Binnen vijf jaar wil de gemeente Schiedam een openbaarvervoersnetwerk klaar hebben dat naadloos aansluit op het beoogde superbussysteem van professor Wubbo Ockels.
Schiedam is druk in de weer om vrijbaan te regelen voor de superbus. Hiertoe ontwikkelt ze een nieuw, efficiënter vervoersysteem, waarbij ook ‘snelbussen’ worden ingezet.
Voor speciale superbusbanen die op termijn in Nederland aangelegd moeten worden, is rond veel steden in Nederland weinig plaats. Met het ‘Deltaplan voor Duurzame bereikbaarheid’ wil Schiedam dit probleem omzeilen.
De crux van het plan is dat er minder automobilisten op de weg moeten rijden, zodat de superbus – weliswaar niet met topsnelheid van 250 kilometer per uur, maar toch met maar liefst 160 kilometer per uur – op vrijgemaakte rijstroken de stad kan benaderen.
Lex Boersma, hoofd van de afdeling vervoer van Schiedam, presenteerde het plan onlangs tijdens een discussiebijeenkomst over de superbus in Ockels’ nieuwe hangar aan de Rotterdamseweg.
Passagiers die in de toekomst met de superbus zouden reizen, kunnen in de buurt van Schiedam overstappen op speciale ‘snelbussen’ die stoppen bij bedrijfsterreinen langs de snelweg. Dit is volgens Schiedam noodzakelijk, omdat de meeste van deze bedrijven nu slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Om mensen uit de auto te krijgen en ruimte voor dit systeem te maken, wil Boersma met de bedrijven afspreken dat zij werknemers die met de auto komen driemaal minder kilometervergoeding geven. In ruil daarvoor krijgen de werknemers gratis openbaar vervoer. Daarnaast moet het beoogde spitstarief van de overheid forensen verleiden tot het ov.
Binnen enkele jaren kan het snelbussysteem volgens Boersma van start. De bussen moeten gemiddeld 75 kilometer per uur rijden. Dat is volgens de ambtenaar tweemaal zo snel als huidige stadsbussen. De vloer van de bus is verhoogd en gelijkvloers, waardoor er meer mensen inpassen. Langs de snelweg moeten bijbehorende hoge perrons verrijzen. Boersma: “Mensen moeten van tevoren hun kaartje afstempelen op het perron. Hierdoor ontstaat er geen wachtende rij mensen voor de bus.”
“In feite creëren we een basisnetwerk voor de superbus”, vervolgt hij. “De superbus zou daarbij vergeleken kunnen worden met de intercity en de snelbus met de sneltrein.”
Projectmanager van de superbus ir. Joris Melkert noemt het een ‘ambitieus plan’. “We moeten ons er nog verder in verdiepen. Maar een vrije verkeersdoorstroom voor de superbus zou voor ons prettig zijn.”
Het superbusteam heeft een studie laten doen naar de inpassing van het superbustracé langs het Zuiderzeetraject. Ten noorden van Almere en rond Utrecht zou volgens Melkert wel al veel ruimte zijn voor speciale rijstroken.
Schiedam is druk in de weer om vrijbaan te regelen voor de superbus. Hiertoe ontwikkelt ze een nieuw, efficiënter vervoersysteem, waarbij ook ‘snelbussen’ worden ingezet.
Voor speciale superbusbanen die op termijn in Nederland aangelegd moeten worden, is rond veel steden in Nederland weinig plaats. Met het ‘Deltaplan voor Duurzame bereikbaarheid’ wil Schiedam dit probleem omzeilen.
De crux van het plan is dat er minder automobilisten op de weg moeten rijden, zodat de superbus – weliswaar niet met topsnelheid van 250 kilometer per uur, maar toch met maar liefst 160 kilometer per uur – op vrijgemaakte rijstroken de stad kan benaderen.
Lex Boersma, hoofd van de afdeling vervoer van Schiedam, presenteerde het plan onlangs tijdens een discussiebijeenkomst over de superbus in Ockels’ nieuwe hangar aan de Rotterdamseweg.
Passagiers die in de toekomst met de superbus zouden reizen, kunnen in de buurt van Schiedam overstappen op speciale ‘snelbussen’ die stoppen bij bedrijfsterreinen langs de snelweg. Dit is volgens Schiedam noodzakelijk, omdat de meeste van deze bedrijven nu slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.
Om mensen uit de auto te krijgen en ruimte voor dit systeem te maken, wil Boersma met de bedrijven afspreken dat zij werknemers die met de auto komen driemaal minder kilometervergoeding geven. In ruil daarvoor krijgen de werknemers gratis openbaar vervoer. Daarnaast moet het beoogde spitstarief van de overheid forensen verleiden tot het ov.
Binnen enkele jaren kan het snelbussysteem volgens Boersma van start. De bussen moeten gemiddeld 75 kilometer per uur rijden. Dat is volgens de ambtenaar tweemaal zo snel als huidige stadsbussen. De vloer van de bus is verhoogd en gelijkvloers, waardoor er meer mensen inpassen. Langs de snelweg moeten bijbehorende hoge perrons verrijzen. Boersma: “Mensen moeten van tevoren hun kaartje afstempelen op het perron. Hierdoor ontstaat er geen wachtende rij mensen voor de bus.”
“In feite creëren we een basisnetwerk voor de superbus”, vervolgt hij. “De superbus zou daarbij vergeleken kunnen worden met de intercity en de snelbus met de sneltrein.”
Projectmanager van de superbus ir. Joris Melkert noemt het een ‘ambitieus plan’. “We moeten ons er nog verder in verdiepen. Maar een vrije verkeersdoorstroom voor de superbus zou voor ons prettig zijn.”
Het superbusteam heeft een studie laten doen naar de inpassing van het superbustracé langs het Zuiderzeetraject. Ten noorden van Almere en rond Utrecht zou volgens Melkert wel al veel ruimte zijn voor speciale rijstroken.
Comments are closed.