Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Science

Schilderijen die je mag voelen

Vrijdag 4 oktober promoveert Willemijn Elkhuizen en alleen die dag hangen er vier bijzondere 3D-reproducties van meesterwerken van o.a. Rembrandt in de foyer van de Aula.

Een schilderij is zoveel meer dan een poster. Reliëf, glans en transparantie dragen in grote mate bij aan de beleving van een schilderij. Rembrandt, Vermeer en anderen maakten bewust gebruik van variaties in kleur, hoogte en transparantie om de levensechtheid te vergroten.

Willemijn bij een 3D-reproductie op popfestival Lowlands. (Foto: New Scientist NL)

Vier bijzondere reproducties in de foyer van de Aula (vrijdag 4 oktober van 11.30 – 18.00 uur) tonen de verbluffende kwaliteit van de huidige 3D-scan en printtechniek. Er zijn 3D-prints te zien van schilderijen van onder meer Rembrandt (Saul en David) en Vermeer (Meisje met de parel). Willemijn Elkhuizen (Industrieel Ontwerpen) promoveert die dag op de 3D-reproductietechnologie met haar proefschrift This is not a painting.

“De 3D-scan van kleur en hoogte werd in 2013 door Tim Zaman ontwikkeld”, vertelt Elkhuizen door de telefoon. “Daarmee werd het mogelijk om een schilderij in 3D te printen. Ik heb daar nu glansvariatie aan toegevoegd.”

3D-reproducties zien er griezelig echt uit. (Foto: TU Delft)

Met de toevoeging van glans komt het uiterlijk van de reproductie nu nog dichter bij het origineel. De vraag wordt dan: wat heb je eraan? Elkhuizen ziet mogelijkheden in het naar buiten brengen van kunstwerken. Een 3D-reproductie is makkelijker uit te lenen voor bijvoorbeeld een overzichtstentoonstelling elders.

Een andere rol is de vastlegging van cultureel erfgoed. Met de verhoging van de resolutie naar 7 micrometer zijn minuscule veranderingen in het schilderij exact te lokaliseren, verwachten de onderzoekers. Dan wordt zichtbaar of en waar de verf scheurt of opkrult.


In het kader van documentatie en conservering zal Elkhuizen volgend jaar de Nachtwacht 3D-scannen. Om het schilderij van 3,8 bij 4,5 meter te scannen, wil ze de komende periode de scansnelheid verhogen.

Cover proefschrift.


 

Science editor Jos Wassink

Do you have a question or comment about this article?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.