De studententeams van de TU hebben deze zomer hevig gestreden om de beste plaats in hun klasse. De Delftse zonneboot won de Frisian Nuon Solar Challenge. Wasub II botste tegen de rand van het bassin en Nuna 4 maakt zich op voor een nieuw seizoen, in een nieuwe klasse.
De zonneboot van het Delftse studententeam moest wel winnen, nadat de grootste concurrent uit Leeuwarden was uitgeschakeld door een ontplofte accu. Op de laatste vaardag had de boot met zonnepanelen van zonnewagen Nuna, vijf uur voorsprong op de twee na snelste boot. “Blijkbaar hadden wij de beste voorbereidingen getroffen”, zegt student maritieme techniek Nils Beers. Toch ging het nog bijna mis tijdens de laatste dag van de Friese elfstedentocht zonder schaatsen. “We vielen een stuk of twintig keer uit. Het was nog heel spannend of we de eindstreep úberhaupt zouden halen. Tien minuten voor het einde zaten we flink te stressen. De zonnepanelen bleken te veel energie te hebben, waardoor we niet meer vooruit kwamen. Toen we dat verholpen hadden, gingen we als een speer over de finish.”
Het team van de Wasub II had minder succes. De Human Powered Submarine Contest in Escondido, Californië verliep minder glorieus dan gedacht. Na de klinkende overwinning van vorig jaar, verwachtte het team met de verbeterde versie van de Wasub I een nieuw record te kunnen neerzetten. “Vorig jaar hadden we een simpele onderzeeër”, zegt student maritieme techniek Ruben de Bruin. “Dit jaar wilden we verder, omdat we niet twee keer hetzelfde kunstje wilden laten zien. We wilden ons ook technisch verbeteren, door er allerlei hippe, technische snufjes op te zetten.”
Het bassin in Escondido gaf niet veel mogelijkheid om die nieuwe techniek te testen. “We moesten in de rij staan om te kunnen testen. Het bassin was veel kleiner dan dat van vorig jaar, in Washington. Daardoor konden we maar een uur testen, in plaats van de geplande vier uur.” Dat bleek te kort. “Waarschijnlijk ging het mis doordat er kortsluiting ontstond. Daardoor werkte de joystick niet goed meer en raakte de piloot stuurloos.” De Bruin houdt de moed erin: “Het komende jaar gaan we alles nog verder verbeteren, omdat we weten dat de Wasub II enorm snel is.” Pleister op de wonde waren twee prijzen: die voor beste ontwerp en beste fabricage.
De vierde Nuna gaat de komende veertien maanden een nieuwe uitdaging aan. Het studententeam onder aanvoering van teamleider Stefan Roest (maritieme techniek), gaat aan de slag om het succes van de eerdere Nuna-zonnewagens te verbeteren in een nieuwe ‘challenge class’. Het team rijdt de 3010 kilometer door het hete Australië dan met een zonnewagen die in de buurt komt van een auto voor gewone consumenten, maar dan natuurlijk voorzien van zonnepanelen.
De zonneboot van het Delftse studententeam moest wel winnen, nadat de grootste concurrent uit Leeuwarden was uitgeschakeld door een ontplofte accu. Op de laatste vaardag had de boot met zonnepanelen van zonnewagen Nuna, vijf uur voorsprong op de twee na snelste boot. “Blijkbaar hadden wij de beste voorbereidingen getroffen”, zegt student maritieme techniek Nils Beers. Toch ging het nog bijna mis tijdens de laatste dag van de Friese elfstedentocht zonder schaatsen. “We vielen een stuk of twintig keer uit. Het was nog heel spannend of we de eindstreep úberhaupt zouden halen. Tien minuten voor het einde zaten we flink te stressen. De zonnepanelen bleken te veel energie te hebben, waardoor we niet meer vooruit kwamen. Toen we dat verholpen hadden, gingen we als een speer over de finish.”
Het team van de Wasub II had minder succes. De Human Powered Submarine Contest in Escondido, Californië verliep minder glorieus dan gedacht. Na de klinkende overwinning van vorig jaar, verwachtte het team met de verbeterde versie van de Wasub I een nieuw record te kunnen neerzetten. “Vorig jaar hadden we een simpele onderzeeër”, zegt student maritieme techniek Ruben de Bruin. “Dit jaar wilden we verder, omdat we niet twee keer hetzelfde kunstje wilden laten zien. We wilden ons ook technisch verbeteren, door er allerlei hippe, technische snufjes op te zetten.”
Het bassin in Escondido gaf niet veel mogelijkheid om die nieuwe techniek te testen. “We moesten in de rij staan om te kunnen testen. Het bassin was veel kleiner dan dat van vorig jaar, in Washington. Daardoor konden we maar een uur testen, in plaats van de geplande vier uur.” Dat bleek te kort. “Waarschijnlijk ging het mis doordat er kortsluiting ontstond. Daardoor werkte de joystick niet goed meer en raakte de piloot stuurloos.” De Bruin houdt de moed erin: “Het komende jaar gaan we alles nog verder verbeteren, omdat we weten dat de Wasub II enorm snel is.” Pleister op de wonde waren twee prijzen: die voor beste ontwerp en beste fabricage.
De vierde Nuna gaat de komende veertien maanden een nieuwe uitdaging aan. Het studententeam onder aanvoering van teamleider Stefan Roest (maritieme techniek), gaat aan de slag om het succes van de eerdere Nuna-zonnewagens te verbeteren in een nieuwe ‘challenge class’. Het team rijdt de 3010 kilometer door het hete Australië dan met een zonnewagen die in de buurt komt van een auto voor gewone consumenten, maar dan natuurlijk voorzien van zonnepanelen.

Comments are closed.