waarop een dj achter een draaitafel stond, begrepen ze niet. Ook van de poster waarop een jongen op een skateboard te zien is, was de scholieren niet duidelijk wat de link was met techniek. “Waar slaat het op?”, zou één van de scholieren volgens Brandsters gevraagd hebben.

De poster waarop een jongen probeert de bh-sluiting van een meisje open te maken, vonden de ondervraagden ‘een beetje flauw’. Brandsters concludeert daaruit dat de TU niet moet proberen hipper te zijn dan de scholieren zelf.

De poster met de bh-sluiting stuitte al eerder op kritische kanttekeningen. TBM-docente Adrienne van den Bogaard startte onlangs een discussie over de onderwijskwaliteit aan de TU, waarbij deze poster als directe aanleiding fungeerde. Vorige week zei ze nog in een interview dat ze het ‘pervers’ vindt onderwijs te verkopen met blote vrouwen.

In reactie zegt Michel Kok van de directie Marketing en Communicatie dat het concept ‘Verbeter je techniek’ blijft bestaan. “Het zou wel erg paniekvoetbal zijn als we dit nu meteen overboord gooien.” Volgens hem moet een dergelijk concept zich ontwikkelen en groeien. “Daarom doen we ook onderzoek onder scholieren. Waar we wél naar moeten kijken, zo blijkt uit het onderzoek, is naar de beeldkeuze, bijvoorbeeld het technisch gehalte ervan. Maar we houden ook zeker ruimte om soms iets met een knipoog te doen.”

Volgens Brandsters hebben de ondervraagde scholieren aan de afgelopen voorlichtingsdagen over het algemeen een positief gevoel overgehouden. Ze vonden het ‘chaotisch, maar gezellig’, zo blijkt, met veel te veel voorlichtingsmateriaal.

Brandsters raadt de TU voor de toekomst een andere manier van programmeren aan, die is afgekeken van festivals als Lowlands of Pinkpop: een ‘zap-festival’ zoals het marketingbureau het noemt. Daarbij kunnen actieve bezoekers zelf hun dag samenstellen aan de hand van een overzichtelijk programma, met strakke tijden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld van vijf opleidingen achter elkaar de workshops volgen en introductiepraatjes en rondleidingen overslaan.

Voor passieve bezoekers – het merendeel van de scholieren, aldus Brandsters – blijft tegelijkertijd de mogelijk bij één of twee opleidingen te gaan kijken en daar het hele programma mee te vullen.

Pagina 4: ‘Briljante poster’

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.