Education

Schade aan bruggen verdubbelt komende twintig jaar

De komende twee decennia zal de schade aan bruggen en viaducten verdubbelen, blijkt uit onderzoek van dr.ir. Gerard Gaal, die deze week promoveerde.

Rijkswaterstaat zag het al aankomen. Bij het reguliere onderhoud aan bruggen ontstond langzaamaan steeds meer schade aan bruggen en het onderhoud nam toe. Daarom vroeg ze de TU Delft te achterhalen welk onderhoud ze de komende jaren kan verwachten.

Voor zijn onderzoek boorde Gaal van de sectie betonconstructies (Citg) in tien bruggen langs de A16 honderdvijftig betoncilinders van vijftien centimeter lang met een diameter van vijftig millimeter. “Die bruggen werden toch gesloopt vanwege de hogesnelheidslijn, dus dat was een mooie gelegenheid voor mijn onderzoek.”

Gaal berekende vervolgens hoe snel chloriden beton binnendringen. Chloriden tasten de ijzeren wapening aan. Het komt voornamelijk in beton terecht via zoutstrooien bij ijzel en sneeuw. Hoe sneller chloriden het beton binnendringen, hoe eerder de wapening roest. “Door het roesten komen stukken beton van ongeveer tien tot twintig vierkante centimeter naar beneden.”

In het betonlaboratorium liet Gaal de betoncilinders in plakjes zagen, waarna een laborant ze tot betongruis maalde om vervolgens met een chemische analyse het chloridegehalte van de schijfjes te bepalen. Deze gegevens gebruikte Gaal voor zijn model dat de schade aan betonnen viaducten en bruggen voorspelt. Daarna toetste hij zijn model met inspectiegegevens van 81 bruggen in Drente en langs de A10 in Amsterdam-West. “Het model werkt prima en het blijkt dat de komende decennia twee keer zoveel onderhoud nodig is.”

Toch was men bij Rijkswaterstaat niet geschrokken, zegt Gaal. “Rijkswaterstaat had al een vermoeden, maar kon het nooit hard maken. Nu ik dat heb gedaan, kan Rijskwaterstaat het extra geld dat ze aan de minister gaat vragen verantwoorden.”

Volgens Gaal was Rijkswaterstaat al door de onderhoudstoestand van bruggen in Noord-Amerika gewaarschuwd. “Midden jaren negentig moest dat land opeens voor tientallen miljarden investeren in het onderhoud van haar 650 duizend bruggen.” Gaals model is overigens alleen toepasbaar op de Nederlandse situatie. Het gaat hier om bruggen die voornamelijk tussen eind jaren zestig en begin jaren zeventig zijn gebouwd, vlak na de vondst van de gasbel bij Slochteren. Nederland had toen veel geld en investeerde in infrastructuur, waardoor destijds de meeste bruggen en rondwegen in Nederland zijn gebouwd. (IL)

Chloriden die via zoutstrooien bij ijzel en sneeuw het beton binnendringen, laten de betonwapening roesten

Rijkswaterstaat zag het al aankomen. Bij het reguliere onderhoud aan bruggen ontstond langzaamaan steeds meer schade aan bruggen en het onderhoud nam toe. Daarom vroeg ze de TU Delft te achterhalen welk onderhoud ze de komende jaren kan verwachten.

Voor zijn onderzoek boorde Gaal van de sectie betonconstructies (Citg) in tien bruggen langs de A16 honderdvijftig betoncilinders van vijftien centimeter lang met een diameter van vijftig millimeter. “Die bruggen werden toch gesloopt vanwege de hogesnelheidslijn, dus dat was een mooie gelegenheid voor mijn onderzoek.”

Gaal berekende vervolgens hoe snel chloriden beton binnendringen. Chloriden tasten de ijzeren wapening aan. Het komt voornamelijk in beton terecht via zoutstrooien bij ijzel en sneeuw. Hoe sneller chloriden het beton binnendringen, hoe eerder de wapening roest. “Door het roesten komen stukken beton van ongeveer tien tot twintig vierkante centimeter naar beneden.”

In het betonlaboratorium liet Gaal de betoncilinders in plakjes zagen, waarna een laborant ze tot betongruis maalde om vervolgens met een chemische analyse het chloridegehalte van de schijfjes te bepalen. Deze gegevens gebruikte Gaal voor zijn model dat de schade aan betonnen viaducten en bruggen voorspelt. Daarna toetste hij zijn model met inspectiegegevens van 81 bruggen in Drente en langs de A10 in Amsterdam-West. “Het model werkt prima en het blijkt dat de komende decennia twee keer zoveel onderhoud nodig is.”

Toch was men bij Rijkswaterstaat niet geschrokken, zegt Gaal. “Rijkswaterstaat had al een vermoeden, maar kon het nooit hard maken. Nu ik dat heb gedaan, kan Rijskwaterstaat het extra geld dat ze aan de minister gaat vragen verantwoorden.”

Volgens Gaal was Rijkswaterstaat al door de onderhoudstoestand van bruggen in Noord-Amerika gewaarschuwd. “Midden jaren negentig moest dat land opeens voor tientallen miljarden investeren in het onderhoud van haar 650 duizend bruggen.” Gaals model is overigens alleen toepasbaar op de Nederlandse situatie. Het gaat hier om bruggen die voornamelijk tussen eind jaren zestig en begin jaren zeventig zijn gebouwd, vlak na de vondst van de gasbel bij Slochteren. Nederland had toen veel geld en investeerde in infrastructuur, waardoor destijds de meeste bruggen en rondwegen in Nederland zijn gebouwd. (IL)

Chloriden die via zoutstrooien bij ijzel en sneeuw het beton binnendringen, laten de betonwapening roesten

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.